Elisabeth Slootman(s) ovl 1811 Deventer
Elisabeth Slootman(s) ovl 1811 Deventer
Beste mensen,
Ik zoek info over geb plaats dan wel geb datum van Elisabeth Slootman(s) ovl op 2 september 1811 te Deventer. Misschien dat iemand kan kijken in het bevolkingsregister van die tijd of dat daar vermeld staat. Zij woonde ten tijde van ovl in de Papenstraat.
Op zich zijn er al veel gegevens van haar bij mij bekend alleen haar geb en ouders ontbreken.
Ter achtergrond info.
Zij trouwde op 8-2-1759 te Breda met Johann Dietrich Erbes en kreeg in diverse plaatsen kinderen. Erbes was militair. Bij doop van een kind in 1759 in Breda was doopgetuige de moeder van Elisabeth genaamd Jacoba Slootmans.
Op 1-5-1796 te Diepenveen werd van haar een zoon Antonie RK ged met als vader Harmen Krielder. Zij staan als echtelieden maar bij ovl staat Elisabeth als weduwe van Erbes. In huw bijlagen van Anthonie in 1826 staat dat de vader ongeveer in 1799 is gesneuveld.
Doopgetuige bij Antonie was Henricus Slootmans, broer van Elisabeth.
Vr gr Karst
Ik zoek info over geb plaats dan wel geb datum van Elisabeth Slootman(s) ovl op 2 september 1811 te Deventer. Misschien dat iemand kan kijken in het bevolkingsregister van die tijd of dat daar vermeld staat. Zij woonde ten tijde van ovl in de Papenstraat.
Op zich zijn er al veel gegevens van haar bij mij bekend alleen haar geb en ouders ontbreken.
Ter achtergrond info.
Zij trouwde op 8-2-1759 te Breda met Johann Dietrich Erbes en kreeg in diverse plaatsen kinderen. Erbes was militair. Bij doop van een kind in 1759 in Breda was doopgetuige de moeder van Elisabeth genaamd Jacoba Slootmans.
Op 1-5-1796 te Diepenveen werd van haar een zoon Antonie RK ged met als vader Harmen Krielder. Zij staan als echtelieden maar bij ovl staat Elisabeth als weduwe van Erbes. In huw bijlagen van Anthonie in 1826 staat dat de vader ongeveer in 1799 is gesneuveld.
Doopgetuige bij Antonie was Henricus Slootmans, broer van Elisabeth.
Vr gr Karst
Laatst gewijzigd door karst1 op 11 mei 2023, 16:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Elisabeth Slootman(s) ovl 1811 Deventer
Het lijkt dat haar ouders Arnoldus Slootmans en Jacoba Soeters zijn. Zij zijn getrouwd in Breda in 1731:
Trouwen nh Grote kerk 1731-1748
Trouwakte(Akte)datum: 25-02-1731Plaats: Breda
Bijzonderheden:
Getuigen bij huwelijk zijn niet vermeld.
Datum ondertrouw: 10-02-1731
Bruidegom Arnoldus Slootmans (dragonder) Diversen: Jongeman
Bruid Jacoba Soeters wonende te Elders Diversen: Jongedochter, woonplaats: Breda, in de Akkerstraat
Ik heb nog geen doopakte kunnen vinden van Elisabeth met deze ouders.
Maar als haar moeder Jacoba hertrouwt in Breda in 1767 wordt er een akte opgesteld en daarin worden o.a 2 (voor)dochters genoemd als universele erfgenamen:
Elisabeth Slootmans, huijsvrouw van Johannes Diderik Erps wagtmeester
en Geertruij Slootmans
https://stadsarchief.breda.nl/collectie ... 9d20c62c5c
Trouwen nh Grote kerk 1731-1748
Trouwakte(Akte)datum: 25-02-1731Plaats: Breda
Bijzonderheden:
Getuigen bij huwelijk zijn niet vermeld.
Datum ondertrouw: 10-02-1731
Bruidegom Arnoldus Slootmans (dragonder) Diversen: Jongeman
Bruid Jacoba Soeters wonende te Elders Diversen: Jongedochter, woonplaats: Breda, in de Akkerstraat
Ik heb nog geen doopakte kunnen vinden van Elisabeth met deze ouders.
Maar als haar moeder Jacoba hertrouwt in Breda in 1767 wordt er een akte opgesteld en daarin worden o.a 2 (voor)dochters genoemd als universele erfgenamen:
Elisabeth Slootmans, huijsvrouw van Johannes Diderik Erps wagtmeester
en Geertruij Slootmans
https://stadsarchief.breda.nl/collectie ... 9d20c62c5c
Dankjewel voor je reactie,
Ik had deze ouders ook al gezien en kon hen niet aan Elisabeth koppelen. Het tweede huwelijk van Jacoba had ik ook gezien en moet bekennen dat ik de originele akte met daarin genoemd Elisabeth niet goed gelezen heb.
