Riezebos

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Janny Lalkens

Hallo Frits

Bericht door Janny Lalkens » 23 jul 2015, 00:32

Hallo FritsOp die kaart van Willem staat zo mooi een boerderij getekend met daarbij de vermelding Riesebos. Het is een Abram Hanselaarkaart uit 1762. Als ik die met de 3 stippenkaart vergelijk, denk ik, dat die getekende boerderij de 1e Riesebos was en de 2e lag daarnaast, gaande richting Hasselt en de derde daar dan weer naast, nog meer richting Hasselt. Als je maar 1 Riesebosboerderij tekent, zet je er geen 1e Riesebos bij, lijkt me. Mogelijk was er in 1762 dus nog maar 1 boerderij op die plaats.Of die herberg één van de Riesebossen was, weet ik niet. Ik veronderstel van wel. Ter Pelkwijk is daar niet helemaal duidelijk in.Het zal inderdaad wel zo'n stille knip of zoiets geweest zijn. Van iemand die familie had in Spoolde hoorde ik ooit, dat daar 11 van die kroegjes geweest moeten zijn. Zoveel boerderijen waren er daar toch nauwelijks? Daar waren al wel de officiële gelegenheden bij gerekend:  Nij Romen, Katerveer en de Moriaan. Maar dan nog.Er zijn in het archief in Zwolle op A-4formaat de 3 kadasterkaarte van de Zeedijk uit 1822. Sectie Q 1 t/m 511. Ze zijn bewerkt.Op het 1e blad: P.B. Zeedijk, Hoekman en Dieker Steeg erbij gezet in drukletters.Op het 2e blad: De Werf ( daar gaathet je denk ik vooral om), Rietberg, C. Netjes, Watermolen aan de Lutters ziel, C. Voerman, Papenkopsbrug en met grote letters dan nog: Lammetjes Slag, net als op kaart 1.Op het 3e blad: Met grote letters: 't grote Blok, Diezer Slag. Kleine letters: De Papekopsbrug, De Papekop, I. Stevens, beide aan de Bisschops Wetering.dan aan de overkant van het 3e blad, aan de Oude Wetering: D.Hendriks, H.B. Nies, I. Buter, I.W. van 't Hoge en Hanerek.Als het scannen lukt ( ik ben geen digitaal genie) heb je die 3 stippen kaart, die 3 kadasterkaarten en de blz. waar Riesebos op staat uit Ter Pelkwijk binnenkort in je mail.Vriendelijke groet, Janny

ria van bessen

Bij mijn weten zijn er voor

Bericht door ria van bessen » 23 jul 2015, 09:16

Bij mijn weten zijn er voor 1800 twee Riesebossen. Eéntje viel onder de wijk Waterstraat, dus Zwolle.Eéntje lag bij Jutjes Riete in Mastenbroek.f8 - 26 juli 1679 - Richter Bernard Holt.Keurnoten Hendrick Niland, Dr., en Hermannus Holt.In het Gericht is verschenen de E. Gerhard Wijer, oud-burgemeester, en Marcelis Vermeer. Zij verklaarden voor hun en hun erfgenamen voor een somma van penningen, hun comparanten te danke betaald en voldaan, eeuwig en erfelijk te hebben verkocht, gecedeerd en getransporteerd aan Jan Lubbers en Hillichien Klaessen, eheluiden, en hun erfgenamen 6 morgen land, maar [dogh] zonder mate, gelegen bij de Kijck in de Veghte in t Millinger Brugger Slagh, oostwaarts de dijk, zuidwaarts Wolter Alberts met zijn consorten, westwaarts Jan Jansen Rijsebos cum suis, en noordwaarts ten dele Doctor Emanuel van Twenhuisen en Jan Lubberts, de koper voorschreven

Janny Lalkens

En die Mastenbroeker Riesebos

Bericht door Janny Lalkens » 23 jul 2015, 09:19

En die Mastenbroeker Riesebos staat op sommige kaarten als 1e en 2e Riesebos ( die cijfers staan er dan ook nog bij) , een eindje uit elkaar en op die plek zie je op een andere kaart 3 stippen getekend, maar dan niks erbij gezet in letters en cijfers. Ooit las ik over de derde Riesebos. Het was daar op die plek een rijtje van 3 boerderijen, waarvan misschien eentje ook nog een jeneverhalte.

