Jochem Piers Muurling en Hendrikje Elis van Driesen.

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Tjeerd Oenema

Jochem Piers Muurling en Hendrikje Elis van Driesen.

Bericht door Tjeerd Oenema » 14 aug 2022, 18:48

Beste mensen,

Het echtpaar Jochem Piers Muurling en Hendrikje Elis van Driesen laat op 15 januari 1741 in Giethoorn hun dochtertje Annigje dopen. Bij deze doopinschrijving staat o.a., dat de ouders “geen ledematen zijn, doch al lang belooft hebben te zullen worden”.
De CR-Rom van Ir. K. Kruithof geeft aan, dat Jochem Piers Muurling op 29 maart 1741 in Giethoorn belijdenis heeft gedaan.
Ook zou zijn vrouw Hendrikje Elis van Driesen in Giethoorn belijdenis hebben gedaan, namelijk op 5 oktober 1741.
Deze gegevens kon ik niet terug vinden in de doop- en/of lidmatenboeken van Giethoorn. Of ik moet iets over het hoofd hebben gezien.
Wie kan deze gegevens staven?

Een tweede vraag: heeft de tweede vrouw van Jochem Piers Muurling, namelijk Marrigjen Arends Kuiper ook belijdenis gedaan??

Met vriendelijke groet, Tjeerd Oenema

karst1

Re: Jochem Piers Muurling en Hendrikje Elis van Driesen.

Bericht door karst1 » 15 aug 2022, 12:59

Er is een NH doop van Jochem op 15 januari 1719 in Giethoorn. Vader Pier Muurling.
. Bron vpnd.nl

Tjeerd Oenema

Bericht door Tjeerd Oenema » 16 aug 2022, 11:10

dag Karst,

Dat klopt. Die heb ik al.
Maar het gaat mij er om wanneer zij belijdenis hebben gedaan.

Met groet, Tjederd

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 16 aug 2022, 12:15

Toch opvallend dat Kruithof het over aantekeningen van belijdenis heeft. In de archieven is geen lidmatenboek te vinden van de Nederduits-gereformeerd kerk te Giethoorn.

https://collectieoverijssel.nl/collecti ... &milang=nl

Geeft Kruithof geen bronvermelding ?

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 16 aug 2022, 12:55

bericht 2
Tjeerd Oenema schreef:
14 aug 2022, 18:48
heeft de tweede vrouw van Jochem Piers Muurling, namelijk Marrigjen Arends Kuiper ook belijdenis gedaan??
Volgens het Lidmatenregister Herv. Gemeente Sintjohannesga, Delfstrahuizen, Rohel en Rotsterhaule komt Marchje Arents Cuiper met haar man Jochem Piers Muirling binnen met attestatie van Giethoorn op 8 november 1759.
https://allefriezen.nl/zoeken/deeds/9a0 ... 567cc469ff

Dat wijst erop dat ze belijdenis heeft gedaan voor 8 november 1759.

Elders op internet staat dat ze gedoopt is op 16 september 1708 te Staphorst, en met attestatie van Staphorst naar Wanneperveen kwam in 1726.
Daar zijn nog wel wat vraagtekens bij te plaatsen.
De ouders van Marrigje 1708 heb ik niet kunnen linken aan de achternaam Kuiper is Staphorst.
Als Marrigjen Arends Kuiper in 1747 trouwt met Jochem Piers Muurlink is er geen ondertrouw in Wanneperveen, wel in Staphorst. Hoewel ze wel in Wanneperveen woont volgens de trouwinschrijving in Giethoorn.
Het lijkt me dat Marrigjen Arends Kuiper dan lid is in Staphorst, en niet in Wanneperveen, ondanks dat ze daar woont. Dus of die attestatie van 1726 bij Marrigjen Arends Kuiper hoort, is zeer twijfelachtig.
Verder de leeftijd bij kinderen krijgen (dopen), van 1748 tot 1760, ten minste zes doopinschrijvingen. Als ze in 1708 geboren is, zou ze dan tussen de 40 en 52 jaar zijn. Niet onmogelijk, wel erg onwaarschijnlijk.

Dus mogelijk is Marrigjen Arends Kuiper toch een ander dan de dopeling uit 1708.

Er is een transcriptie van het doodboek van Staphorst 1735-1795: http://home.kpn.nl/mbuitenhuis2/bronnen ... orst_2.htm
  • 1736
    Den 14 April Arend Cuijper
Maar of hij de vader was van Marrigjen Arends Kuiper is mij niet duidelijk.

Er is overigens nog een doopinschrijving te Rouveen: ??-01-1731 ,kv Kuiper,van Staphorst,(HCO 388 bz 47)
Maar als dat Marrigje is, is ze wel erg jong bij trouwen, 16 jaar.

