Hendrik Bouwmeester x Hendrikje Jans de Jonge
-
Marc Alferink
Volgens dezelfde site van
Volgens dezelfde site van Albert Huisman is Geert Luiten zich de Jong(e) gaan noemen.
- ria van bessen
Ja.. nou ?
Ja.. nou ?Dit staat er, meer niet toch?Bijzonderheden:
Doopgetuige in 1759 Femmigje Luiten,in 1761 Jantje Jans Ruiter (getrouwd met Geert Stevens), in 1763 Marchje Peters van Steenwijk(= dochter van Roelofje Geerts Oostindien (x Jacob Jans Meister 1746 Giethoorn) en in 1765, 1767 Nenne( =Jantje) Jans Ruijter getrouwd met Geert Stevens.
Vlgs Kroes, pagina 230: Geert Luiten( de JONGE?), in 1764 woonde hij te Giethoorn en in 1785 te St.Johannesga 29 en in 1790 verhuisde hij naar nr 35, in 1795 naar 29, in 1800 van 27 naar 33.
In overlijdensakte 1842 van dochter Hendrikje genoemd als : Geert Luites.
27-4-1800 attestatie Geert Luijten de Jonge en echtgenote van Giethoorn naar Sintjohannesga.
Overlijdt in Sintjohannesga, akte 1837 notaris Peeting Heerenveen.Ik kan hier niet veel van maken, doopgetuige klopt, maar dan houdt het toch op.
Doopgetuige in 1759 Femmigje Luiten,in 1761 Jantje Jans Ruiter (getrouwd met Geert Stevens), in 1763 Marchje Peters van Steenwijk(= dochter van Roelofje Geerts Oostindien (x Jacob Jans Meister 1746 Giethoorn) en in 1765, 1767 Nenne( =Jantje) Jans Ruijter getrouwd met Geert Stevens.
Vlgs Kroes, pagina 230: Geert Luiten( de JONGE?), in 1764 woonde hij te Giethoorn en in 1785 te St.Johannesga 29 en in 1790 verhuisde hij naar nr 35, in 1795 naar 29, in 1800 van 27 naar 33.
In overlijdensakte 1842 van dochter Hendrikje genoemd als : Geert Luites.
27-4-1800 attestatie Geert Luijten de Jonge en echtgenote van Giethoorn naar Sintjohannesga.
Overlijdt in Sintjohannesga, akte 1837 notaris Peeting Heerenveen.Ik kan hier niet veel van maken, doopgetuige klopt, maar dan houdt het toch op.
-
Marc Alferink
Maar als je doorklikt staat
Maar als je doorklikt staat er dat de zonen Luite en Roelof in 1811 allebei de naam de Jonge hebben aangenomen. De dochter Hendrikje overlijdt in 1842 als de Jong.NB Ik heb het niet gecontroleerd in de originele bronnen.
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2Omdat me vooral dwars zit of Hendrik Luiten Bakker wel dezelfde is als Hendrik Luiten én de verwantschap Albert Gerrits Nooij me ook niet duidelijk is, toch nog het volgende ... ook al is het niet mijn zoektocht.Idegien heeft 2 voogden - Hendrik Luiten en Albert Gerrits Nooij.In Wanneperveen ene Leute Hendriks de Jonge x Aaltje Geerts Nooij - hun zoon Gerrit huwt 1e Trijntje Hendriks Stam, 2e Annigje Jans de Jonge [d.v. Jan Leuten de Jonge en Geertje Jans Lok] bron HCO 516 blz 28 13-04/28-04/1799Wanneperveen
21-11-1760\ 21-12-1760 Luite Hendriks Wdr van Albertjen Berents onder Wanneperveen huwt Aaltjen Gerrits Nooij jd onder Wanneperveen HCO 515 bz 03106-05-1764 Beertjen,dv Luite Hendriks de Jong en Aaltjen Gerrits,get:Trijntjen Hendrix (HCO 617 bz 4309-02-1766 Femmegjen,dv Luite Hendriks de Jonge en Aaltjen Gerrits Nooij,get:Jantjen Hendriks (HCO 617 bz 4631-05-1767 Geesjen,dv Luite Hendriks en Aaltjen Gerrits Nooij,get:Jantjen Hendriks (HCO 617 bz 4827-11-1768 Jan,zv Luite Hendriks en Aaltjen Gerrits Nooij,get:Arriaantjen Cornelis (HCO 617 bz 5019-06-1774 Ummegjen,dv Luijte Hendriks de Jonge en Aaltjen Gerrits Nooij,get:Ariaantjen Keessen (HCO 617 bz 60
Albert Gerrits Nooij blijkt in Ijsselmuiden te zitten en gehuwd met Lammertje Jans - hij is overleden 7-10-1778begraafboek 2-12-1766 zoon Gerrit -en Albert heeft een zoon Jan die weer een zoon Hendrik had die verdronken is op 28 dec.1803 samen met ene Harmen Roelofs. Tragisch ... wadlopen of zoiets?Albert woonde ook in de Koekkoek.Lambertje Jans komt met attest van Wanneperveen op 28-03-1762,zij wordt op 10 mei 1779 in de 50e penning de wed. van Albert Nooij genoemd.De familieband ontgaat me even met Idigjen Gijsberts, weet iemand hoe dit zit?
