Janna Johanna van der Horst

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Mooi Janny, duidelijk en

Bericht door ria van bessen » 06 jul 2017, 22:36

Mooi Janny, duidelijk en helder!En inderdaad - Gerrit Jans de kleermaker is wel verwant, maar op een andere manier. Jan Engberts, de neef van de kinderen van Egbert Claessen die met Jennegien ook wel Jantien Jansen genoemd was gehuwd, [zij is de zus van ónze Gerrit Jansen] is in die hoedanigheid aangesteld als voogd. [zie blz 123 van het boek A.de Leeuw of Zwollerkerspel dd 22-04-1673]Gerrit Jansen haar broer is ook voogd; als oom van de kinderen van moederszijde.Als Jan Engberts aan het swarte waters klooster overlijdt, dan wordt Gerrit Jansen kleermaker te Haarst in 1689 aangesteld.Dus als voogd van Vaderszijde, naast de al aangestelde voogd, ónze Gerrit Jansen.Op dezelfde blz in het boek staat bovenaan ene Aaltien Jans die Albert laat huwen met Jan Engberts. Geen doopdatum van Aaltje en geen huwelijk vermeld.Op blz 122 staat Peter Jansen die gehuwd was met Geessijn Klaassen, Peter overlijdt, voogd wordt van vaderszijde Jan Engberts w. in het swarte waters klooster als aangehuwde oom. Logisch want de vrouw van Jan Engberts was dus Aaltjen. Na het overlijden van Jan Engberts wordt Albert Peters op Wolfshagen aangesteld.Volgens mij zijn Gerrit Jansen de kleermaker, én Aaltjen Jans de vrouw van Jan Engberts én Peter Jans dus familie van elkaar.Maar geen kinderen van Jan Rotgers en Geesjen Derks.

