Hogenkamp

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

In Zwolle heb ik inmiddels

Bericht door ria van bessen » 20 apr 2015, 16:59

In Zwolle heb ik inmiddels wel in het inwonersregister van 1741 een Hendrik Herms en een Willem Herms Hogencamp / Hogenkamp gevonden.Ze komen beiden van hier = dus toch Zwolle Berend nog niet gevonden in het inwonersregister.Ik zal na het eten verder zoeken ... Willem Hogenkamp zit ook in de VOT 1748 .. net als Berend trouwensWillem is getrouwd met Reintje Derks - kinderen Geerlig en DinaBerend Hogenkamp maakt een testament dd 16 sept 1747 waarin zijn dochter wordt genoemd als getrouwd met Jan Hendriks van Ancum... heb ik uit de GI gevist. Zijn vrouw wordt daar Hermina genoemd.   

Jacob Albrecht

Zelf ook nog even gezocht.

Bericht door Jacob Albrecht » 20 apr 2015, 17:03

Zelf ook nog even gezocht. Berent Hogenkamp is begraven te Zwolle 6-10-1747.

Janny Lalkens

Ik ben benieuwd of Berend

Bericht door Janny Lalkens » 20 apr 2015, 20:52

Ik ben benieuwd of Berend Herms Hogekamp zelf voor zijn huwelijk ook al iets met een molen te maken had. Zijn vrouw kennelijk wel, gezien haar naam Jacomina Mullers, zie trouwinschrijving en zie akte van Peter. Daar is zij de dochter van Jan Jacobs Mulder Voerman.Ik denk dit, omdat er in een lijst van inwoners voor de Dieserpoort in 1674 ( oude nummering 5670) een Herman Muller en een Berend Muller staan. Herman moet f 2.10.- betalen. Berent f 1.10.-   Ze worden na elkaar genoemd. Buren? Vader en zoon?  Of ze iets met Jacomina Mullers te maken hebben, weet ik niet, maar ik ga nu bij de doopinschrijvingen niet alleen letten op een vadersnaam Berend Herms en/of Hogenkamp, maar ook op de naam Muller.De naam van de zoon van Berend Herms en Jacomina Mullers, nl. Hermanus, gedoopt 1720, past in ieder geval wel mooi in dit geheel.

ria van bessen

Berent komt inderdaad ook van

Bericht door ria van bessen » 20 apr 2015, 21:08

Berent komt inderdaad ook van hier - hij is zeker niet onbemiddeld zag ik.Eigenaar van verscheidene huizen / huisjes - wijk buiten de Diezerpoort.In 1741 hebben ze 1 kind.En nee ..  geen molenaar .. Beroep touwslager, religie G

Jacob Albrecht

denk dat ik de doopdatum van

Bericht door Jacob Albrecht » 20 apr 2015, 21:27

denk dat ik de doopdatum van Jacomine Mullers heb gevonden. Ged. Zwolle 26-6-1692 d.v. Jan Jacobs en Willemijn? Harmens.

Janny Lalkens

Sjaak, ik lees die moeder als

Bericht door Janny Lalkens » 20 apr 2015, 22:22

Sjaak, ik lees die moeder als Wijllemje.Ria, kwamen we al eens een Hogenkamp tegen als huwelijksgetuige of zo bij een vastloper? Zit me suf te denken bij wie en wat de voornaam van die Hogenkamp was. Voor zover ik me herinner was het geen Berend. Jan? Was dat mogelijk onlangs met een onderwerp waar ook touwslagers in voorkwamen, voor de Camperpoort, bij Frankhuis ergens en ook een familie Middendorp in dat onderwerp?Ik ken wel een Jan, Roelof en Jacob Hogenkamp. Die trouwen of laten rond 1713 dopen.Wat de eventuele doop van Berent Herms betreft: geen enkele zekerheid in de periode maart 1689 tot 1697. Dit door het ontbreken van de naam Hogenkamp.Wie er het dichtst bij komt, maar dus geen bewijs:Gedoopt 22 sept. 1689 Beerend   zoon van Hermen Beerends en Geesje Beerendsen dan nog, maar dus ook weer alleen met patroniem:gedoopt Berend  26-11-1693 zoon van Herman Jansen en Geertien Jansengedoopt Berend    29-11-1692   zoon van Herman Hendrikx en Henrikjen Jansengedoopt Barend    13-5-1690   zoon van Hermen Barents en Geertie Harms Het was in 1717  Berent Herms zijn eerste huwelijk. Ik ga toch nog even verder terug zoeken voor maart 1689 met die dopen, vooral naar de naam Hogenkamp. Maar ik denk, dat we eventuele informatie over Berent Herms uit andere bronnen moeten halen. 