21-11-1760\ 21-12-1760 Luite Hendriks Wdr van Albertjen Berents onder Wanneperveen huwt Aaltjen Gerrits Nooij jd onder Wanneperveen HCO 515 bz 03106-05-1764 Beertjen,dv Luite Hendriks de Jong en Aaltjen Gerrits,get:Trijntjen Hendrix (HCO 617 bz 4309-02-1766 Femmegjen,dv Luite Hendriks de Jonge en Aaltjen Gerrits Nooij,get:Jantjen Hendriks (HCO 617 bz 4631-05-1767 Geesjen,dv Luite Hendriks en Aaltjen Gerrits Nooij,get:Jantjen Hendriks (HCO 617 bz 4827-11-1768 Jan,zv Luite Hendriks en Aaltjen Gerrits Nooij,get:Arriaantjen Cornelis (HCO 617 bz 5019-06-1774 Ummegjen,dv Luijte Hendriks de Jonge en Aaltjen Gerrits Nooij,get:Ariaantjen Keessen (HCO 617 bz 60
Albert Gerrits Nooij blijkt in Ijsselmuiden te zitten en gehuwd met Lammertje Jans - hij is overleden 7-10-1778begraafboek 2-12-1766 zoon Gerrit -en Albert heeft een zoon Jan die weer een zoon Hendrik had die verdronken is op 28 dec.1803 samen met ene Harmen Roelofs. Tragisch ... wadlopen of zoiets?Albert woonde ook in de Koekkoek.Lambertje Jans komt met attest van Wanneperveen op 28-03-1762,zij wordt op 10 mei 1779 in de 50e penning de wed. van Albert Nooij genoemd.De familieband ontgaat me even met Idigjen Gijsberts, weet iemand hoe dit zit?
-
Marc Alferink
Toen ik Googlede op Albert
Toen ik Googlede op Albert Gerrits Nooij kwam ik terecht bij het archief van de Nederlands Hervormde Gemeente Giethoorn (1752: ingekomen acte van indemniteit). Albert en Lammertje Jans blijken getrouwd in Giethoorn (3-12-1751//22-12-1751). Albert komt van Wanneperveen, Lammertje van Giethoorn. In 1752 wordt dochter Geesje gedoopt (get Lummigje Bartels Veldkamp). Bij deze aantekening wordt vermeld dat Lammertje doopsgezind is. Daarna heb ik in Giethoorn geen kinderen meer gevonden.In 1755 zitten ze weer in Wanneperveen: doop Jan (get Hendrikjen Janssen). En op 20-3-1761 wordt Lambertje Jans zelf (hervormd) gedoopt. In 1763 zitten ze in IJsselmuiden. Dan wordt zoon Gerrit gedoopt. Hierna heb ik geen kinderen meer gevonden.In de VT-1748 (Wanneperveen) wordt Albert Gerrits Noy vermeld als knecht bij Jan Stoffels Lok en Annigjen Luiten.Tot nu toe zie ik niet wat de relatie is met IJdigjen. Als er een relatie is, verwacht ik niet dat die via Lammertje Jans loopt. Zij is immers doopsgezind en komt van Giethoorn.Is er in dit geval misschien ook een buurman (uit de Koekoek, maar wel met wortels in Wanneperveen) als voogd gevraagd?
