Hendrik Bouwmeester x Hendrikje Jans de Jonge

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

In Ijsselmuiden 9 april 1802

Bericht door ria van bessen » 03 sep 2016, 20:38

In Ijsselmuiden 9 april 1802 huwelijk van Fribbelt Roelofs wedr. van Ida Gijsberts Slot met Aaltjen Claaszen jd, beide te Ijsselmuiden

ria van bessen

Zoektoch Idigjen en 2e man

Bericht door ria van bessen » 03 sep 2016, 20:44

Zoektoch Idigjen en 2e man levert niet veel op aan bewijs.Wel dat ze een erve kopen in 1771, een lening afsluiten van 1200 guldens en vervolgens failliet gaan in 1781. 

ria van bessen

Marc,

Bericht door ria van bessen » 04 sep 2016, 15:00

Marc,Hendrikje Jans is volgens mij toch wel de dochter van Idigjen Gijsberts Slot.Want waarom heeft Hendrikje anders een zoon Luite 28/30-06-1776De moeder van Idigjen heet Leentje Aerjens - zij is getuige doop Hendrikje 1752 BeulakeHaar vader is dus Gijsbert Derks Slot, Leentje de moeder komt ook in Ijsselmuiden terecht en vertrekt weer naar Zwartsluis op 7 juni 1773.en op 11 april 1772 komen Derk Gijsbert Slot en Grietjen Jans binnen van Wanneperveen en vertrekken naar Hesselterveen onder Havelte op 13 dec 1784Fribbelt is inderdaad de z.v. Roelof Gerrits en Jantje / Johanna Wessels Kok.Fribbelt draagt in de VOT 1795 de naam Bos [later nog in een 50e penning akte]  en zo doet zijn broer Aart ged 27-04-1755 Mastenbroek]  dat ook - de laatste staat vermeld in het ORA Zwollerkerspel f303 dd 1 mrt 1791. Aart wordt als zoon genoemd en treedt in die hoedanigheid op als zijn moeders momber, de akte betr. verkoop van 3 m hooiland genaamd het Geesjes land gelegen in Mastenbroek.Marrigje Aarts de doopgetuige bij Hendrikje Jans is gehuwd met Hendrik Luiten [Bakker]- Hendrik lijkt me dezelfde als de voogd Hendrik Luiten [over Hendrikje haar kinderen]Voogd van Vaderskant dus en aannemelijk is dat hij de broer is van Jan Luiten en dus de oom van Hendrikje.Net zoals de voogd van MZ Arjen Gijsbert Slot ook een oom van Hendrikje.   

Marc Alferink

Beste Ria,

Bericht door Marc Alferink » 04 sep 2016, 22:41

Beste Ria, Het klinkt aannemelijk. Toch heb ik nog wat mitsen en maren.- Hendrikje Jans de Jonge komt alleen in aanmerking als dochter van IJdigen Gijsberts Slot en Jan Luiten als ze de Hendrikje is die in 1752 gedoopt is. Dan hebben er dus twee Hendrikjes in het gezin rondgelopen en is de tweede Hendrikje jong overleden (in de voogdijakte van 1768 wordt immers nog maar één Hendrikje genoemd).- Hoe komt Hendrikje aan de naam “de Jonge”? Die ben ik in het hele verhaal nog niet tegen gekomen.- Waarom wordt IJdigjen niet vernoemd? Hendrikjen Jans de Jonge krijgt een Roelof, Jan, Luite, Johanna (eerste huwelijk), Helprig, Roelof en Jentje (tweede huwelijk). Niets wat op IJdigje lijkt.- Hendrik Luiten (voogd over IJdigjen haar kinderen) zou een broer van Jan Luiten moeten zijn. Daar ga ik nog eens achteraan. Maar waarom noemt de ene broer zich Bakker en de andere De Jonge?

ria van bessen

Er zijn inderdaad veel mitsen

Bericht door ria van bessen » 04 sep 2016, 23:28

Er zijn inderdaad veel mitsen en maren, dat ben ik met je eens. Maar het lijkt me zelf wel de moeite waard om deze lijn verder uit te zoeken.Het antwoord dat de één zich de Jong noemt en de ander Bakker, kan in het verleden liggen. Hendrik Bakker zijn moeder kan familie zijn van Jan Luiten, zij kan de zus van Jan Luiten zijn vader zijn, ... ik opper maar wat, maar het zijn mogelijkheden.De naam Luite komt echt veel voor in Wanneperveen en omgeving.De familieband van de voogden wordt niet aangegeven, maar dat ze familie zijn lijkt toch wel zeker.Fribbelt is een stuk jonger dan zijn vrouw, de moeder van Hendrikje. Hij is van 1745, Hendrikje haar dochter is van 1752. Situaties die we nu in deze tijd niet als normaal zien. Weet je eigenlijk hoe oud Hendrikje was toen ze overleed?Ik zag ook dat Hendrikje Hendriks Bakker, de dochter van Hendrik Bakker huwde met Arie Derks Slot.Uit dat huwelijk een dochter Marrigje, die volwassen is geworden. Misschien haar huwelijkse bijlagen eens bekijken?    

