stamboom familie Holleboom
- ria van bessen
Ik ben dan eigenlijk wel
Ik ben dan eigenlijk wel benieuwd naar het bewijs dat Hendrik Gerrits gehuwd met Heijltjen Alberts, de ouders zijn van Gerrit en Machteld Hendriks. Aangepast om 21.45 uNiet correct =Heijltjen Alberts is overleden voor 1712 en er is geen voogdijstelling in Olst te vinden. NieuwHeijltjen Alberts wordt nog genoemd in 1714 als getrouwd met Hendrik Gerrits.Maar er is geen bewijs, omdat deze Hendrik Gerrits nog in het bezit is van de helft van de Molskamp in Welsum in 1751 en Hendrik Gerrits de vader van GH Fuit is overleden voor 8-11-1747De andere helft van de Molskamp is in het bezit van Thijs Jans, en diens dochters hebben daarvan later weer ieder de helft, en die twee delen worden samengevoegd en komen in het bezit van Albert Hendriks Bredenoort, die gehuwd was met Berendiena Hendriks Nijemeijer wiens moeder dus de dochter is van Thijs Jans. Dat blijkt ook uit latere aktes, Albert is in het bezit van de HALVE Molskamp. Derk Hendriks Holleboom kan gezien zijn patroniem ook een zoon zijn van Hendrik Gerrits en diens dochter Janna krijgt daarom een deel uit de erfenis.Maar omdat Gerrit Hendriks de enige erfgenaam is van zijn vader, zijn zowel Machteld als Janna Derks overleden voor 1748
-
Margje49
Jaaa, Ria, dat zou ik ook
Jaaa, Ria, dat zou ik ook graag willen: een mooie akte, klip en klaar. Maar dat weet jij als geen ander, zo werkt het niet. Vandaar dat ik dat ouderschap nog altijd omgeef met mitsen en marem, behalve waar het duidelijk is. Heijltje Alberts is de dochter van Albert Dercks van Welsum. Zij zou op 22-03-1696 getrouwd zijn met Henrik Gerrits, j.m.z.v. Gerrit Jacobs van Terwolde ( ondertrouwakte van Terwolde) En dat zouden de ouders kunnen zijn van Gerrit Hendriks (Fuit).Ik worstel alleen nog met de vrouwen van Gerrit Hendriks. Geertje Lammers zijn tweede vrouw is overleden te Olst, 14-01-1829, 80 jaar oud. Zij zou dan zijn geboren omstreeks 1749. Ze krijgt haar eerste kind bij Jan Berends in 1768. Laatste kind bij Hendrik in 1784.Heile Willems, de eerste echtgenote van Hendrik, kreeg haar eerste kind in 1743 en de laatste waarschijnlijk omstreeks 1760. Is zij dan ook geboren omstreeks 1749? Dat kan niet. Ze zal toch wel een jaar of 18 zijn geweest bij die eerste? Dus dat wordt een geboortedatum van 1725.Ik ben er voorlopig nog niet uit met dat leeftijdsverschil van ruim twintig jaren tussen die vrouwen.Datzelfde geldt voor het ouderschap van Gerrit Hendriks.Hartelijke groet,Margje
- ria van bessen
Juist omdat het niet te
Juist omdat het niet te bewijzen is, mag je deze Hendrik Gerrits ook niet als een ? koppelen aan Gerrit Hendriks Fuit.Het sticht verwarring.Jij zet nog een ? maar een ander beweert het. Zo gaat het toch vaak, zeker wat ik zie op internet. Geen bron, maar wel beweren dat het zo is.Het is wel op te lossen, want deze Hendrik Gerrits heeft de halve Molskamp in zijn bezit. Plus dat hij nog 3 x als geldschieter wordt genoemd.Als Gerrit Hendriks Fuit zelf of zijn nakomelingen de Molskamp in hun bezit hebben, dan is er bewijs.We zitten nu trouwens wel in het verkeerde topic op elkaar te antwoorden ...
-
j.holleboom@chello.nl
Hallo Ria en Margje.
Hallo Ria en Margje.Ik volg jullie mails met interesse. Margje mijn vraag lwam voort uit een zoektocht naar een mogelijk verband van de familie Jacob Gerrits Holleboom( getruwd met Aaltje Freriks) mogelijk een broer van Gerlacus Gerrits en daarmee behorende tot mijn afstamming van de familie Holleboom. Het zou mooi zijn aangezien ik met jouw statement dat Gerrit Jacobs Terwolde hun vaderzou zijn, een stuk verder in het verleden zou zijn gekomen.Maar, Ria heeft eigenlijk al aangetoond dat met 99% zekerheid dit niet het geval is. Gerlacus Gerrits is geen broer en ok niet NG. Aantoonbaar via Caroline komt hij uit Holten, buurtschap de Helle /Helhuijsen.Ik maak van die 99% 100% en ga er dan ook van uit dat er voor mijn afstammingslijn geen connectie is met de familie Fuit.Aan Ria vraag ik of zij het hiermee eens kan zijn, aangezien ik haar werk interpreteer en gebruik voor mijn conclusie.Zo niet dan hoor ik graag welke mogelijkheden ik over het hoofd zie, zodat ik mogelijk dan weer verder kan.En aan jou Margje nogmaals bedankt voor je goedbedoelde mails.
