stamboom familie Holleboom
Ria het is, Sectie F
Ria het is, Sectie F Hengforden in Duur-Olst.Gelegen aan de Ijsseldijk gebied de Reutekolk, waaraan de dijk gelegen de Hengfordense Weerden aan de Ijssel.
- ria van bessen
Dat kan helemaal niet Daan ..
Dat kan helemaal niet Daan ...Hengforden in Duur-Olst Duur ligt tussen Wijhe en Olst -- --- Hengforden ligt tussen Olst en Deventer
- ria van bessen
Daan, er zijn meerdere
Daan, er zijn meerdere Kiezenbrinks .. dus of dit Hengforden is ? Ik dacht zelf dat dit de dijk bij Duur was ... om de een of andere reden.Ik zal het bewijs opzoeken. Jos,Aaltje Jans is mijn fout, dat moet inderdaad Gerrits zijn.Als antwoord op je vraag:uit de voogdijstelling 1685 is te lezen: dat…*Hendrik Derks huwde de wed. van Hendrik Tonissen, nl Aaltjen Gerrits*Hendrik Derks komt uit Holten*Uit Aaltje haar 1e huwelijk met Hendrik Tonissen geboren een zoon Derk Hendriks*De 3 kinderen van Gerrit Lamberts hebben recht op de helft van de bezittingen van Hendrik Derks. VERBETERD - Niet zeker of Aaltje Gerrits een dochter is ... Gerrit Jacobs wordt hier genoemd als houder van een obligatie waarmee de caterstede is bezwaard, en geeft hier geen familieverband aan. Ik zie geen reden om die familie verder uit te spitten, behalve de gegevens betr. de katerstede Gerrit Geerligs of Splithof ; waarvan misschien gevonden kan worden wie daar meijer op is .. of waar de naam vandaan komt. En wat Maria Gerrits betreft ? Akte 1714 ?Daar is mij niets van bekend.Je bent toch niet in de war met Teuntje Gerrits wed. Barlijn? Die bij Jan Hendriks Holleboom hoort? Teuntje Gerrits ... als getuige huwelijk en dopen Geerlig Gerrits huwde Derk Asjes.Hij is voogd over zijn kinderen. Deze Teuntje heeft een zoon Gerrit en die woont op het kleine Reuvelt/Roevelt/Rövel in Raalte. Die gegevens heb ik je gegeven.Zoals ook de vrouw van Gerrit Geerligs uit Raalte komt. De Steunenberg Olst is de moeite waard om verder uit te pluizen, wie de eigenaar is e.d.
- ria van bessen
Ik heb de kaart ontvangen
Ik heb de kaart ontvangen Daan ... maar ik blijf bij mijn mening. Duur ligt aan de kant van Wijhe en Henforden ligt aan de kant van Deventer. Daartussen ligt het dorp Olst. Dat kun je ook duidelijk zien.Bovendien woon ik er vlak bij ... ik ken het gebied.Deze Kiezenbrink ligt in Hengforden; dit is de RK fam Kiezenbrink die van oorsprong een Jan Herms Stegeman is.Daarvoor een Hermen Kiezebrink.En in dit topic is het deze ...Hendrik G. Kiesebrink hertr. Catharina Rutgersuit dit huwelijk: Ng dpb OLstden 6 Nov. 1709 Henrick Gerrits Katharina Rutgers Heijltjenden 16 Aug. 1711 Henrik Gerrits Catharina Rutgers Harminaden 3 Sept. 1713 Henrik Gerrits Catharina Rutgers Gerritden 9 Febr. 1716 Henrik Gerrits Catharina Rutgers Swaentjeden 20 febr 1718 Hendrik Gerrits Catharina Rutgers Hendrinaen dan dus nog een Engbert/Egbert Kiezenbrink uit het huwelijk van Heijltjen Hendriks met Hendrik Engberts en nog een Hendrik zoon van Heiltjen met Hendrik Gerrits zoon van Gerrit Lamberts en Swaantke Derks v.d. Linden. De Gerrit Geerligs stee ligt dus aan de dijk maar waar ... blijft de vraagmijn inziens tenminste