Het lidmatenboek van Staphorst begint hier, in 1702:
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=2037905

Maar ik heb geen Marrigje Arends gevonden (voor 1747)

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 16 aug 2022, 16:48

bericht 3

Toch nog iets gevonden:

0201.1 Nederlandse Hervormde Gemeente te Giethoorn Kerkeboek, 1626-1812

Met daarin: naamlijsten van lidmaten 1625-1812; met vermelding van de sterfdata tot c. 1766.

Er zijn geen scans beschikbaar, maar volgens het icoontje bovenaan, kun je die wel (gratis) aanvragen

Tjeerd Oenema

Bericht door Tjeerd Oenema » 17 aug 2022, 09:54

dag Egbert,

Bedankt voor alle gegevens. Bedankt ook voor jouw motiveringen in de antwoorden.
Ik zal alles bij langs gaan.

Met groet, Tjeerd Oenema

Tjeerd Oenema

Bericht door Tjeerd Oenema » 19 aug 2022, 11:42

dag Egbert,

Ik kom nog even terug op jouw antwoorden.
Ik heb een scan aangevraagd van de Lidmaten van Giethoorn van 1625-1812. Het is gratis. Maar het kan wel één tot twee weken duren. Ik wacht af.
Dan wat betreft Marrigjen Arends Kuiper. Jouw antwoorden daarover klinken heel plausibel.
Maar ik ben toch verder gaan zoeken en kwam het volgende tegen op de website:
https://www.windgenealogie.org/vo/vollenhove-000018.htm

Daar staat dat Marrigjen Arents op 18 november 1731 te Zwartsluis met Albert Roelofs Smit huwt. Zij krijgen kinderen in de jaren tussen 1733 en 1750, onder wie een Claasje, dan vernoemd naar haar moeder Claasien Reijnts.
Marrigjen Arents wordt begraven te Zwartsluis op 17 oktober 1775.
Op de website wordt de Marrigjen Arents Kuiper voor een ander gehouden, die met Jochem Piers Muurling huwt in 1747.

Met groet, Tjeerd Oenema

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 19 aug 2022, 14:07

Ik ben erg benieuwd wat die scans gaan opleveren. En of ze ook op de site geplaatst gaan worden.

Betreffende de site windgenealogie.org. Mijn ervaring is dat hier veel gegevens uit dtb boeken (met name rond Vollenhove) te vinden zijn. Maar ook dat meneer Wind nogal eens de verkeerde koppelingen maakt. Dus vooral een inspiratiebron voor verder onderzoek.

Bij Marrigjen Arents, de dopeling van 16-09-1708 te Staphorst heeft hij Albert Roelofs Smit in Zwartsluis gekoppeld.

Voor gegevens over Zwartsluis, zoek ik graag op https://www.genealogieonline.nl/sluzigers/. Het mooie is dat Alle Elbers meer doet dan gegevens uit dtb boeken verzamelen, maar, bijvoorbeeld, ook gebruik maakt van het ORA (OudRechterlijkArchief).

Ook Alle Elbers koppelt Marrigjen Arents (1708) aan Albert Roelofs Smit: https://www.genealogieonline.nl/sluzigers/I652.php
Bij Albert Roelofs Smit is nog aanvullende informatie te vinden: https://www.genealogieonline.nl/sluzigers/I20075.php

Dus, misschien nog niet bewezen, maar wel zeer aannemelijk dat Marrigjen Arents, de dopeling van 16-09-1708 te Staphorst, weduwnaar Albert Roelofs Smit in Zwartsluis trouwde.

Betreffende Marchje Arends Kuiper, mooi om te lezen dat meneer Wind ongeveer dezelfde redenering en conclusie heeft, als die ik hiervoor heb gemaakt.

Nog één opvallende detail: zij werd in de overlijdensakte van meerdere kinderen Margjen WILLEMS genoemd

In de eerste jaren na de invoering van achternamen, in 1811, hadden veel vrouwen nog geen achternaam aangenomen. Wat je dan vaak ziet: de vrouw krijgt het patroniem van de vader als achternaam. Als dat hier ook gebeurd is, zou Marchje Arends Kuiper dus een dochter zijn van Arend Willems [Kuiper]

Maar ik heb geen Arend Willems kunnen vinden in Staphorst. Alleen een Arend Willems in IJhorst bij de volkstelling van 1748. Maar die had alleen kinderen onder de tien jaar.

Tjeerd Oenema

Bericht door Tjeerd Oenema » 19 aug 2022, 15:59

Egbert,

Dank voor jouw antwoord.
Ja, ik had ook al gekeken naar een Arend Willems, maar vond niets.
Ja, het is niet altijd gemakkelijk om een definitief/juist antwoord op een vraag te hebben.
En de scans wacht ik rustig af.

Met groet, Tjeerd

Plaats reactie