- ria van bessen
Nou, ik wou eigenlijk toe
Nou, ik wou eigenlijk toe naar Hendrik Luiten die Grietjen Arriens huwt.Zij hebben ook een Beertje als dochter laten dopen én ze hebben een Luite, die gedoopt is voor 1738 én ook een Femmigjen als dochter.dit volgens de VOT 1748 - ze zitten op nr 1686 [Santbelt].Aangezien er een Leute / Luite Hendriks de Jonge is die huwt met de zus van Albert nl Aaltjen Gerrits Nooij, is het mogelijk dat juist daarom Albert G. Nooij voogd is, geen directe familie maar wel aangetrouwd.En dan ga ik er vanuit dat Hendrik Luiten x met Grietje dus die Hendrik Luiten is die voogd wordt bij Jan Luiten.Als zij broers zouden zijn, heb je de verbinding de Jong.Volgens het ORA Vollenhove is er een wed. Luite Hendrix, zij heeft land oostelijk gelegen naast land genaamd het Mulligjes, Hendrik Lubberts is daarnaast aangeland, een rietakker ligt ten westen en ten noorden Hendrik Hans KLaver en ten zuiden Gerrit Stoffels. Datum 16-06-1747 folio 133De weduwe heb ik niet kunnen traceren in de VOT 1748, maar ik kan dit natuurlijk gemist hebben.Zou Femmigjen wel de zus blijven van Jan, maar zou zij ook de zus zijn van Hendrik Luiten van hierboven.En zijn zij geen kinderen van die Luite Jans met Hendrikje Stoffels of Geerts, maar van die wed. Luiten Hendriks.Weet je Mark, ik heb tot nu toe toch over het algemeen gezien dat familie [dus ook neef of aangetrouwd zijnde] als voogden werden aangesteld. Dat had gewoon te maken met het feit dat familie de eerste zorgplicht heeft. Net als nu.Je kunt een buurman niet verplicht opzadelen met de verantwoordelijkheid van onmondige kinderen, want buiten kerkelijke ondersteuning kon je nergens op rekenen. Familie werd wel verplicht en werd ook opgespoord.Ik denk dat wanneer jij buurmannen als voogd tegenkomt in jouw gegevens, dat er dan gewoon geen familie was, of totaal ongeschikt. En zelfs buurmannen kunnen nog familie zijn, ook al staat dat er niet bij.
Blijft lastig al die Luitens
Blijft lastig al die Luitens etc. Die Hendrik Luiten wordt geschat 1705 geboren en Jan Luiten 1720/1722, toch een aardig "gat" ertussen. Hendrik Luitens Bakker ws iets van 1730/32. Maar ik weet het ook niet (meer).In de Etstoel Drenthe vond ik nog een echtpaar Jan Jansen x Tijsgen Luitjens, in leven wonende te W'veen. al overleden voor 1658 (!), mombers Derk Luitens (haar broer?) en Roelof Jansen (zijn broer?) over hun minderjarige kind..Niet dat het hier bij hoort hoor, maar ook Luitens.
- ria van bessen
Er zijn inderdaad veel Luite,
Er zijn inderdaad veel Luite, dat heb ik ook gemerkt.Ik denk dat zonder het ORA Vollenhove en Wanneperveen dit niet is op te lossen. En ik heb wel wat van Vollenhove, maar lang niet alles en soms alleen maar namen genoteerd zoals bij Femmigjen Luiten en haar man dat daar dus een akte te vinden is.Ik heb voornamelijk gezocht naar mijn eigen afkomst.
-
Marc Alferink
Met Hendrik Luiten kan het
Met Hendrik Luiten kan het inderdaad linksom of rechtsom. Bij de ene Hendrik Luiten zit je met het "gat" in tijd, zoals eppe het noemt. Bij de andere Hendrik Luiten zit je met de naam Bakker.Uit de bronnen die online beschikbaar zijn, kan ik op dit moment geen oplossing destilleren. De vele Luites maken het daarbij inderdaad niet makkelijker. En een bezoek aan het HCO om de ORA Wanneperveen door te nemen zal er voorlopig ook niet in zitten. Vanuit Brabant blijft dat een heel eind.Ik laat het maar even rusten. Als ik weer nieuwe aanwijzingen heb, meld ik me wel weer.
Toch denk ik dat Hendrik
Toch denk ik dat Hendrik Luiten Bakker de broer is van Jan Luiten, en wel hierom: Jan Luiten vertrekt 1773 naar Mastenbroek (waar HLB woont) en de tweede dochter van Hendrik gedoopt in Mastenbroek heet keurig Hendrikje.En IJdigje Gerrits Slot hertrouwt Fribbelt Roelofs, die eerder met Liesbeth Aarts was getrouwd (zwager van HLB). Bij tweede huwelijken is mij vaak opgevallen dat de partner bijna altijd uit hetzelfde kringetje komt. Maar als ik in hehaling val, moet je het zeggen.PS Marrigje Aarts (weduwe HLB) hertrouwt 1779 Peter Gerrits. dan zou er toch een voogdijakte moeten zijn opgesteld. Wie zijn de voogd(en) van vaderszijde? Jan is overleden,...