ria van bessen

De  onderstaande Riesebos is

Bericht door ria van bessen » 23 jul 2015, 10:04

De  onderstaande Riesebos is geen Mastenbroek. Zwolle VST 1682Op de Kalkovenno. 468 eigenaar vrouw Verhoeff – huurder Jan Everts – 1vstno. 469 Heidentrijk - eigenaar en bewoner – 1 vstno. 471 Jan Jansen wed. - eigenaar en bewoner – 1 vstno. 471 wed. Munts - eigenaar – bewoner Steven Everts – 1 vstno. 472 Tonis Hendr.-  eigenaar en bewoner - 1 vstno. 473 Jan Jansen in de Rijsebos – eigenaar en bewoner- 1 vstno. 474 Gerrit Snel – eigenaar en bewoner - 1 vstno. 475 Derk Weijer eigenaar – bewoner Hendr. Willems – 1 vstno. 476 Joochum Joochen eigenaar - bewoner Aerent Janssen – 1 vst

Janny Lalkens

Die Jan Jansen in de Rijsebos

Bericht door Janny Lalkens » 23 jul 2015, 15:26

Die Jan Jansen in de Rijsebos, die op de Kalkoven woont volgens Vuursteden 1682 kan nog wel eens dezelfde zijn als die in de akte van 1679. Daar in 1679 is hij dan eigenaar van grond in Mastenbroek.Op zoek naar andere zaken zag ik vanmorgen nog deze:f220 - 5 mrt 1780 - Richter E. Scriverius.     Keurnoten Jan Rensman en Hendrik Sandwijk.     Verschenen is Marrigjen Harms, weduwe van Jan Engberts van de Has­seler­dijk bij de vegte, zij met Andries Verhagen als momber ge­sterkt. Zij verklaarde voor haar zelf en mede als moeder en wettige voogdesse van haar minderjarige kinderen [niet genoemd] en ingevol­ge daartoe gerichte­lijk verkregen consent wegens ten genoegen ont­vangen penningen schuldig te zijn aan de Heer Nicolaes van Kempen en diens Ehevrouw Anna Alermeli­na van Kempen, geboren Cok, en hun erfgenamen een somma van 1800 Caroli gulden ad 20 stuiver ieder, makende met het kapitaal van 4000 gulden, waarvoor op 19 mei 1778 voor dit Ed. Gericht mede een speciaal verband gepasseerd is, tesa­men een kapitaal somma groot 5800 gulden. Zij belooft deze jaar­lijks te zullen verrenten met 3 1/2 procent, maar als de inte­rest binnen zes weken na de verschijndag betaald wordt, dan kan met 3 procent worden volstaan, waarvan het eerste jaar zal verschijnen op 1 mei 1781. Voor het bovengenoemde kapitaal stelt de comparante boven ene generaal verband van haar persoon en goederen tot een speciale hypotheek en onderpand al hetgeen op genoemde 14 [!] mei 177 reeds is verbonden en dan nog het land zo op heden aan haar getransporteerd is, bestaande uit één morgen de Vuilers en een hal­ve morgen 't Oortjen genaamd, buiten­dijks tussen de Vegte en [de] Rijsebos, en nog 1 1/2 morgen binnendijks 't Schra genaamd, tegen het huis van de comparante, en alle gelegen onder dit kerspel van Zwol­le. Zullende de leenhorige goederen als de comparante in "der sel­ver" boedel heeft mede bij de respectievelijke leenheren voor het bovengenoemde kapitaal verbonden worden. Zonder argelist. en dan nog:f307 - 15 dec 1780 - Richter E. Scriverius.     Keurnoten Pr. S. van Deventer en Hendrik Sandwijk.     Verschenen is Janna Clasen, weduwe van Claes Peters, wonende in de Twede Rijsebos, zij met haar zoon Jan Peters als momber geassis­teerd, ter ener zijde, en Teunis Peters en Peter Dirks alsmede hun vrouwen Hermina A­rends en Everdina Hendriks, maritis tutoribus, als erfgenamen van hun broer Claes Peters voornoemd ter anderer zijde. Zij verklaarden tesamen, en wel de twee laatste comparanten met hun vrouwen, een minnelijk con­tract van uitkoop en afgoeding over de na­latenschap van Claes Peters voornoemd gehouden te hebben in dezer voegen.     Dat zij Janna Clasen zal behouden alle beweeglijke en onbeweeglij­ke goede­ren, die door Claes Peters zijn nagelaten, en wel niet al­leen de allodi­ale, maar ook de leengoederen, waartoe zij op haar kosten consent en approbatie van de leenheer zal verzoeken, en zulks alles met de lusten en de lasten en bezwaren, en gevolgelijk ook met alle in- en uitschul­den van de boedel, zo en in dier voegen als die door haar man voornoemd bezeten en nagelaten zijn. Gelijk dit alles [de­selve alle] door haar bij dezen wordt aan­genomen, met verdere aan­neming dat door haar het collateraal van het versterf van haar man, alsmede de 50ste penning van deze uitkoop geheel zal worden vol­daan.     Zij comparanten Teunis Peters en Hermina Arends, ehelieden, en Pe­ter Dirks en zijn vrouw Everdina Hendriks verklaarden "also" welbe­taalde somma van penningen in volkomen eigendom te cederen en te transporteren, zulks doende mitsdezen, aan en tot erfelijk profijt van hun schoonzuster Janna Clasen, weduwe van Claes Peters het aan­deel van Claes Peters en al het huisraad, huismans gereedschap, paarden, beesten, penningen en cre­dieten, en alle verdere mobiele goederen, door Claes Peters meerge­noemd nagelaten, niets daarvan uitgezonderd; verder ook van alle diens nagela­ten vaste goederen en wel in het bijzonder:     - 1mo. van huis, hof en verder toebehoren aan de Hasselerdijk de Twede Rijsebos genaamd, voor een somma van 600 gulden,     - 2do. van vier morgen land in 't Hoogbrugger slag, 2 1/2 morgen mede aldaar, en 3 3/4 morgen in [het] Hasseler Slag in Mastenbroek, voor een somma van 450 gulden.     Welke bedongen somma zij verklaarden op heden te hebben ontvangen, waar­voor zij quiteren en voor namaning caveren in en mitsdezen, en waardoor [zij] "also" verklaren van de "gansche" nalatenschap van genoemde hun broer Claes Peters afgekocht en voldaan te zijn, zon­der uit dezen hoofde enig recht, actie of pretensie tegen hun meer­genoemde schoonzuster of deze haar [derselver] boedel meer te re­serveren of voor te behouden. Belovende het gecedeerde voor alle evictie en opspraak te zullen wachten en waren als na erfmaag­scheidsrecht. Zonder argelist.     - Fredrik Ram, gerichtschrijver, zal op uitdrukkelijk verzoek van de comparanten en de meergenoemde momber dit voor dezen tekenen en zegelen. 