Janny Lalkens

Hoe het precies zit weet ik

Bericht door Janny Lalkens » 07 jul 2017, 00:35

Hoe het precies zit weet ik nog niet, maar het volgende weet ik wel:Echtpaar Jan Rotgers en Gesien Dircks trouwt 4-12-1631, hij komend uit Berkum en zij uit Haerst. Zij laten op 24 febr. 1639 een kind Gerrit dopen te Zwolle. Dat heb ik gecontroleerd. Maar dat wil dan niet automatisch zeggen, dat dit kind dezelfde is als Gerrit Jansen de Snijder.In een akte van 19-3-1653 ORA Zwk. koopt Jan Rotgers wonend te Haerst land liggend aan de Vecht in Haerst bij het sluisje van Den Ordel. Mogelijk woonde Jan Rotgers vanaf zijn huwelijk in 1631 in Haerst,maar dat is trouwens wel een aanname. In 1653 woonde hij daar in ieder geval wel.Volgens Register 1741 laat Jan Gerrits, een kleermaker te Haerst en grootvader van 5 kleinkinderen, weten, dat hij op dat moment 40 jaar in Haerst woont. Niet vanaf zijn geboorte. Want hij zal toch als 40- jarige nog geen 5 kleinkinderen hebben? Heet de vader van Jan Gerrits de Snijder, dus deze opa uit 1741, Gerrit Jans? Dat hoeft dan niet die zoon van Jan Rotgers geweest te zijn. Waar kwam Jan Gerrits de opa/snijder in 1701 oorspronkelijk vandaan?Die 4 mensen boven de 17 jaar in Hoofdgeld 1723 zijn denk ik Snijder Jan Gerrits en zoon Jan Jansen, beide meester-snijder denk ik en dan toen in 1723 nog met hun beide vrouwen in leven. De vrouw van Jan Jansen heet in VOT 1748 Maria Gerrits. De 3 overgebleven kinderen van Jan Jansen en Maria Gerrits zijn vóór 1738 geboren.Toch hebben we ook te maken met de vervangend voogd  van Jan Engberts op 't Swarte Watersklooster. Door Jan Engberts zijn overlijden wordt vanaf 16 febr. 1689 de nieuwe voogd, wat je al schreef, Ria, Gerrit Jansen, kleermaker te Haerst.Jan Engberts was aangesteld als voogd voor de kinderen van Jantijn/Jennetijn Jansen, weduwe van Egbert Claessen. Dat gebeurde in een akte van ORA Zwk. 22 april 1673 en de andere voogd was toen Gerrit Jansen tot Haerst, oom MZ. Dan komt daar door overlijden van Jan Engberts dus in 1689 als nieuwe voogd bij Gerrit Jansen, ook te Haerst, maar van beroep kleermaker. En die andere Gerrit Jansen, die naamgenoot die al 16 jaar voogd was, krijgt opdracht opening van zaken te geven. Die kleermaker wil natuurlijk ook weten, waar hij verantwoordelijk voor wordt gemaakt vanaf 1689. Dus het gericht wil van de eerste Gerrit Jansen, die geen kleermaker is, inzicht in de boeken.Die niet-kleermaker Gerrit Jansen en die Jentijn zouden dan broer en zus zijn en bijvoorbeeld wél kinderen van Jan Rotgers en Geesien Dircks kunnen zijn? Dus die voogd vanaf 1673, die Gerrit Jansen, is dan mogelijk de op 24-2-1639 gedoopte zoon van Jan Rotgers en Gesien Dircks? Ik zou dat best willen geloven.En Aaltje Jans en Peter Jans en de kleermaker Gerrit Jansen zijn dan geen kinderen van Jan Rotgers en Gesien Dircks? Die hebben dan alle 3 , komend uit 1 gezin, een andere Jan als vader? Nog even die beleningen van januari 1731: Jan Jansen krijgt geen voogd in april 1731. En tussen begraven van Jan Gerrits (X Fennegien Jansen) in oktober 1730 en de belening van Jan Jansen op 12 -1-1731 zie ik geen aanvraag voor ontheffing staan voor handlichting of hoe dat heet voor de 26-jarige Jan Jansen.. Hij zou, als hij is wie ik denk, met zijn 26 jaar eventjes 10 dagen beleend zijn geweest van 12-1-1731 tot 22-1-1731, terwijl hij nog geen 28 jaar was. Vanaf 22-1-1731 gaat het land naar de kleermakersfamilie. Het komt op me over, alsof Jan Jansen even een korte tijd een soort tussenpersoon moest zijn om het land uit die familie weg te kunnen halen, via recht op belening of zo iets, terwijl men vóór 12 januari al wist, dat overname door de kleermakers het eigenlijke doel was. Dat Jan Jansen een beetje "gebruikt" werd. Zijn naam, zijn verwantschap met zijn grootvader Gerrit Jansen. Die geen kleermaker was, voor zover ik weet.En deze niet-kleermaker Gerrit Jansen wordt in 1690 beleend, als opvolger van zijn vader Jan Rotgers, met precies hetzelfde land, waar op 12 jan. 1731 Jan Jansen, oudste zoon van Jan Gerrits, mee wordt beleend, 10 dagen lang nog wel!

ria van bessen

Op blz 120 staat een akte dd

Bericht door ria van bessen » 07 jul 2017, 09:50

Op blz 120 staat een akte dd 23 juli 1690 opgemaakt te Deventer waarin Gerrit Jansen het land wat beschreven is in het repertorium van Lebuinus, na zijn overlijden onder zijn kinderen in gelijke porties verdeeld wil hebben.