ria van bessen

Ik denk dat dit de ouders

Bericht door ria van bessen » 21 apr 2015, 16:08

Ik denk dat dit de ouders zijn ... ?Ze hebben iig...  én een Berent én een Hendrik én een Willem Zwolle 18-05-1686 Harmen Janssen j.m. buiten de Camperpoorte, enGeertijn Janssen j.d. buiten de Vispoorteuit dit huwelijk:Jan op 23-01-1687Willem op 10-09-1688  - Herman Jansen en Geertien Jansen18-01-1691 – Hendrik – Geertje Jansen en Harmen JansenBerend 26-11-1693 z.v.  Herman Jansen en Geertien JansenPeter op 25-12-1695 z.v.  Herman Jansen en Geertien Jansen Willem Herms Hogenkamp is dus deze 29-04-1710 Willem Harms jonckmanBenttijen Dercks jonged: Beijde te dieseSien getuegen de vaederHaar getuegen De nightuit dit huwelijk17-02-1711 dochter Dirkjie – moeder heet Reigjien Derks16-08-1712 zoon Dirk – moeder heet Reintien Dirks03-10-1717 zoon Geerligh – moeder heet Wijntie Dirksz Dopen Willem zal niet volledig zijn...

Janny Lalkens

Ria, dit zijn ze vast wel.

Bericht door Janny Lalkens » 21 apr 2015, 17:11

Ria, dit zijn ze vast wel. Vanaf 1 januari 1685 tot 31 dec. 1696 heb ik geen Berent kunnen vinden met een vader Hermen Hogenkamp. Wel dus die Berend uit 1693 die jij ook hebt (met de rest van het gezin), maar dat was toen ik hem zag niet duidelijk, dat het een Hogenkamp was, doordat er alleen een vader met patroniem werd genoemd.Zouden er twee soorten Hogenkamps zijn of maar één? In Dieze heb je ze ook. Bijv. die Willem, die jij noemt. Waren er in Dieze zelf, dus voorbij de Nieuwstad,  mensen met de naam Hogenkamp, die op een boerderij woonden? I.p.v. dat ze touwslager waren? Of is dat toch wel een andere familie?Was er in Dieze een boerderij Hogenkamp? Wel Reuvekamp natuurlijk, maar ook Hogenkamp?In het register van huizen, die na 1682 zijn gebouwd ( nr. 5527)  kwam er in Dieze een Willem Hogenkamp voor, die huurt van Engelbert van Muiden. Daar woonde in een huis gebouwd na 1682 ook een Derk Hogenkamp, eigenaar was Klopman.Bewoners 1712-1714 voor de Diezerpoort, nr. 4380, oude nummering: Vegtstraat na de Molen toe: Jan Gerrits Hogenkamp      En de weduwe van Jan Jacobs. Omdat daar een molen is: zou dat de moeder van Jacomina kunnen zijn? In de Vegtstraat woonde ook een Willem Jacobs.In een lijst van inwoners voor de Diezerpoort ( ong. 1755) nr. 00429 staan een Gerrit Hogenkamp en een Roelof Hogenkamp. En een Hermen Hendriks, die touwslager was. Verder, genoteerd vlak bij de bewoner van de Reuvekamp, een Hendrik Herms Hogenkamp, met 3 kinderen, koemelker. Wonend in ee huis van Frerik van Scollik. Of er van de hier genoemde mensen nog wat zijn toe te voegen aan de familie van Berent Herms Hogekamp, weet ik niet. Mogelijk nog wel een toevoeging:Archiefnummer 5670 ( oude numm.) Bewonerslijst van inwoners voor de Diezerpoort: 1674Jacob Clasen Muller, die wordt aangeslagen voor een belasting van f -.10.-   [vader van Jan Jacobs, de schoonvader naar we aannemen van Berent Herms Hogenkamp?] Ik heb hem zelf genummerd als nr. 94 en dan nr. 97:ene Hendrik Herms, een touwslager. Moet f 1.10.- betalen. Geen idee, of die bij Hogenkamp hoort, maar hij was wel touwslager en er zit Hermen in de naam.  

Jacob Albrecht

Denk inderdaad dat dit de

Bericht door Jacob Albrecht » 21 apr 2015, 17:46

Denk inderdaad dat dit de gezochte Berent Herms Hogenkamp is. Past allemaal mooi in het plaatje! Hartelijk dank voor alle moeite. Ben nu weer een stukje verder met mijn stamboom. Geweldig.Groeten Jacob.

Plaats reactie