Janny Lalkens

Bericht 2.

Bericht door Janny Lalkens » 24 jul 2015, 02:02

Bericht 2.Er is ook nog de veldnaam 't Riesebosch. In het boek Veldnamen in Hasselt staat dat op kaartje A nr. 135, bij de brug naar Hasselt. Het stuk land ligt net ten noorden van Hasselt, aan de andere kant van de rivier.

wim meijberg

http://watwaswaar.nl/#em-gK-8

Bericht door wim meijberg » 24 jul 2015, 21:54

http://watwaswaar.nl/#em-gK-8-1-1v-1-45 ... --23jlinks op de kaart 1e, 2e en 3e riezebosch.

Janny Lalkens

Wim, dit is de kadasterkaart

Bericht door Janny Lalkens » 24 jul 2015, 23:57

Wim, dit is de kadasterkaart uit 1832? Die 3e Riesebos kende ik alleen maar uit een tekst: DTB of ORA Zwollerkerspel, dat weet ik neit meer precies.  Nu heb ik hem dan ook eens gezien op een kaart! Jaren geleden dacht ik bij Riesebos aan hoogstens 1 boerderij. Maar het kan dus om minstens 3 verschillende gezinnen/families gaan als je er over leest. Wel handig te weten. Bedankt!

wim meijberg

Janny, 

Bericht door wim meijberg » 25 jul 2015, 09:48

Janny, De kaart is gemaakt in 1822, vermeld wordt op watwaswaar 1811-1832, lijkt mij dus de kaart van 1832.Ik vond op een andere kaart uit 1822  Zwollerkerspel nog een Riesebos, alleen ligt deze niet bij Zwolle, maar aan de andere kant van Mastenbroek vlakbij de Kamper Zeedijk aan de Schaapsteeg. http://watwaswaar.nl/#em-gK-8-1-1v-1-45bU-2ovg---3aj  

Annelies Onijs Koetsier

Wim, ik vermoed dat er een

Bericht door Annelies Onijs Koetsier » 25 jul 2015, 13:32

Wim, ik vermoed dat er een verkeerde link in jouw bericht staat.
Als ik deze open, dan kom ik bij Riezebos uit tegenover Zwolle, lijkt wel dezelfde plek.

Plaats reactie