De kinderen zijn Jan Gerrits [van der Horst], Willem Gerrits [hij is voogd over Jan v.d. Horst zijn dochter Grietje uit Jans zijn 1e huwelijk], en een Geesien Gerrits, en Grietien Gerrits, kinderen dus van voornoemde Gerrit Jansen en zijn vrouw Geesien Jans

Gerrit is de zoon van Jan Rotgers en Geesien Dirx, gedoopt Zwolle 24 febr 1639
- zus Mergjen als d.v. Jan Rotgers ged 26-10-1634 - verder geen gegevens bekend
- zus is Elsje ged 22-03-1636 [ x Hessel Herms]
- zus is Jennechien / Jantje [x 1e Egbert Claassen - voogd Jan Engberts neef van VZ, voogd Gerrit Jansen oom van MZ]

Geesjen is de dochter van Jan Willems [z.v. Willem Jacobs de Graaf] en Grietien Willems en ged Zwolle 18 sept 1638
- broer Willem ged 24 okt 1639
- zus is Lijsbeth Jansen dopen niet gevonden [x Derk Hendriks]
- zus is Aaltjen Jansen ged Zwolle 23 aug 1640 [x Hendrik Hessels]
- broer Jan Jansen [heet later ook van Swol] overleden voor 29 juli 1694, is voogd over de kinderen van Aaltje x Hendrik Hessels als oom van MZ
- broer Willem Jansen ged Zwolle 19 juni 1642
- broer is Peter ged Zwolle 9 juni 1652 [x Helena / Leentje
- broer is Gerrit ged 19 febr 1657 [x Aaltje Egberts - hij heet later Bouwmeester]

Albert geeft ook aan dat hij problemen heeft met 2 aktes van Jan Willems, zie blz 126.
De akte van 29-08-1680 hoort er ook niet bij. Schrap je die, dan wordt het ook overzichtelijker.

De gegevens van Gerrit Jans de snieder moeten eigenlijk in een apart topic. Hij treedt pas op als vervangende voogd VZ en die vader heet Egbert Claessen.

Verder heeft Albert er wel een mooi overzicht van gemaakt, vind ik.

Janny Lalkens

Door Peter Jans en Aaltje

Bericht door Janny Lalkens » 07 jul 2017, 10:11

Door Peter Jans en Aaltje Jans als kinderen van Jan Rotgers en Gesien Dircks te schrappen op blz. 122 en 123 en door dan Aaltje andere echtgenoten te geven en Peter en Aaltje te beschouwen als kinderen van Jan Willems wordt het inderdaad logischer.Ik heb ook veel respect voor het werk van Albert!!We zijn al eerder hier mee bezig geweest.https://www.historischcentrumoverijssel ... em+Gerrits en https://www.historischcentrumoverijssel ... e+Stegeman

Hanna

Gisteren eindelijk weer aan

Bericht door Hanna » 08 jul 2017, 10:03

Gisteren eindelijk weer aan toe gekomen om mijn onderzoek te hervatten. Pfff...kids hebben bijna zomervakantie...dan ben je nog drukker hihi. Maar goed het is weer weekend. Ik heb met veel plezier en interesse het stuk gelezen. Geweldig! Na de koffie weer aktes opzoeken en de rest van de berichtjes lezen.

ria van bessen

Nou doe maar rustig aan Hanna

Bericht door ria van bessen » 08 jul 2017, 19:35

Nou doe maar rustig aan Hanna, dan hebben wij ook even de tijd om de fouten uit dit boek te herstellen, zodat je de juiste informatie krijgt.Vraag aan Janny,Blz 139 - kwartierstaat Peter Gerits. Volgens A. de LeeuwHij huwt Machtelt Peters d.v. Peter Everts v.d. Horst en Elis: Egberts.In het boek staat dat Machteld in 1734 hertr. met Willem Teunis pachter van het erve de Horst 1749-1770.Volgens f447 dd 21-05-1717 zijn verschenen Jacob Gerrits x Gesina Willems en Peter Gerrits x Mechteltjen Peters.Had Machteld een broer Jacob?AANVULLING ja klopt,  ik heb het gevonden op blz 40