Heel veel dank voor de tip
.vr gr Karst
Ik had deze ouders ook al gezien en kon hen niet aan Elisabeth koppelen. Het tweede huwelijk van Jacoba had ik ook gezien en moet bekennen dat ik de originele akte met daarin genoemd Elisabeth niet goed gelezen heb.
Heel veel dank voor de tip
.vr gr Karst
-
In de doopakte van Antonius staat o.a.
Levante Hendrico Slootman fratis matris militaire natief in agio an bisten in Brgel =Borgele?
cujus loco [in diens plaats] Antonia Gerardi culus uxore =volgens mij diens echtgenote = post.. novatioem solei
Voor zover ik het dan kon lezen ..
In RC 1811 Deventer zit ze niet. En daarvoor [HFG 1795] zal ook nergens haar afstamming vermeld zijn, vrees ik.
Dat was tenminste niet de gewoonte.
Het beste is misschien via haar broer Hendrik achter de afkomst komen?
Levante Hendrico Slootman fratis matris militaire natief in agio an bisten in Brgel =Borgele?
cujus loco [in diens plaats] Antonia Gerardi culus uxore =volgens mij diens echtgenote = post.. novatioem solei
Voor zover ik het dan kon lezen ..
In RC 1811 Deventer zit ze niet. En daarvoor [HFG 1795] zal ook nergens haar afstamming vermeld zijn, vrees ik.
Dat was tenminste niet de gewoonte.
Het beste is misschien via haar broer Hendrik achter de afkomst komen?
-
Re: Opgelost : Elisabeth Slootman(s) ovl 1811 Deventer
Er klopt iets niet.
Elisabeth x met Erps heeft geen broer Hendrik
Bovendien is ze al met Erps getrouwd in 1759 - dus geboren rond 1737 - en dan zou ze nog een kind krijgen in 1796 ?
59 jr oud.
Of ik reken niet goed.
Elisabeth x met Erps heeft geen broer Hendrik
Bovendien is ze al met Erps getrouwd in 1759 - dus geboren rond 1737 - en dan zou ze nog een kind krijgen in 1796 ?
59 jr oud.
Of ik reken niet goed.
Hallo Ria,
Het klinkt inderdaad apart maar volgens alle officiële aktes / dtb's klopt het wel.
Elisabeth was, zoals ik in mijn vraag stelde, getrouwd in 1759 met Johann Dietrich Erbes.
Op 1 mei 1796 werd kind Antonie gedoopt. Hierbij als doopgetuige Henricus Slootman, militair en broeder van de, moeder Elisabeth.
Antonie trouwde op 8 mei 1826 te Deventer met Harmanna Losink.
In de huw bijlagen van 1826 akte 46 staan deze gegevens ook vermeld. Hierbij wordt ook het ovl van zijn moeder aangegeven in 1811 met als info weduwe van Jan Diederik Erbes. Hier de link naar de bijlagen. Waar zijn doop staat beschreven image 359. Ovl. Moeder image 360.
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=2026211
Het klinkt inderdaad apart maar volgens alle officiële aktes / dtb's klopt het wel.
Elisabeth was, zoals ik in mijn vraag stelde, getrouwd in 1759 met Johann Dietrich Erbes.
Op 1 mei 1796 werd kind Antonie gedoopt. Hierbij als doopgetuige Henricus Slootman, militair en broeder van de, moeder Elisabeth.
Antonie trouwde op 8 mei 1826 te Deventer met Harmanna Losink.
In de huw bijlagen van 1826 akte 46 staan deze gegevens ook vermeld. Hierbij wordt ook het ovl van zijn moeder aangegeven in 1811 met als info weduwe van Jan Diederik Erbes. Hier de link naar de bijlagen. Waar zijn doop staat beschreven image 359. Ovl. Moeder image 360.
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=2026211
-
Ik heb het gelezen.
Elisabeth blijft wat jaren betreft gewoon te oud. Zelfs in die tijd.
Antoni verklaart dat hij uitbesteed is in de jaren 1814,1815,1816 en 1817 bij familie in het Osnabrugse wonende
-vanwege het feit dat zijn ouders ter velde gingen - en dat hij ook niet weet of zijn ouders wel of niet leefden.
Maar zijn moeder zou dan al in 1811 zijn overleden.
En wonende in de Papenstraat en niet ter velde.
En dat zou hij dan allemaal niet weten?
Hij is in 1811 al 15 jaar.
Verder is het overlijden van zijn vader gebaseerd op verklaringen van bekenden
Die verklaren dat zijn vader is gesneuveld voor een 27 of 28 jaar terug. Dus inderdaad 1799
Was Antoni in 1811 dus wees.
Vrederechter Deventer nakijken?
Elisabeth blijft wat jaren betreft gewoon te oud. Zelfs in die tijd.
Antoni verklaart dat hij uitbesteed is in de jaren 1814,1815,1816 en 1817 bij familie in het Osnabrugse wonende
-vanwege het feit dat zijn ouders ter velde gingen - en dat hij ook niet weet of zijn ouders wel of niet leefden.
