stamboom familie Holleboom

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Margje49

Hallo meneer Holleboom,

Bericht door Margje49 » 01 aug 2015, 11:48

Hallo meneer Holleboom,Ik kom nog even terug op het probleem Holleboom-Fuit van 01-04-2015. Ik heb de akte uit 1739 gezien, waarin aan IJanna Derks een legaat wordt toegekend van vijftig carolingische guldens. Geen gering bedrag.Zij wordt daar genoemd als IJanna Derks, dochter van wijlen Derk Hendriks Holleboom. Geen Lamberts Holleboom. Afgezien van het feit dat het bij de Fuiten stikt van de Hendrikken, denk ik toch te mogen speculeren op een mogelijk dienstverband in dat huishouden en een daarvoor geldelijke beloning na overlijden van de werkgevers. Een familieband lijkt me onaannemelijk, gezien het legaat en het niet noemen in de akte als verwante.Ik hoop dat U er iets aan hebt. Als er andere informatie is, hoor ik het graag.Met vriendelijke groet, Margje 

j.holleboom@chello.nl

Margje

Bericht door j.holleboom@chello.nl » 03 aug 2015, 13:08

MargjeBedankt voor je reactie.Weet jij misschien waar ik Derk Hendriks Holleboom kan plaatsen?Tongeren of Duur?  Familie inwonend van een hoofdbewoner?In dienst in 1739 dan zou ik op zijn jongst gaan rekenen geboren ergens 1719. Maar dan schenk je iemand niet zo'n groot bedrag. Of ze heeft iets speciaals gepresteert en/of  heeft ze een goede staat van dienst. Waarschijnlijk al op leeftijd geweest. Mogelijk voelde men zich toch verantwoord voor haar.Dan ga je misschien denken aan eind 17e eeuw. Groet,Jos Holleboom

ria van bessen

Er is helemaal geen

Bericht door ria van bessen » 03 aug 2015, 23:23

Er is helemaal geen aanleiding om te denken dat Janna Derks in dienstverband was, wat nu geopperd wordt,  is invulling ... met als onderliggende reden; dat er niets te vinden is over deze Janna. Maar zo werkt het niet.    

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 03 aug 2015, 23:34

bericht 2Dit staat bijv. ook in die akte ...Vorders hebben Henrik Jansen, Maria Gerrits g’assisteert als boven en Rutger Gerrits alle drie verklaert haer uijttertse wille te sijn, dat na dode van haer allen haer geheelen nalatenschap sal erven en versterven op Henrik Gerrits broeder van Rutger Gerrits en van Maria Gerrits en op Albert Jansen en Derkje Jansen broeder en suster van Henrik Jansen voornoemd in drie egale portien en bij vooraflijvigheit op deselve kinderen in d’ouders plaatse, waertoe deselve alle mits desen als erfgenamen worden gestelt en geinstitueert, met uijtsluijtinge van de halve broeder en suster.En zouden ze aan een dochter van die halve broer en zuster een legaat kunnen hebben toebedeeld ... Gewoon ... verder zoeken. 

Margje49

Hi Ria,

Bericht door Margje49 » 04 aug 2015, 16:15

Hi Ria,Alweer bedankt. Het is inderdaad Derkien IJansen en niet Jentien. Het is soms echt lastig lezen, die achttiende-eeuwse aktes. Wat dat aangaat zien vier ogen meer dan twee.Wat betreft die aanname van dienstverband. Dat is toch nog zo gek niet, maar het blijft aanname, ben ik roerend met je eens. Maar verder zie ik namelijk ook geen onderbouwing voor een familieband, legaal of illegaal. Dat halfbroers en -zussen worden buitengesloten staat volgens mij los van de legatering aan IJanna en de armen. Ik heb al wat onechte nakomelingen gevonden. Niet van Hendrik en Maria overigens. Maar die ongehuwde Rutger? Tsja, wie het weet mag het zeggen! Het fidei-commis is van toepassing op de familie om de successierechten te drukken en om Rutger te vertellen dat hij de legaten heus moet uitkeren.En Derk Holleboom heb ik ergens......maar vraag even niet waar.Inderdaad, even verder zoeken.Groet, Margje

ria van bessen

Haha ... leuk, je reactie.

