stamboom familie Holleboom
- ria van bessen
Nee, niet het patroniem ....
Nee, niet het patroniem .... de naamEen dochter van Jacob Gerrits Hollenboom bijv.Aaltje Jacobs x Jan JansenJan gaat als Holleboom door het leven, nageslacht Hollenboom ... of als Jan Jansen eigenlijk een Overmate is, dan kan het ook zijn dat kinderen van Jan de naam van de opa overnemen.Maar GEEN patroniem dus.Uitzondering ... zo tegen 1800 nemen ze wel het patroniem van de opa over. Hier in Zwolle en rondom.Ergens anders is me niet bekend.Opa Jan Gerrits - zoon is Jan Jans - kleinzoon zou Gerrit Jans moeten zijn, en is dan Gerrit Gerrits ... maar verder kom ik het niet tegen.En gaat dit geslacht verder als Gerrits met familienaam.
-
j.holleboom@chello.nl
Hallo Ria,
Hallo Ria,Revererend aan de opmerking van Daan e-mail 20 -04 om 9.46 , veronderstel ik nu dat er ook een Cornelis Gerrits bestond, die naaste familie van Jacob G.Holleboom is, mogelijk zelfs een broer?Verder vond ik in het Doopboek RK Wijhe:24-03-1771 Joanne dochter van Gerardi Geerlinks en Gerarda Jans matrina Maria Gerrits getuige Anna Dercks.Zou dit Teuntje Gerrits uit de akte van Olst 1754 zijn, de weduwe van Berlein die bij Jan Hendriks hoort?Dan zou dat een aanwijzing kunen zijn dat Gerrit Geerlings X Gergje Jans, close met deze dames was en misschien zelfs familie. Toch? Matrina's en patrinussen kwamen toch uit familiekring?Of ben ik weer te optimistisch?hartelijke groet,Jos Holleboom
Opmerking betreffende het
Opmerking betreffende het antwoord van ria van bessen • ma, 20/04/2015 - 13:54.“Dat de vrouwsnaam wordt overgenomen door de man, zeker als zij de dochter is die het erve/grond overneemt op voorwaarde de ouders levenslang te verzorgen.”Maar je komt ook tegen dat broers en zussen verschillende achternamen hebben van dezelfde ouders, dit als er al een deel bijvoorbeeld buitenshuis is gaan wonen, doordat ze getrouwd en of een dienstbetrekking elders hadden.En Ria wat betreft de Aeltjen Hendriks Swakenberg Olst den 2 September 1757. (uittr 20.35) dit gegeven was mij niet bekend.En ik ben er nog niet helemaal uit hoe het zit met de volgende wat je vermelde, "dat deze nazaat van Frerik Horselenberg verder gaat als Zwakenberg .... en zou mogelijkerwijs de vrouw van Hendrik Freriks dus de dochter kunnen zijn van Jan ... Swakenberg."Is de Hendrik H. op de Denseler dan de zoon van deze ouders. Dit omdat ik hierbij ooit bij heb vermeld als alias Swakenberg en Grote Swervel.
- ria van bessen
Ik weet dat niet Daan. Ik heb
Ik weet dat niet Daan. Ik heb me toen wel met het uitzoeken van de Horselenbergs bezig gehouden, maar verder niet. De naam Swakenberg moet toch ergens vandaan komen. En gezien het bewijs wat je nu hebt, is verder onderzoek wel nodig.Wie had je nu dan als ouders voor de vrouw van Hendrik Freriks?