Maar zijn moeder zou dan al in 1811 zijn overleden.
En wonende in de Papenstraat en niet ter velde.
En dat zou hij dan allemaal niet weten?
Hij is in 1811 al 15 jaar.
Verder is het overlijden van zijn vader gebaseerd op verklaringen van bekenden
Die verklaren dat zijn vader is gesneuveld voor een 27 of 28 jaar terug. Dus inderdaad 1799
Was Antoni in 1811 dus wees.
Vrederechter Deventer nakijken?
Hoi Ria,
Net als jij had ik bij mijn speurtocht overal wat twijfel. Vandaar mijn vraag of er misschien wat stond in het bevolkingsregister.
Bij de doop van Antonie stond duidelijk dat doopgetuige Henricus Slootmans broeder was van de moeder van het kind.
Maar zowel een kind Henricus en Elisabeth kon ik niet terug vinden in de dtb's als kind van Slootmans x Soeters.
Nu wordt Elisabeth dus wel genoemd bij tweede huwelijk van moeder Jacoba dus dat moet wel kloppen.
Een andere twijfel is dat de doop van Anthonie een RK doop is terwijl gegevens bij Erbes x Slootmans NH is.
Wat op zich wel weer apart is dat Antonie dus weinig wist van de ouders maar wel bij de huw bijlagen het ovl van zijn moeder in 1811 bijvoegd.
Ook gaf hij aan dat de naam van zijn vader Krielder verkeerd was vermeld bij de doop. Daar stond Krijgelder.
Kortom, je hebt hetzelfde vreemde gevoel.
Ik zet de vraag nog even niet op "opgelost"
Mocht jij gegevens vinden bij de vredesrechter graag
Vr gr Karst
Net als jij had ik bij mijn speurtocht overal wat twijfel. Vandaar mijn vraag of er misschien wat stond in het bevolkingsregister.
Bij de doop van Antonie stond duidelijk dat doopgetuige Henricus Slootmans broeder was van de moeder van het kind.
Maar zowel een kind Henricus en Elisabeth kon ik niet terug vinden in de dtb's als kind van Slootmans x Soeters.
Nu wordt Elisabeth dus wel genoemd bij tweede huwelijk van moeder Jacoba dus dat moet wel kloppen.
Een andere twijfel is dat de doop van Anthonie een RK doop is terwijl gegevens bij Erbes x Slootmans NH is.
Wat op zich wel weer apart is dat Antonie dus weinig wist van de ouders maar wel bij de huw bijlagen het ovl van zijn moeder in 1811 bijvoegd.
Ook gaf hij aan dat de naam van zijn vader Krielder verkeerd was vermeld bij de doop. Daar stond Krijgelder.
Kortom, je hebt hetzelfde vreemde gevoel.
Ik zet de vraag nog even niet op "opgelost"
Mocht jij gegevens vinden bij de vredesrechter graag
Vr gr Karst
Elisabeth (x Erbes) is pas in 1811 weduwe geworden. Volgens haar aangifte overlijden was zij in september 1811 bij haar overlijden 76 jaar, dus geboren in ongeveer 1735.
Te Deventer is aangifte gedaan van het overlijden van Johan Diderich Erbes op 24-02-1811 (90 jaar wonend op Papenstraat 1325, 4 kinderen nalatend uit 1 huwelijk) blz 65
En aangifte in hetzelfde boek van Elisabeth Slootman (wed.) op 03-09-1811 (76 jaar wonend op Papenstraat 1325, 4 kinderen nalatend uit 1 huwelijk) blz 74
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cat=227067
Te Deventer is aangifte gedaan van het overlijden van Johan Diderich Erbes op 24-02-1811 (90 jaar wonend op Papenstraat 1325, 4 kinderen nalatend uit 1 huwelijk) blz 65
En aangifte in hetzelfde boek van Elisabeth Slootman (wed.) op 03-09-1811 (76 jaar wonend op Papenstraat 1325, 4 kinderen nalatend uit 1 huwelijk) blz 74
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cat=227067
-
Ik heb wat anders gevonden wat misschien een ander licht op alles geeft?
Ondertrouw op www
met Jan Koopman te Deventer op 4 jan 1787
Anna Catharina Erbes geboren Bergen op Zoom = gereformeerd oud 26 jr in de Peperstraat [zal Papenstraat zijn] wonende - ouders dood
en geassisteerd met Elisabeth Keijler woont als boven
Anna C. is gedoopt 12-11-1760 Bergen op Zoom
Ondertrouw op www
met Jan Koopman te Deventer op 4 jan 1787
Anna Catharina Erbes geboren Bergen op Zoom = gereformeerd oud 26 jr in de Peperstraat [zal Papenstraat zijn] wonende - ouders dood
en geassisteerd met Elisabeth Keijler woont als boven
Anna C. is gedoopt 12-11-1760 Bergen op Zoom