Vragen nav oude akten

Alles wat met genealogie te maken heeft.
vantspijker

Clausule Cornernis (??)

Bericht door vantspijker » 17 nov 2014, 19:48

Clausule Cornernis (??)Allen hartelijk dank voor reacties.Cl. concernens staat er zeker niet.Ik zou er wel van kunnen maken:1. Cl. Corssernis2 Cl. Corneruis3. Cl CorsseruisDe eerste letters Cor... en de laatste twee ...is zijn zeker; de middelgroep blijft onduidelijk en dus (nog even ??) een vraagteken.Wel is het zo dat in deze prae-legateringsakte het als ""hoofdstuk aanduiding"" boven de kern van wat in de akte staat:   het praelegateren van een stuk land aan (slechts) één van de meerdere kinderen. Ik ben benieuwd of er nog meer suggesties komen, waarvoor bij voorbaat dank. Frits.

vantspijker

Allen hartelijk dank voor

Bericht door vantspijker » 17 nov 2014, 20:45

Allen hartelijk dank voor reacties.Kan het zijn dat ik het toch niet goed kon lezen ??Dat er b.v. staat vertierfd of vertiergd o.i.d ??Het betreffende langgerekte stuk land lag (en ligt) niet in de Koekoek (hoewel in de buurt), midden tussen percelen van derden.  Ik kan me nauwelijks voorstellen dat men daar turf zou willen gaan steken.  Ik heb binnen familiegegevens van die veeboeren daarover ook nooit iets gelezen.Vreemd zijn verder aanvulliende bepalingen: ""indien  het mogte gebeuren dat de twee morgen land mogten ver.... worden, dan vervalt de helft van die grond aan mede-erfgenamen van verkrijgster.Als 18 jaar later verkrijgster het land verkoopt blijft deze verplichting voor de nieuwe eigenaren van kracht, volgens de verkoop/aankoop akte, en de nieuwe eigenaren accepteren dat !!Ik denk dus toch dat hier iets anders bedoeld wordt dan turfwinning.Verturven in de zin van verkopen zou logisch kunnen zijn maar maar die synonieme betekenis van de woorden heb ik nergens kunnen terugvinden.  Bovendien, wie anders dan de eigenaar kan verkopen ??Ik blijf benieuwd naar volgende suggesties, waarvoor bij voorbaat dank. Frits.

Plaats reactie