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2 BERICHT GEWIJZIGDIk kom wat afstamming betreffende Jacob Gerrits Hollenboom niet echt veel verder.Een goede kandidaat zou kunnen zijn als vader ene Gerrit Derks op de Hulst.Hij heeft wel onmondige kinderen - niet genoemd- 1693, vrouw is overleden. Woont in Duur, koopt/leent en verkoopt alles weer om de schuld te kunnen betalen, met name aan de ons bekende personen zoals Hendrik Freriks, Hendrik Jans op de Hoevenbrugge en consorten.Gerrit Derks lijkt RK, heeft ook geld geleend van Merrigjen Jans die bij Gerrit Jans op de Overmate woont volgens een akte in Wijhe gevonden.Gerrit Derks is ook voogd over het kind van Willem Hendriks [Averberg]En op die manier verwant aan de Rankenberg ..Kinderen van Hendrik Kroneman die in Olst woont ... wiens zoon dus de bovengenoemde Willem Hendriks Averberg is.Gerrit Derks past echt in dit kringetje.. ook al vanwege het feit dat Jacob Gerrits Hollenboom voogd is bij Egbert Lucas [Bruin] wiens BROER getrouwd is met een Croneman1695-03-10 - Jan Lucassen j.m., soon van Lucas Jansen Bruijn, in Wengele onder Wijhe, en Maria Cornelis j.d. van Cornelis Gerritsz op de Krone in Wegterholt onder Wijhe, tegenwoordig woonagtig tot Vorgten - Proclamati voor d' eerste maal den 10 Martij - Confirmati met attestatie tot Wijhe den 31 Martij - (Onder)trouw Vorchten, RBSG 893. Olst deel 3f396a dd 01-11-1683Albert Henricks op Duir en Willem Kroeneman zijn als voogden aangesteld over de kinderen van Jennigje Jansen wed. Henrick Gerrits Kroeneman m.n. Jan, Henrick, Jans, Swaantje, Aaltje, Gerrigje en Leentje Hendricks In deze akte worden alle kinderen van Hendrik Croneman genoemdbron Wijhe f615 - 15 apr 1697 en volgens mij moet je die akte hebben Daan, want de koper is Jan Freriks Horselenberg. Aanvulling: ik weet dat het heel ingewikkeld klinkt... is het ook, maar ik heb geprobeerd het zo duidelijk mogelijk uit te leggen...
Citaat uit bericht van Jos 20
Citaat uit bericht van Jos 20-4 18.44u.Dus dat betekent dat ik in mijn strooptocht door de DKTP-boeken de helft van de mogelijkheden nog niet heb onderzocht. Bijvoorbeeld Jacob Gerrits zou dan de zoon kunnen zijn van Derk Jans gehuwd met Gerritjen Jacobs.Groet, JosIk kom regelmatig tegen dat een kind genoemd wordt naar een (overleden) broer of zus van de moeder met het patroniem van de moeder.Dus het patroniem geeft dan niet de voornaam van de vader weer.Is denk ik, een puntje om in de gaten te houden. Groet, Helen

-
j.holleboom@chello.nl
Hallo Ria,
Hallo Ria,Ik ben weer eens onduidelijk geweest.Ik bedoelde natuurlijk Maria Gerrits, de zus van Teuntje uit de akte van 1754 Olst. De tekst is nu alsvolgt: Ik vond in het Doopboek RK Wijhe:24-03-1771 Joanne dochter van Gerardi Geerlinks en Gerarda Jans matrina Maria Gerrits getuige Anna Dercks.Zou dit Maria Gerrits, de zus van Teuntje Gerrits uit de akte van Olst 1754 zijn, de weduwe van Berlein die bij Jan Hendriks hoort?Dan zou dat een aanwijzing kunen zijn dat Gerrit Geerlings X Gergje Jans, close met deze dames was en misschien zelfs familie. Toch? Matrina's en patrinussen kwamen toch uit familiekring? Klopt dat?Of ben ik weer te optimistisch?hartelijke groet,Jos Holleboom
- ria van bessen
Tja, alles kan ... maar je
GEWIJZIGD BERICHT Tja, alles kan ... maar je hebt geen bewijs.Gerrit had ook zelf een dochter Maria ... die al X in 1772RK Wijhe19 Octobris 1772 - matrimonio sunt juncti Joannes Jansen Schanekamp ex Lente et Maria Gerriets op het Kleine Rövelt. Testibus R. Dno. Gerardo Mörsel et Maria Tonissen Vosman. Het is wel zo, dat die Gerrit op het grote Reuvelt in Broekland misschien nog iets kan betekenen.Deze Gerrit op groot Reuvelt is VOOGD over de kinderen van de NEEF van Gerrit Geerligs - nl Gerrit Derks die dus in 1771 een Maria Gerrits heeft. En van Vaderszijde.En ja, over het algemeen zijn de personen die genoemd worden bij de RK dopen als meter/peter op doophefster etc genoemd worden altijd familie.Wat bij de huwelijken niet het geval is. f358 - Raalte, 24 aug 1774 - Verschenen