Echtpaar Jan van Tongeren en Maria Martens
-
Echtpaar Jan van Tongeren en Maria Martens
Ik ben al een tijdje op zoek naar de voorouders van:
Jan van Tongeren ✝21-03-1815 te Zwollerkerspel die getrouwd is op 20-10-1800 te Zwolle met Maria Martens ✝24-07-1832 te Zwolle, zijn getuige Hendrik van der Moolen en haar getuige Maria Jansen huisvrouw van Willem Martens
Het huwelijk met Maria Martens was Jan van Tongeren's 2e huwelijk. Hij was eerder getrouwd met Maria Berends Strak. Hierover heb ik al eens een vraag gesteld en dit heeft veel naar boven gehaald (hiervoor dank aan Ria Jongman) maar het huwelijk van de ouders van Maria Berends Strak heb ik helaas nog niet kunnen vinden.
Uit zijn 2e huwelijk met Maria Martens is 1 kind geboren:
Martinus van Tongeren, gedoopt 05-04-1802 Statie Hoornsteeg te Zwolle, getuige Maria Jansen.
Dit is wellicht dezelfde Maria Jansen als bij het huwelijk van zijn ouders getuige was.
Martinus is op 13-05-1826 te Zwolle getrouwd met Gerritdina Hollewand.
In het register van alle huizen 1811-1812 (Wijk voor de Kamperpoort) is een Jan van Tongeren te vinden waarbij als ouders zijn aangegeven:
Jannes van Tongeren en Leentjen, daghuurders uit Wijhe beide dood.
Van dit echtpaar heb ik onderstaande doopinschrijving gevonden in het doopboek van Statie Heilige Kruisverheffing (RK) te Raalte:
08-02-1757 z: Gerardus Joannes v: Joannes Jansen m: Helena Hendriks in Tongerkamp g: Matrina Joanna Lambers, matertera prolis – Tongerloo
De vraag is nu of Jannes van Tongeren en Leentjen Hendriks inderdaad de ouders zijn van de eerstgenoemde Jan van Tongeren en zo ja, woonde of werkte Jan van Tongeren alleen maar op de Tongerkamp in februari 1757 of is er ook een familiaire link met de familie van Gerritdina Hollewand. Dit omdat de naam Tongerkamp ook in de kwartierstaat Hollewand voorkomt. Daarnaast heb ik verder nog helemaal geen informatie over Maria Martens behalve haar overlijdensdatum. Van haar man Jan van Tongeren heb ik overigens ook nog geen doopdatum kunnen vinden.
Wie kan mij hiermee helpen?
Jan van Tongeren ✝21-03-1815 te Zwollerkerspel die getrouwd is op 20-10-1800 te Zwolle met Maria Martens ✝24-07-1832 te Zwolle, zijn getuige Hendrik van der Moolen en haar getuige Maria Jansen huisvrouw van Willem Martens
Het huwelijk met Maria Martens was Jan van Tongeren's 2e huwelijk. Hij was eerder getrouwd met Maria Berends Strak. Hierover heb ik al eens een vraag gesteld en dit heeft veel naar boven gehaald (hiervoor dank aan Ria Jongman) maar het huwelijk van de ouders van Maria Berends Strak heb ik helaas nog niet kunnen vinden.
Uit zijn 2e huwelijk met Maria Martens is 1 kind geboren:
Martinus van Tongeren, gedoopt 05-04-1802 Statie Hoornsteeg te Zwolle, getuige Maria Jansen.
Dit is wellicht dezelfde Maria Jansen als bij het huwelijk van zijn ouders getuige was.
Martinus is op 13-05-1826 te Zwolle getrouwd met Gerritdina Hollewand.