Janny Lalkens

Ja, op blz. 40 de eerste jong

Bericht door Janny Lalkens » 08 jul 2017, 22:05

Ja, op blz. 40 de eerste jong overleden Jacob Peters en op de volgende blz. de Jacob Peters, die als volwassene De Hoeve pachtte van Van Hugenpoth, wat te lezen is in dat prachtige boek van G.A. Hutten. Zie A. de Leeuw blz. 63 -65. Gerrie Bongers heeft over deze Jacob Peters een heel goed artikel geschreven, wat is afgedrukt in het tijdschrift van de Dalfser historische vereniging.Aanvullingen voor dit onderwerp en voor het onderwerp over Jan Engberts, wat hier ook verband mee houdt, liggen nog niet voor het oprapen heb ik gisteren en vandaag gemerkt. Er viel me nog wel iets op wat betreft de woonplaats van Gerrit Jansen X Gesien Jans, nl. vermoedelijk geboren in Haerst, gedoopt in Zwolle, maar ook mede eigenaar van een boerderij in Mastenbroek. De pachter op die boerderij heet in 1689 Gerrit Jansen. Mogelijk is dit toch een andere Gerrit Jansen dan Gerrit Jansen X Gesien Jans, hoewel de echtgenoot van Gesien Jans dus wel mede eigenaar van die boerderij was. Bij het 3e huwelijk van Jannetje Jans, in 1703, woont voogd MZ Gerrit Jansen in  Haerst, net als in 1673.  Omdat we zo ruim in de Gerritten Jans en Jannen Gerrits zitten, toch nog maar even de hele riedel herhaald:Gedoopt als kinderen van Jan Rotgers (X 4-12-1631 Gesien Dircks)1. Merchien Jans   gedoopt Zwolle 26 okt. 1634       verder niets van bekend2. Elsien Jans gedoopt Zwolle 22 maart 1636       X  Zwolle 24-4-1659 Hessel Herms. Beide komen uit Haerst.Hij overlijdt vóór 1678 en vanaf dat moment zijn er aktes waaruit financiële problemen van Elsje naar voren komen. Zo moet ze haar mobiele goederen verpanden Dat gebeurt in de akte ORA Zwollerkerspel 1-9-1684. Dus het vee, de inhoud van de hooibergen, alles wat op het land groeit, ook bijv. rogge, de potten en pannen, de boterkarn enz.En ze laat zich ( ORA Zwollerkerspel 30-8-1684) uitkopen wat betreft haar 1/3 deel eigendom van boerderij De Hanerick op de Oude Wetering in Mastenbroek. Ze verkoopt haar deel aan Gerrit Jansen (X Gesien Jans) , haar broer en aan Jannetje Jans ( X Lammert Herms). Gerrit en Jannetje hebben beide ook 1/3 deel als eigendom, maar kopen Elsje uit en zijn dan beide voor de helft eigenaar. Er hoort ook 14 morgen grond bij De Hanerick. 4 jaar later verkoopt Elsje grond in Haerst om haar geleende f 300,- te kunnen aflossen.3. Gerrit Jans, gedoopt Zwolle 24 febr. 1639       X Gesien Jans        Hij deelt met Jannetje Jans en Elsje Jans het eigendom van De Hanerick in Mastenbroek. Woont volgens momberstelling Zwk. 22 april 1673 in Haerst. Dat is die akte waarin Jannetje Jans als weduwe van Egbert Klaessen steun krijgt van de mombers Gerrit Jansen, oom MZ te Haerst en van Jan Engberts te Zwarte Watersklooster. Waar dan later die kleermaker Gerrit Jansen bij komt. Omdat Jan Engberts is overleden.Dan is er een akte ORA Zwk. 20 april 1689, waarin Jannetje Jans met haar 2e echtgenoot Lambert Herms aangeeft, dat ze vlak voor haar 2e huwelijk wat te royaal beloftes heeft gedaan aan haar 4 kinderen uit het 1e huwelijk. De schuld aan de landheren was in 1673 meer dan ze toen wist. I.p.v. de f 2000, - die ze de kinderen heeft toegezegd, vervangt ze het erfdeel van hun vader door een toezegging van land en f 450,-. Als onderpand: haar halve erve De Hanerick. Dus na het uitkopen van Elsje.De Hanerick wordt dan in 1689 bewoond door ene Gerrit Jansen, die pacht betaalt.Die pacht staat garant voor betaling van rente over die 450,- toegezegde guldens.Gerrit Jansen X Gesien Jans zijn mede eigenaars van de andere helft van deze boerderij, maar in 1673 en 1703 wordt Gerrit Jans omschreven als wonend te Haerst. Het kan zijn, dat hij zijn hele leven in Haerst heeft gewoond, dan is die pachter van de Hanerick een andere Gerrit Jansen.De Gerrit Jansen X Gesien Jans is de broer van Elsje en vermoedelijk ook wel de broer van Jannetje Jans. Omdat ze met z'n drieën samen die boerderij bezaten. En omdat er een Gerrit Jansen tot Haerst wonend in 1673 , oom MZ, voogd van Jannetje haar kinderen is. En Gerrit Jans te Haerst, oom MZ, als vervangend voogd in 1703 voor Hendrickjen uit het 2e huwelijk van Jannetje, toen een andere voogd overleden was.4. Jannetjen Jans     Doop onbekend.   3x gehuwd te Zwolle:X  1.    25-4-1665   Egbert Claessen  j.g. te Haerst.     4  kinderen: Geesjen, Elsjen, Claes en Egbert EgbertsXX 2.   22-4-1673  Hendrick Herms, j.m.     Ook in Zalk als gehuwd ingeschreven.  1 dochter: Henrickien Hendriks.XXX 3. 10-8-1675  Lambert Herms, j.m. uit Mastenbroek.   Hij toont attestatie uit Mastenbroek.      