- ria van bessen
Volgens het vuurstederegister
Volgens het vuurstederegisterDuur VST 1682Geerlich Egberts 1 vst - op pag. 9 VpNd te vindennaast Gerrit Derks van Linden Teunis Geerlichs voor 2 Vst = het dorpdirect daarnaast Claes Geerlichs voor 1 vstvolgende pagina Gerryt Geerlichs voor 1 aangeslagen = ook het dorp.alle te vinden op VpNd pag. 2 - VST Olst 1682 p.p. de Schutte op Dingshof = het dorpde meijer op Dingshof 1 vst- te vinden op pag. 4 VpNd Teune Gerrits matrina doop kind Geerlich Gerrits wordt 1x genoemdMatrina Teunissie Gerrits op de Dinshof
- ria van bessen
Hm.. ik dacht dat je dat wel
Hm.. ik dacht dat je dat wel wist.VST is de afkorting van VuurStedeRegisterVpNd = de afkorting Van Papier naar Digitaalp. is de afkorting van pauperhet vuurstederegister is ingedeeld in buurtschappen en het dorp.3 x Geerlig woont binnen het dorp ... zo ook de Schutteen 1 woont in Duur
-
j.holleboom@chello.nl
Hallo Ria,
Hallo Ria,Ik heb inderdaad de genoemde Geerlichs gevonden: Claes, Teunis, Gerrijt in Olst / Derck in Tongeren en Gerlich Egberts in Duur.Ook De Stennenberg , De Schutte en het IJmenschot heb ik vermeld gezien. Maar ik moet zeggen het kwartje valt niet bij mij. Hoe kan ik digitaal het beste verder zoeken op boerderijnamen naar hun bewoners.Wat ik ook tegenkwam in het VSTOlst van 1682 was de vermelding van de Heer Egmont te Duir en Egmonts caterstede a/d Meente, Lubbert o/d Meente en Henrick a/d Meente in Olst en Rutger o/d Meente en Heer Egmont in Duur.Maar wat kan ik hiermee? Het lijkt wel of ik ouderwets blindemannetje aan het spelen ben.Eerlijk gezegd begin ik me eerder wat opgelaten te voelen. Jullie, met name jij Ria bent zo hard bezig met zoeken naar mogelijkheden en het geven va handreikingen en ik weet niet meer wat ik ermee moet doen. Zo van iedereen doet zijn best en ik sta er maar wat bij. Wil je mij svp aangeven met wat ik kan doen en hoe en waar? Het liefst digitaal. Ik snap wel dat Gerrit Jacobs uit zicht is en dat het nu om de mogelijke ouders van Gerlacus Gerrits gaat.hartelijke groet,Jos
- ria van bessen
Ik kan me je gevoel wel
Ik kan me je gevoel wel voorstellen Jos, maar het is niet anders, ... ik zou niet weten waarin je digitaal moet zoeken, want als de ouders van Geerlich gevonden moeten worden.. dan is het zoeken naar een Gerrit op de Stennenberg/Steunenberg uitgaande van wat we weten.Je komt dan al in de knoei, vanwege het ontbreken van de doopboeken Olst.Geerlich moet geboren zijn rond 1695 uitgaande van de leeftijd van 22 / 23 jr.Maar hij kan ook wel 10 jr ouder zijn ...De Dingshof is ook een aanwijzing, maar daar geldt hetzelfde verhaal voor. Heb je alles in Zwolle uitgeplozen rond de kinderen van Gerrit Geerligs?Is zijn weduwe meegegaan naar Zwolle... zulke vragen. Je weet dat je in de Generale Index van het HCO kunt zoeken [digitaal]?