Bericht door ria van bessen » 04 aug 2015, 20:58

Haha ... leuk, je reactie.Derk Holleboom zit gewoon in Olst ... nou ja, toen dan hé.

R. Jansen

Beste Ria van Bessem,

Bericht door R. Jansen » 05 aug 2015, 10:14

Beste Ria van Bessem,Derk Hendriks Holleboom kan inderdaad volgens zijn patroniem een zoon zijn van Hendrik Gerrits, maar mijn onderzoeken betreffende de familie Fuit geven aanleiding te concluderen dat zijn vrouw Lubbeken (Lubbertien) Gerrits een stiefzuster is van Maria, Rutger en Hendrik Gerrits. Uiteraard (DTB) zijn hier geen kant en klare bewijzen voor maar na de dood van Derck Henrijcks Holleboom geven akten wel aanleiding hiervoor. Na het overlijden van Derk Holleboom voor 1727 treedt Corporaal Hendrik Fuit op als momber over Lubbertien Gerrits.Groeten R.Jansen

ria van bessen

Goeiemorgen R. Jansen,

Bericht door ria van bessen » 05 aug 2015, 10:39

Goeiemorgen R. Jansen,Even voor de goede orde, het is Ria van Bessen ... met de N van Nico. Ik beweerde niet dat Derk Hendriks een zoon zou zijn van Hendrik Gerrits.Dat wat je nu aangeeft, is precies wat ik bedoelde met de opmerking;met uijtsluijtinge van de halve broeder en suster. Er is dus sprake van een 2e huwelijk van de stamvader Gerrit.En kan Janna dus daarom een legaat krijgen als dochter van ...juist omdat er ene Derk Hendrik in 1711 een dochter Janna laat dopen én haar moeder als patroniem Gerrits heeft.EN ... zou er nog een zoon van stamvader Gerrit moeten zijn, de halfbroer.En is daarom de redenering - Janna is een dienstbode te kort door de bocht, en laat je een kans om wel meer te kunnen vinden betreffende de afstamming, Rutger, Maria en Hendrik Gerrits liggen.Ongeacht het feit dat er geen huwelijk te vinden is of een voogdijstelling.       

R. Jansen

Beste Ria van Bessen,

Bericht door R. Jansen » 05 aug 2015, 11:13

Beste Ria van Bessen,Ik wil met mijn reactie alleen aangeven dat mijn conclusie is dat de vrouw van Derk Holleboom genaamd Lubbertien Gerrits een half zuster is van Rutger, Maria en Hendrik Gerrits.Er is zeker sprake van een 2e huwelijk van stamvader Gerrit.Allen de een na laatste alinea over Janna een dienstbode en kansen laten liggen heeft geen betrekking op mijn reactie, begrijp deze reactie niet goed.Groeten R.Jansen  

ria van bessen

Dag R. Jansen,

Bericht door ria van bessen » 05 aug 2015, 12:23

Dag R. Jansen,De laatste opmerking slaat inderdaad niet op jouw bericht, maar op de vorige berichten van anderen, dat Janna D. Holleboom wel een dienstbode zou zijn.Als mijn antwoord als kritiek overkwam dan spijt me dat, dat was niet de bedoeling. Nog even ter aanvulling, voor wie er wat mee wil...Hendrik Jans, Rutger Gerrits en Maria Gerrits woonden op het Cupers of Cuijpers kampje.  Het land de Hogenakker is aangekocht door hen.Van het Cuijperskampje heb ik geen aankoop kunnen ontdekken. 

Plaats reactie