stamboom familie Holleboom

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Dag Jos,

Bericht door ria van bessen » 28 apr 2015, 15:39

Dag Jos,Om te beginnen met je aanbod een bloemetje te bezorgen ... heel aardig, maar nee, dat wil ik niet. Mijn beloning is het zoeken ... omdat ik dat echt heel geweldig vind om te doen. Ik ben dus blij dat je hier op het forum je vraag hebt gesteld,en ik vind het fijn dat je blij bent met de gegevens, en dat is voor mij voldoende. Aardig dat je al bericht terug hebt van het HCO.Je moet trouwens wél het vrijwillige deel hebben en de contentieuse zaken is het niet-vrijwillige deel en als ik het goed begrepen heb,  dan heb je daar nu de toegangsnummers van gekregen.En daar heb je nu niks aan.In deze boeken staan de gerechtszaken.In het vrijwillige oud rechterlijk archief staan de voogdijaktes, sommige steden hebben daar speciale boeken voor, de voogdijboeken, én ook staan in de vrijwillige delen de hypotheken en de koop/verkoop van huis en land. Naast de toegangsnummer heb je de inventarisnummers nodig om de boeken te kunnen aanvragen.Ook moet je je tafelnummer invullen via de computer dus. Mocht je geen toestemming krijgen van de computer omdat er fiches zijn, ga dan naar de balie en leg uit dat je aktes uit die en die boeken wilt fotograferen. Dus toegang- en inventarisnummers noteren op een briefje en of ze die voor je willen ophalen. Je kunt zelf zoeken in de archieven HCO wat er is  -  middels deze linkhttp://www.archieven.nl/nl/zoekenBereid je goed voor, weet wat je moet zoeken.Vind je dat te lastig,  fotografeer dan de hele  periode die je moet hebben, dus wellicht extra geheugen meenemen/extra batterij. 

j.holleboom@chello.nl

Hallo Ria,

Bericht door j.holleboom@chello.nl » 28 apr 2015, 19:57

Hallo Ria,"Your wish is my command"Ik keek in de RK dopboek Colmschate en vond 6 dec. 1696 Gerrit zoon van Bloo X Gerritis geb. op Beelen in Heeten in bijzijn van Teunis in t vagevuur en zijn zoon Teunis.3 -10 1698 Alberdina dr van Bloo  suscepit maag Mari9- 09 -1700 Lubberta dr v. Bloo     suscepit oude vrouw op Brandersplaats08n-08-1706 Joanna dr v. Bloo  suscepit suster Essele12 -02- 1715 Gertrudis dr v. Bloo suscepit haar maag Mari uit HelOmdat Mechteld, de halfzus van Teunis Gerrits, ook dochter van Bloo genoemd wordt ... kan dat mogelijk zijn dat Bloo ook de naam van hun vader is?hartelijke groet, Jos

ria van bessen

Star Wars ..

Bericht door ria van bessen » 28 apr 2015, 20:32

Star Wars ..Teunis Gerrits is de vermoedelijke vader van Gerrit Teunis.woont op Bloo in Ockenbroek en dat is toch Colmschate?Colmschate is Deventer - Wat zeker is:Gerrit Teunis is in ieder geval geboren op het erf Lubberts in de Hel-huijsen...Misschien levert informatie zoeken over dat erve nog wat op.  

j.holleboom@chello.nl

Ria

Bericht door j.holleboom@chello.nl » 28 apr 2015, 23:44

RiaOckenbroek wordt beschreven bij wikipedia als liggend binnen het schoutamt Colmschate.Van papier naar digitaal heeft een item Colmschate om in de DTB-boeken te kijken. Daarom zocht ik ook daar en vond wat ik je schreef.Natuurlijk houdt ik het benadrukte "vermoedelijk"in gedachte. Maar het gaat mij nu even niet omTeunis G  maar om de aanduiding zoon resp. dochter van Bloo in Ockerbroek en  niet op bloo in O. Het leek mij een mogelijkheid dat Bloo niet alleen een boerderijnaam is maar mogelijk ook een vernoemingsnaam. Ik bedoel de boerderij naar de naam Bloo genoemd. En dat sluit dan aan bij Mechteld, -wat naar mijn idee- die mogelijkheid vergroot. Bovendien zou Essele Assele kunnen zijn en Maag (ik dacht dat dat tante betekent) Mari zou Maria kunnen zijn. Ook dat versterkt mijn idee dat er een naam Bloo was. En dat is dan weer een item waarnaar ik kan gaan zoeken.Dan hoop ik bijvoorbeeld een Gerrit Bloo te vinden.Mijn vraag is dus :1 Kan Bloo in dit verband een naam zijn die tot de naam van een erve is geworden?2 Heb ik voldoende argumenten om op de naam Bloo te gaan zoeken.?3 Of is dit een dwaalspoor?hartelijke groet,Jos   

ria van bessen

Ik heb geen idee.

