Familie Keisersgulden te Kuinre, eind 17e / begin 18e eeuw
-
Maarten Krips
Familie Keisersgulden te Kuinre, eind 17e / begin 18e eeuw
Beste mede-genealogen.Onlangs ontdekte ik een familie waar ik van afstam, met een curieuze achternaam. Te Kuinre worden eind 17e eeuw vermeld:Tijs Luitjes (tr. Kuinre 18-02-1677 met Hillechjen AlbertsHileke Luijtjes (tr. aldaar 1679 met IJsbrand Jouwken; 2e huw. 11-08-1695 met Jan Timens; 3e huw. 01-11-1702 Claas Harmes)en Gerrit Luijtjes (tr. aldaar 10-07-1683 met Wemtien Frederiks), mijn voorouders.Alle drie worden bij de doop van een of meerdere van hun kinderen vermeld met de achternaam Keisersgulden. Dit moeten dus broers en zuster zijn, en kinderen van een Luit Keisersgulden. Heeft iemand enige informatie over dit geslacht? Ik ben uiteraard het meest geïnteresseerd in Luit, Gerrit en Wemtien, hun zoon Freerk Gerrits is mijn voorvader. Deze (NG gedoopt te Kuinre 04-02-1694), werd mr. schoenmaker en vertrok via Lemmer naar Sloten (Fr.). Maar zijn nazaten noemden zich Klein. De achternaam Keisersgulden lijkt zelfs geheel verdwenen te zijn in ons land. Alle informatie die u kunt vinden is zeer welkom.Vriendelijke groet,Maarten KripsGroningen
-
Maarten Krips
En een concrete vraag: in het
En een concrete vraag: in het HCO zou moeten liggen het lidmatenboek van Kuinre 1670 - 1756. Daarin zouden een Luit en diens vrouw vermeld kunnen zijn, is dat zo? Als iemand dat voor mij kan nakijken, bij voorbaat dank.
- ria van bessen
Dat zou je middels de indexen
Dat zou je middels de indexen moeten kunnen achterhalen of er een lidmaatboek is. Zie de website van het HCO. Het ORA van Kuinre is van de gevraagde periode niet bewaard gebleven. Wel een deel 4 requesten 1691-1789 waar soms best interessante zaken kunnen instaan, soms ook voogdij.Het vrijwillig deel Kuinre toegang 158 invnr. 2898 begint op 16-04-1734. Misschien kun je je licht eens opsteken bij alleFriezen.nl? Vooral Scherpenzeel.
-
Maarten Krips
Bedankt Ria, als ik een dagje
Bedankt Ria, als ik een dagje in Zwolle ben zal ik zeker in de boeken gaan speuren.