is Geesjen Lammers, weduwe van Gerrit Derks op 't Kleine Reuvelt, zij hierbij geassisteerd door Hendrik Hofman als haar momber. Zij wil hertrouwen. Tot mombers over haar 5 onmondige kinderen (Derkjen, Lammert, Willemiena, Swaantjen en Jannes Gerrits) worden benoemd Johannes Lammers en Gerrit Grote Reuvelt. Zij nemen de momberschap aan. Buiten Maria is er nog een volwassen dochter1787-11-10 - matrimonio juncti sunt Joannes Janssen et Antonia Gerrits op het Kleijn Reuvelt in Broekland. Testibus R.D. Boerman et Joanna Everts, etc. - R.K. trouw Wijhe (statie de Vos), RBSO 651 Of die Gerrit dus nog verwant is aan Gerrit Derks .. wellicht uitzoeken ? Nou, dat is een makkie ...Gerrit Reuvelt is gehuwd met Willemina Gerrits d.v. Gerrit Gerrits en Maria Gerrits Recht. archief Raalte invnr 18f260 - Raalte, 15 dec 1763 - Verw. Scholtus E. van Ketwich. Keurnoten Lambertus Bagelaar en Lambert Boerhof. Het Gericht is geïnformeerd, dat Gerrit Gerrits en Maria Overmars, ehelieden, beiden overleden zijn, nalatende 6 minderjarige kinderen (Maria, Janna, Gerritdiena, Willemiena, Tona en Janna ). Tot mombers over hen worden aangesteld Gerrit Overmars op 't Woolthuis en Hermannus Wallink, zijnde de naaste verwanten. Zij nemen de momberschap aan met handtasting in edesplaats. Jaja ... een Overmars
- ria van bessen
Gerrit op Reuvelt = deze
Gerrit op Reuvelt = deze3 Julii 1774 - matrimonio sunt juncti Gerardus Roelofs in Rövelt et Wilhelmina Gerriets van den Horst. Testibus Wilhelmo Zwakenberg et Joanna Tonissen in Leugenshorst [RK trb WIJHE] Willemina - is deze..16 Februa. 1754 ? Wilhelmijna filia Lma. Gerhardi Gerritzen et Maria Gerritzen op de Horst in Broekelandt conj. Matrina Wilhelmina Gerritzen an 't Roshuis bij Raelte sorore matris [zus van de moeder] [RK WIJHE] Maria Gerrits haar ouders zijn deze:5] Gerrit JANS Overmars uit Linderte – Hij is de OUDSTE z.v. Jan Tonis- woont later op HORSTMAN in Broekland x Maria Driessen uit dit huwelijk:5.1] Janna Gerrits ged. NG 16-11-1710 d.v. Gerrijt Jansen en Maria Driessen X Lambert Jans Pannevis/koek alias Roseboom5.2]Willemina Gerrits Overmars [ged. ca. 1712 ] x Jan Droste z.v. Willemina Hendriks en Gerrit Drosten5.3]Maria Gerrits [minderjarig in 1737] X Gerrit Gerrits Wallink 8 Julii 1748 - Gerardus Gerritsen van Wellink et Maria Gerrits op de Horst. Testes Antonius Vosman et Maria Vosman. RK WIJHE
- ria van bessen
bericht 3
bericht 3Gerrit Roelofs was eerder getrouwd20 Maji 1764 - Mechtildis Jansen van de Rijsebeek et Gerrit Roelefs op het Reuvelt. Testibus iisdem [RK Wijhe]huwt 2e 3 Julii 1774 - matrimonio sunt juncti Gerardus Roelofs in Rövelt et Wilhelmina Gerriets van den Horst. Testibus Wilhelmo Zwakenberg et Joanna Tonissen in Leugenshorst [Rk Wijhe]ORA Raaltef356 - Raalte, 18 juni 1774 - Scholtus L.J. Walraven. Keurnoten Teunis Bois en Carel Christoffer van Jorden. Verschenen is G. Roelofsen Grote Reuvelt, weduwnaar van Magtelt Jansen. Hij wil hertrouwen. Tot voogden over zijn 2 minderjarige kinderen (Roelof en Asselijne) worden benoemd Willem Visscher en Jan Gerrits. Zij zijn verschenen en nemen de voogdijschap aan. De comparant belooft voor het moeders goed aan zijn zoontje Roelof 6 gulden, en aan het meisje een nieuw bed, gestopt met witte ganzeveren, 2 kussenslopen, verder aan de beide kinderen de linnen en wollen kleren van hun moeder, haar zilver en goud, en dan nog al hetgeen de kinderen voor hun moeders aandeel in de Rijsebeke kunnen erven. Het bewezene erft en versterft van het ene kind op het andere. De vader zal zijn kinderen onderhouden tot zij kunnen dienen. Dienende en ziek of zuchtig wordende, hebben zij een vrije ingang in hun ouderlijk huis. De vader zal hen laten leren lezen en schrijven, en het meisje ook het naaien.De ouders van deze Gerrit Roelofs zijn dezeRK Wijhe8 Nov.1722 - Roelof Jans et Assel Gerrits op 't Reuvel. Test. Joes. Jans et Elis. Bughten.Het zou dus kunnen, gezien het voogd zijn van deze Gerrit Roelofs .... dat Assele dus een zus is van Teuntje en Geerlig ..Toch een stapje verder ..