In het register van alle huizen 1811-1812 (Wijk voor de Kamperpoort) is een Jan van Tongeren te vinden waarbij als ouders zijn aangegeven:
Van dit echtpaar heb ik onderstaande doopinschrijving gevonden in het doopboek van Statie Heilige Kruisverheffing (RK) te Raalte:
08-02-1757 z: Gerardus Joannes v: Joannes Jansen m: Helena Hendriks in Tongerkamp g: Matrina Joanna Lambers, matertera prolis – Tongerloo
De vraag is nu of Jannes van Tongeren en Leentjen Hendriks inderdaad de ouders zijn van de eerstgenoemde Jan van Tongeren en zo ja, woonde of werkte Jan van Tongeren alleen maar op de Tongerkamp in februari 1757 of is er ook een familiaire link met de familie van Gerritdina Hollewand. Dit omdat de naam Tongerkamp ook in de kwartierstaat Hollewand voorkomt. Daarnaast heb ik verder nog helemaal geen informatie over Maria Martens behalve haar overlijdensdatum. Van haar man Jan van Tongeren heb ik overigens ook nog geen doopdatum kunnen vinden.
Wie kan mij hiermee helpen?
Re: Echtpaar Jan van Tongeren en Maria Martens
getuige Maria Jansen is waarschijnlijk deze:
.
En dit kwam ik nog tegen op internet
Maria Jansen, 84 jaar, overleden 27-08-1838 te Westenholte (Zwollerkerspel). Partner Teunis Hullen. akte 57
https://www.wiewaswie.nl/nl/detail/31514177
- 1797, den 8 april
eodem
Volgens vertoond attestatie voor den scholtis van Zwollercarspel afgegeven zijn op heeden voor dat Gerichte in ondertrouw aangegeven de volgende personen
Willem Martens JM in Mastebroek
Maria Jans JD in Mastebroek
.
- 30-04-1797 Wilms Martens et
Maria Jans
in facie Ecclesia
En dit kwam ik nog tegen op internet
bron: ’t Werkel (Oude-Wetering 1), https://www.lianreuvekamp.nl/2021/10/29 ... g-1-t-m-5/1800
Coenraad Bentinck, eigenaar van havezate Werkeren, en zijn zetboer Derk Everts overlijden allebei. De nieuwe eigenaar van de havezate wordt Anna van der Capellen. Ze is de dochter van Coenraads zus Hillegonda en is getrouwd met de graaf van Rechteren.
De nieuwe zetboer wordt Willem Martens. Hij is getrouwd met Maria Jans, een nicht van de eerste zetboer Derk Everts.
1806
Bewoners: Willem Martens en Teunis Hendriks Hullen. Teunis is waarschijnlijk een boerenknecht, maar dat weet ik niet zeker.
Willem Martens overlijdt in 1810.
- Register van Mastenbroek.
Oude Wetering. Zuideinde
B - Huis No. : 2
- Eigenaren der Huizen : [a] Graaf van Rechterem
[b.] Berend Wolters
- Huerluiden en bewoners: [a] Willem Mertens
(wede.)
[c] Teunis Hendriks Hullen
- waar van :
- hoe lange gewoont :
- hoe veel kinderen :
- koswinninge : [a] Boerderije
- Religie :
- 1810, Slagtm
23 dito
eodem
Anthonie Hendriks JM te Tijenraam onder Raalte
Maria Jansen weduwe van Willem Martens te Mastebroek
. . .
Hendrikus Hullen bruidegoms broeder Maria Jans bruids schoonzuster
Maria Jansen, 84 jaar, overleden 27-08-1838 te Westenholte (Zwollerkerspel). Partner Teunis Hullen. akte 57
https://www.wiewaswie.nl/nl/detail/31514177
Laatst gewijzigd door Egbert_ op 17 nov 2024, 19:25, 2 keer totaal gewijzigd.
-
NG WIJHE
Maij 30 1745 - zijn na 3 voorg. procl. alhier getrouwt Jannes Janssen J.M. van Raalte, met Leentjen Hendriks J.D. van Olst, beide woonagtig onder Wijhe.