- ria van bessen
Ja, je hebt gelijk hoor, het
Ja, je hebt gelijk hoor, het was ook goed bedoeld van Margje.En het geeft weer wat leven in de brouwerij, betr. de Holleboom.Het kan zijn dat er nog wat puntjes gezet moeten of kunnen worden in jouw reeks?Verder lijkt het me wel in orde wat afstamming Geerlig betreft, maar .. als je de aktes erbij hebt, is er bewijs.Daar is nog wel wat werk te doen, lijkt me.
-
j.holleboom@chello.nl
Hallo Ria,
Hallo Ria,Wanneer achter een naam het voorzetsel aen of op staat, mag je er dan van uitgaan dat het de huurder of eigenaar zal zijn, of kan het dan ook gewoon een dagloner of knecht zijn die daar op dat moment woont?Cocnreet: mag je er van uitgaan dat Gerrit Teunissen aen Lubberts in de Helle dezelfde is als Gerrit Teunissen Lubbertsen? De vermoedelijke doopdatum komt wel overeen. De echte doopdatum is niet meer te achterhalen via DTB.Groet,Jos Holleboom
- ria van bessen
O, dat is best lastig, want
O, dat is best lastig, want ik zie nooit een eenduidige beschrijving, het kan op, aan / uit zijn... is soms heel verschillend per dorp/stad.zoals dezeRK Colmschate:22-08-1697: Winold zoon van Herman op Lubbersplaats in de Hel, getuige Endemans FenneMisschien kun je wat aktes vergelijken met personen waar ook alleen het woordje aan staat en waarvan je wel zeker weet dat hij OP dat erve woont?Waar zoek je eigenlijk?
-
j.holleboom@chello.nl
Hallo Ria,Bedankt voor je snelle reactie.Ik kwam de volgende benamingen tegen in de Kwartierstaat Robert Kemper Alferink:Gerrit Teunissen Lubberts geboren ± 1741 nummer 130 in de staatGerrit Teunissen Lubbertsen geboren ± 1670 nummer 1196Teunis Gerrits dienende met Wolterink ± 1670 nummer 534 trouwt in Hellendoorn 1797Gerrit Teunissen Lubberts, tr. nummer 522Teunis Gerritsen Struijk ged. Holten 1718 tr. op 14 -07 -1737 metGrietje Gerrits Lubberts geboren 1710 nummer 261 Bij geen van deze staat de bron vermeld! Maar ik vermoed DTB Colmschate RK en NG.Het zijn data die jij eerder had gemailed naar mij.Maar de naamsaanduiding is licht verschillend.Vandaar mijn vraag betreffende -aen- en -op- etc. Een andere vraag betreft het volgende:Gerrit Teunisse- al dan niet op of aen- Lubberts heeft een zoon - zoon Geerlich Gerrits x 1717 Wijhe Gerrigjen Lammerts op Stunneberg
/ Holleboom.Maar volgens de RK DTB Wijhe op 16-04-1717 trouwt Geerlich Gerrits Aaltje Wijlents op Stunnenberg.Kan dit toch dezelfde dame zijn?En waar komt het bijvoegsel Holleboom ter sprake?Slaat dit op Geerlich of op Aaltje Stunnenberg-Holleboom. ?
Groet,Jos Holleboom
/ Holleboom.Maar volgens de RK DTB Wijhe op 16-04-1717 trouwt Geerlich Gerrits Aaltje Wijlents op Stunnenberg.Kan dit toch dezelfde dame zijn?En waar komt het bijvoegsel Holleboom ter sprake?Slaat dit op Geerlich of op Aaltje Stunnenberg-Holleboom. ?
Groet,Jos Holleboom
- ria van bessen
Als ik het goed heb begrepen.
Als ik het goed heb begrepen... dan vraag je aan mij waarom Robert Kemper die gegevens heeft vermeld? [die niet kloppen met wat ik jou heb gegeven].Mijn gegevens kloppen, want die kun je terug vinden omdat de bron erbij staat.Niet omdat ik het zeg, het is te bewijzen. Alles waar geen bron bij staat, moet je wantrouwen... want dan is het niet waar.Vraag hem maar eens naar de bron...
-
j.holleboom@chello.nl
Hallo Ria,
Hallo Ria,Ik zal hem proberen via contactformulier om zijn bronnen te vragen.Zodra ik wat weet zal ik me bij je melden.Jos Holleboom