ria van bessen

Mooi overzicht Janny!

Bericht door ria van bessen » 08 jul 2017, 22:36

Mooi overzicht Janny!Dat is ook de moeite, het erf Hanerick ligt in Mastebroek gelegen aan de Oude Wetering. En daar woont wel [een] Gerrijt Jansen op volgens f238 dd 20 april 1689.En die is er ook wel nl ene Gerrit Jansen Bos zie f35 dd 30-05-1663 - voogden zijn Claes Peters en Peter Jansen. Deze Gerrit heeft een zoon Jan. Moeder is Marrigjen Egberts.Gerrit Jans de vader van Jan G. v.d. Horst woonde in Haarst en deze is ook voogd bij zijn schoonzus Aaltje Jans wed. van Lambert Driessen zie dl609 f463 dd 2 sep 1676 als als oom en w. in Haarst. In dit geval moet dat wel aangehuwde oom zijn.De zwager van 'onze' Gerrit Jans nl Gerrit Jans x Aaltje Egberts - wordt Bouwmeester en woont in HerfteVolgens f68 dd 10-02-1686 is er ook een Gerrit Jansen  meijer op het erve Jordanick gelegen in Haerst.O ja en er is [of dezelfde] een trouw van Gerrit Janse wedr te Haarst met Marija Frericks Zwolle 30-05-1676 725/145 