Wijhe
VOT 1748 - Tongeren
1 - Jannes op Tongerkamp, Leene zijn vrou.
2 -
3 - 1. Gesiene.
4 - 1. Rutgertjen de inwoonderse
Leene = Helena
Maij 30 1745 - zijn na 3 voorg. procl. alhier getrouwt Jannes Janssen J.M. van Raalte, met Leentjen Hendriks J.D. van Olst, beide woonagtig onder Wijhe.
Wijhe
VOT 1748 - Tongeren
1 - Jannes op Tongerkamp, Leene zijn vrou.
2 -
3 - 1. Gesiene.
4 - 1. Rutgertjen de inwoonderse
Leene = Helena
-
bericht 2
Volgens een andere zoektocht zou bij die RK doop in Raalte horen
Gerardus (Gerrit) Jansen van Tongeren, geb. 1757, , ovl. te Wijhe (Wengele) op 1 feb 1816, tr. te Wijhe op 15 jan 1784, kerk.huw. (RK) te Wijhe Statie Vos op 7 jan 1784 (getuige: Joanna Everts, Joanna van 't Duur) met Maria Herms Schaars, geb. te Wijhe "an den diek tot Wijje", ged. RK te Wijhe op 20 apr 1754 (getuige: Maria Henriks in Wijje),
Overledene
Maria Schaars
Vrouw
Leeftijd 85
Partner Gerrit van Tongeren
Gebeurtenis
Overlijden
Datum
29-04-1836
Wijhe
zijn Rk - en uit dat huwelijk 5kinderen geboren
Volgens een andere zoektocht zou bij die RK doop in Raalte horen
Gerardus (Gerrit) Jansen van Tongeren, geb. 1757, , ovl. te Wijhe (Wengele) op 1 feb 1816, tr. te Wijhe op 15 jan 1784, kerk.huw. (RK) te Wijhe Statie Vos op 7 jan 1784 (getuige: Joanna Everts, Joanna van 't Duur) met Maria Herms Schaars, geb. te Wijhe "an den diek tot Wijje", ged. RK te Wijhe op 20 apr 1754 (getuige: Maria Henriks in Wijje),
Overledene
Maria Schaars
Vrouw
Leeftijd 85
Partner Gerrit van Tongeren
Gebeurtenis
Overlijden
Datum
29-04-1836
Wijhe
zijn Rk - en uit dat huwelijk 5kinderen geboren
-
bericht 3
Mogelijk is de gezochte Helena / Leentje Hendriks de zus van deze
RK dpB Olst
13 Septbr.1733 Joanna Lamberts, p. Lambert Berends Veerman, m. Maria Henriks. Matr. Janna Herms ex Plas in Duurssenhoek Veermans.
9 Julii 1738 Henricus Lamberts, p. Lambert Berends, m. Maria Henriks. Matrina Helena Henriks soror matris ex Hogenhof
want bij deze is Janna Lamberts getuige als tante van de dopeling
RK RAALTE 8 Februarii 1757 - Gerardus Joannes F.L. Joannis Jansen et Helenae Hendriks in Tongerkamp. Matrina Joanna Lambers matertera prolis - Tongerloo.
Mogelijk is de gezochte Helena / Leentje Hendriks de zus van deze
RK dpB Olst
13 Septbr.1733 Joanna Lamberts, p. Lambert Berends Veerman, m. Maria Henriks. Matr. Janna Herms ex Plas in Duurssenhoek Veermans.
9 Julii 1738 Henricus Lamberts, p. Lambert Berends, m. Maria Henriks. Matrina Helena Henriks soror matris ex Hogenhof
want bij deze is Janna Lamberts getuige als tante van de dopeling
RK RAALTE 8 Februarii 1757 - Gerardus Joannes F.L. Joannis Jansen et Helenae Hendriks in Tongerkamp. Matrina Joanna Lambers matertera prolis - Tongerloo.