helen

Tipje: Bakker kan ook een

Bericht door helen » 05 sep 2016, 00:17

Tipje: Bakker kan ook een beroep zijn.Ik ben al heel vaak tegengekomen dat een beroepsnaam gezien werd als achternaam en ook bij de kinderen er nog bijgeschreven werd.
Afbeelding

Marc Alferink

Ik weet niet hoe oud

Bericht door Marc Alferink » 05 sep 2016, 10:44

Ik weet niet hoe oud Hendrikjen Jans de Jonge was bij overlijden. Hoewel ze eind 1811 overleed, is er geen overlijdensakte. Haar begraven in Genemuiden heb ik uit de huwelijkse bijlagen van de kinderen. Daar stond geen leeftijd bij. Het huwelijk van Mergjen Slot (x Egbert Schutte, 1824 Zwollerkerspel) heb ik bekeken. De huwelijkse bijlagen leverden niet veel bijzonders op. Mergjen is in 1803 gedoopt te Mastenbroek. Het huwelijk van haar ouders (Hendrikje Hendriks Bakker x Arie Derks Slot) heb ik nog niet gevonden. Ook heb ik het tweede huwelijk van Arie Derks Slot bekeken. Hij hertrouwt in 1820 (Wilsum) met Jannigje Hendriks van der Kolk. Daar zaten wel interessante bijlagen bij: een verklaring van het overlijden van de grootouders van Arie (of Arrien). Ze worden met name genoemd: Gijsbert Slot, Arentjen Alberts, Jan Keesen en Leentje Jans. Ik ga ervan uit dat de partners naast elkaar staan. Dus: Gijsbert Slot x Arentjen Alberts, de ouders van Arriens vader (Derk Gijsberts Slot) en Jan Keesen x Leentje Jans, de ouders van Arriens moeder (Grietjen Jans).

Twee opmerkingen hierover:- volgens mij was Gijsbert Slot getrouwd met Leuntjen Arriens (en niet met Arentjen Alberts)- een huwelijk van Jan Keesen x Leentje Jans heb ik (nog) niet kunnen vinden. Wel Jan Keesen x Geertje Jans Lok (1771, Wanneperveen). Opmerkelijk: op http://www.windgenealogie.org/vo/vo-frm3.htm wordt Jan Keesen ook Jan Keesen de Jonge genoemd.

helen

Windgenealogie is handig als

Bericht door helen » 05 sep 2016, 16:18

Windgenealogie is handig als hulpmiddel, maar er zitten veel fouten in.Dus altijd controleren of het klopt. 
Afbeelding

ria van bessen

Dat klopt, wat Helen zegt

Bericht door ria van bessen » 05 sep 2016, 17:01

Dat klopt, wat Helen zegt over de Wind-genealogie, alles dus controleren op bron.Staat die er niet bij, zet dan maar een groot ? zetten. Even terug naar de voogdijakte van Idigjen Gijsberts Slot.Er staat letterlijk; tot voogden [over de kinderen] aangesteld hun oom Hendrik Luiten en Albert Gerrits Nooij.En de naam Bakker is geen beroep. Hendrik is gewezen boerman. Zijn weduwe hertr. Peter Gerrits 12-11/12-12-1779 Mastenbroek.Als Marrigjen hertrouwt worden als voogden aangesteld - Gerrit Aarts, de kinderen hun oom van moederszijde en de buurman Peter Reijnders. Die Peter is een de Leeuw. Levert dus niets op voor deze zoektocht. Er moeten alleen nog 2 zonen zijn van Hendrik nl een Aart Bakker en een Lutte Bakker volgens het inwonersregister van 1806. ... én schijnt het huis te zijn weggespoeld volgens dit register. Het huis staat in de Hoekkamp bij de Papenkop volgens f295 dd 5-04-1795 want dan wordt er nog een lening afgesloten met het huis als onderpand.Peter Gerrits overlijdt mei 1795, Hendrik Bakker in 1776 - zie begraafboek Mastenbroek - ze hebben een eigen graf no 86.Ik heb ook geen huwelijk gevonden van Arie Derks Slot en Hendrikje, niet in Zwolle, Zwollerkerspel of Ijsselmuiden.Ik heb zelfs op het Kampereilande gezocht omdat bij de doop van Margjen de dochter in 1803 al getuige wordt genoemd Aaltjen Hendriks te Campereiland. En Hendrikje heeft GEEN zus Aaltjen volgens de voogdij van 1779 en ook niet volgens de dopen Mastenbroek.     

Marc Alferink

Prima. Ik zal Windgenealogie

Bericht door Marc Alferink » 05 sep 2016, 17:29

Prima. Ik zal Windgenealogie goed checken. Zo ga ik toch meestal te werk als ik de gegevens niet uit de primaire bron heb. Nog even iets anders. In de voogdijstelling na het overlijden van Jan Luiten worden twee kinderen genoemd: Hendrikje en Leentje. Ik denk dat ik Leentje getraceerd heb. Ze overlijdt in 1818 (Genemuiden) als Lena Jans de Jong, partner van Albert Wolters Eenkhoorn. Bij het overlijden van Albert Eenkhoorn (Genemuiden, 1842) wordt ze Leuntje Jans Luten genoemd. Volgens mij zijn dat voldoende aanwijzingen om er zeker van te zijn dat dit de juiste persoon. Dus mogelijk een zus van Hendrikje Jans de Jonge.

Plaats reactie