Janny Lalkens

Oh, gelukkig, dan kunnen we

Bericht door Janny Lalkens » 09 jul 2017, 00:22

Oh, gelukkig, dan kunnen we nog even vooruit!Tja, ik weet al jaren dat ik "nog eens een keer naar alle Gerritten Jans en Jannen Gerrits in Haerst e.o. moet kijken". Niet alleen vanwege mijn voorouder Peter Jans, zoon van Jan Gerrits van der Horst X Fennegien Jans Stegeman. Maar ook vanwege de zoektocht naar ouders voor een andere voorouder van me: Jacob Gerrits uit Haerst, die in 1717 met Fennigje Willems Bosch uit Schelle trouwt. Die hebben we jaren geleden al eens goed bekeken, samen met al die anderen die toen in Zwollerkerspel ook in die tijd allemaal Jacob Gerrits heetten.Vandaag en gisteren niets nieuws gezien, alleen maar in ORA tegen gekomen, wat ook wel in het boek van Albert stond. Om toch misschien dit weekend nog iets te scoren, ga ik kijken naar die Gerrit Jansen, pachter van 't Jordaninck en naar die Gerrit Jansen X Marija Fredericks. Zou leuk zijn, als we die kunnen samensmelten/ "inkoken" tot 1 persoon.Kan "onze gezochte"  Gerrit Jansen nog die pachter van 't Jordaninck zijn?  Van "onze gezochte" Gerrit Jansen te Haerst is bekend, dat hij geen pachter op De Horst was.Want dat waren achtereenvolgens: Evert Peters, zijn zoon Peter Everts met zijn vrouw Elizabeth Egbertsen. Daarna Jan Gerrits, de 2e man van deze Elizabeth. Na haar dood hertrouwde hij met Fennegien Jansen Stegeman Zij hertrouwt 23 juli 1731 te Zwolle met Jan Berents Ulderigs uit Heino. En onze gezochte Gerrit Jansen is dus de vader van Jan Gerrits, die met Elizabeth en later met Fennegien was getrouwd.Van Peter (Everts) zag ik de begraafmaand november 1693 op Bergklooster: boek 812 blz. 3:1693november   vrouw mouwenbarckum     peter op die horste                 swaan in den vrolijckheijdtDat zal toch Peter Everts zijn geweest? Voor de kantlijn stond Berkum, maar er moest ook nog november staan en het was een smalle kantlijn, dus snel vol. Die familie Mouwen woonde in Berkum en De Vrolijkheid was in Berkum een herberg. Verder ken ik geen Horst in Berkum en de weduwe van Peter Everts, Elizabeth Egberts, hertrouwt 3 april 1694 in Zwolle. Daar zit dan niet de meestal geldende wachttijd van 9 maanden voor een weduwe bij, Maar goed. Peter pacht van 1673 tot 1693. Dus ik neem aan, dat die begraven Peter op de Horst Peter Everts was.En hoe kwam De Hanerick/Mastenbroek in de familie van Jan Rotgers en zijn 3 kinderen Gerrit, Elsje en Jannetje Jans? Door vererving?

Janny Lalkens

Bericht 2.

Bericht door Janny Lalkens » 09 jul 2017, 01:13

Bericht 2.Gekeken in de akte van ORA Zwk. 10-2-1688 naar "Jordaninck". De eigenaresse van De Jordaninck (= Catharina Copier van Kuylenborgh, tevens  is zij de weduwe van Van Dedem) leent f 2500,- van de gezusters Potkamp met als onderpand De Jordaninck in Haerst, pachter: Gerrit Jansen.Er woonde daar in Haerst toen ook Gerrit Jansen de Snijder, maar die wordt in belastingregisters met de toenaam "De Snijder" genoemd en hij huurt van Drost van Sallands erfgenamen.Dan zal de pachter van De Jordaninck zijn: Gerrit Jansen X Gesien Jans! Na de dood van Peter Everts in 1693 huurde zijn zoon Jan Gerrits X Elisabeth Egberts de Horst in Haerst. Na Elizabeth haar dood woonde Jan Gerrits met Fennigje Jans Stegeman, zijn 2e vrouw, op De Horst.Nog meer bewijs: De niet- kleermaker Gerrit Jansen ( X Gesien Jans)  huurt volgens Vuursteden 1675 en 1682 te Haerst van de weduwe Van Dedem. En dat is dan De Jordaninck. In 1772 en 1779 wordt voor dit erf genoemd als pachter: Derk Weekholt. In 1791 : Willem Schrooten.

Plaats reactie