Bericht door ria van bessen » 29 apr 2015, 12:25

Ik heb geen idee.Bovendien heb ik geen gegevens verder over Colmschate, Holten etc.

j.holleboom@chello.nl

Hallo Ria,

Bericht door j.holleboom@chello.nl » 29 apr 2015, 12:45

Hallo Ria,Betekent dit mischien, dat jij voor de zoektocht naar mijn voorouders niet meer iets kunt betekenen.Of neemt iemand anders dat dan over, die wel bekend is met dat gebied? Of gaat alles gewoon verder zoals het tot nu  toe gegaan is (wat ik erg prettig zou vinden.)?H. groet, Jos

helen

Hallo Jos,

Bericht door helen » 29 apr 2015, 14:37

Hallo Jos,Maag(d), betekende vroeger meestal dienstmeid, volgens mij.Groetjes, Helen
Afbeelding

carolina

Mijn stelling dat Teunis

Bericht door carolina » 29 apr 2015, 15:01

Mijn stelling dat Teunis Gerritsen van Bloo zou kunnen zijn en dus een zoon van Gerrit Bloo lijkt niet te kloppen.De gegevens die ik heb van (meerdere) Gerrit Bloo:Gerrit Willems Bloo was getrouwd met Albertjen Warners. Zij woonden op Bloo rond 1660. Een van beide was eerder gehuwd geweest en had toen 2 kinderen gekregen. Uit dit huwelijk waren nog 7 onmondige kinderen (zie momberstelling hieronder.)De namen van de 9 kinderen worden genoemd: Marrie, Gerrit, Essele, Jan, Gebrecht, Warner, Anna, Mechteld en Janneken.Momberstelling:officiële naam:Bloonaam:Beloe/ Belooomschrijving:Erve Beloe blijft aan Albertjen Warners. 2 voorkinderen en 7 onmondige kinderen. Mombers zijn: Roeloff Swierssen te Espelo en Jan Harmelinck.bron:ID 857 (Schoutambt Colmschate; rechterlijk archief) nr. 42, blz. 382.datum:24-07-1671  plaats:Diepenveen  buurschap:Okkenbroek  eigenaar:   bewoner:Gerrit Willems op Beloe (ovl) xx Albertjen Warners    Albertjen Warners hertrouwt in 1671 met Gerrit Wolters, die zich Gerrit op Bloo gaat noemen.Bij de kinderen wordt geen Teunis genoemd, dus het lijkt mij niet dat Teunis een kind is van Gerrit Willems Bloo. (Behalve als alleen de onmondige voorkinderen worden genoemd en Teunis al volwassen was)Misschien is het beter om eerst de gegevens uit aktes van Holten te bekijken.

j.holleboom@chello.nl

Ik heb nog een vraag aan Ria.

Bericht door j.holleboom@chello.nl » 30 apr 2015, 09:51

Ik heb nog een vraag aan Ria.Teune Gerrits Holleboom geboren Zwollekerspel ±1742en ovl 24-04-1816 in Hengeveld is gehuwd met Johannes Berend Wij(h)ermars uit Wijhe op 15-05-1775.Ik heb niet kunnen traceren waar Teune bijaansluit.En dan is er ook een Hendrik Holleboom geboren Zwollekerspel getrouwd met Geertruij Lammers.Hun kind is Lammert Holleboom geboren 05-01-1793En in de volkstelling van Zwolle 1748 staat vermeld Jan Hendrik Holleboom X Giele Ligterinks.Zou het jou lukken om te vinden bij wie Teune Hendrik en JanHendrik horen?hartelijke groet,Jos 

ria van bessen

Wat betreft Teune Gerrits die

Bericht door ria van bessen » 30 apr 2015, 11:09

Wat betreft Teune Gerrits die met Wijermars huwde ... zij is de dochter van de stiefvader van Gerrit Geerligs.Ng Wijhe [7 Maij] 1775 - Na drie proclamatien so hier, als te Zwolle & Mastebroek op den 7 Maij getrouwt Jan Berendts Wijermarsch J.M. onder Wijhe & Teune Gerrits J.D. thans wonende in Mastebroek & laast onder Zwolle. RK Wijhe 3 Maji 1775  - matrimonio juncti sunt Johannes Berents Wijhermers et Antonia Gerrits van den Holleboom. Testibus Wilhelmo Zwakenberg et Hermina Schaasbergsf279 - Binnen Wijhe, 27 okt 1802 - R. Terpstra, Scholtus van Wijhe.     Keurnoten Gt. Betger en J.G. Uhleman. Verschenen zijn Willem Oelinkhof en zijn vrouw Hermina Hen­driks, Teunis Kloosterman en zijn vrouw Aaltjen Gerrits, Jannes Weijer­marsch en zijn vrouw Toone Gerrits, Hendrikus Holleboom en zijn vrouw Janna Gerrits, Teunis Holleboom, Willem Holleboom, de vrouwen hierbij geassisteerd door hun ehemannen als hun mombers, verder zijn verschenen Gerrit Franssen, als gevolmachtigde van Hen­drik Mensink en Zwaane Gerrits Holleboom, ehelieden (volgens procu­ratie voor het Scholtengericht van 't Zwolsche Carspel [Zwollerker­spel] op 25 oktober 1802 gepasseerd), en tenslotte Jannes Weijer­marsch en Frans Ossevoord, als voogden over het minderjarige kind (Gerrigjen) Gerrits. Allen zijn gezamenlijke erfgenamen ab intesta­to van wijlen Jan Gerrits Holleboom.Van de andere twee heb ik geen gegevens, maar ik wil wel even zoeken hoor..  

Plaats reactie