De volledige tekst in de GI:M van Bijnen schreef: ↑17 nov 2024, 16:28In het register van alle huizen 1811-1812 (Wijk voor de Kamperpoort) is een Jan van Tongeren te vinden waarbij als ouders zijn aangegeven:
- VAN TONGEREN
Jan
1812
geboren 11-07-1751, gehuwd, daghuurder,
zoon van Jannes van Tongeren, daghuurder,
en Leentjen, gewoond hebbende te Wijhe
ouders overleden
Bron: Reg. van alle huizen, 1812
wijk Kamperpoort 135, blz. 90-91
-
Ja, die had ik ook gezien maar nog niet opgenomen omdat hij volgens zijn overlijdensakte, uit 1815, 60 jaar was bij overlijden. Dit zou dan betekenen dat hij rond 1755 geboren zou zijn. Maar bij het huwelijk van zijn zoon Joannes van Tongeren in 1811 te Zwolle werd weer vermeld dat hij 60 was en dan zou 11 juli 1751 weer wel mogelijk zijn. Ik vraag me daarnaast of dit ook daadwerkelijk "mijn" Jan van Tongeren betreft.Egbert_ schreef: ↑17 nov 2024, 21:32De volledige tekst in de GI:M van Bijnen schreef: ↑17 nov 2024, 16:28In het register van alle huizen 1811-1812 (Wijk voor de Kamperpoort) is een Jan van Tongeren te vinden waarbij als ouders zijn aangegeven:
(scan: https://collectieoverijssel.nl/wp-conte ... ew=viewer2 )
- VAN TONGEREN
Jan
1812
geboren 11-07-1751, gehuwd, daghuurder,
zoon van Jannes van Tongeren, daghuurder,
en Leentjen, gewoond hebbende te Wijhe
ouders overleden
Bron: Reg. van alle huizen, 1812
wijk Kamperpoort 135, blz. 90-91
-
Hoe zeker weet je dat de in 1815 overleden Jan van Tongeren uit Mastenbroek de juiste is?
Hij is overleden ten huize van Ariaan Blom,
Lijkt me ook ongehuwd, geen weduwnaar of als man van genoemd - zie de begraafakte op www
Deze Jan van Tongeren wordt in Mastenbroek niet vermeld in het RC 1811
wel vermeld
de Aangevers Jan Eernst Maalstede ; deze is de buurman van Ariaan Blom - Mastenbroek
en Asuerus Haverink uit Westenholte
wel deze in 1811 vermeld
van Tongeren Jan Willems paisan 10 apr 1753 Harculo 9605
van Tongeren Willem paisan 21 mrt 1789 Harculo 9606
Lijkt me ook ongehuwd, geen weduwnaar of als man van genoemd - zie de begraafakte op www
Deze Jan van Tongeren wordt in Mastenbroek niet vermeld in het RC 1811
wel vermeld
de Aangevers Jan Eernst Maalstede ; deze is de buurman van Ariaan Blom - Mastenbroek
en Asuerus Haverink uit Westenholte
wel deze in 1811 vermeld
van Tongeren Jan Willems paisan 10 apr 1753 Harculo 9605
van Tongeren Willem paisan 21 mrt 1789 Harculo 9606
-
Dat heb ik uit de huwelijkse bijlagen gehaald van het huwelijk van Martinus van Tongeren en Gerritdina Hollewand op 13-05-1826 te ZwollerkerspelHoe zeker weet je dat de in 1815 overleden Jan van Tongeren uit Mastenbroek de juiste is?
-
Ik begrijp het niet helemaal.
Als Jan de vader in 1815 is overleden hoe kan hij dan in 1820 vermeld worden als zv Jan Van Tongeren en Leentje?
Als Jan de vader in 1815 is overleden hoe kan hij dan in 1820 vermeld worden als zv Jan Van Tongeren en Leentje?