Gerrit Harms van de Mate en Judit Sibrands van de Oostermate onder IJsselmuiden

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_

Dank voor de aanvulling van

Bericht door Egbert_ » 19 sep 2018, 15:38

Dank voor de aanvulling van de voogdij-akte uit 1736. Dat was nieuw voor mij. Zijn tweelingbroer zal dus overleden zijn.Overigens is deze Gerrit Harms niet degene die Judit Sibrands trouwde. Hij trouwde in 1763, als J.M. met Jannigje Harms. En hebben kinderen laten dopen, wonende aan de Nieuwe Wetering.

ria van bessen

Ja, ik weet wat je bedoelt

Bericht door ria van bessen » 19 sep 2018, 15:45

Ja, ik weet wat je bedoelt met het tegeltje op dat huis, ik heb het zelf gezien, samen met Frits die me jaren terug eens uitnodigde voor een autoritje in de omgeving, we hebben daar schuin tegenover dacht ik nog koffie gedronken. Van mening verschillen door een andere interpretatie is al zo oud als Methusalem en kan zeker tot stevige discussies leiden, ik neem mezelf maar als voorbeeld. Maar gezien het tegeltje lijkt me toe dat meer mensen iets toch over weten, hetzij door overlevering of via onderzoek?Je hebt het over een voogdijstelling van Judit, die zal dan in het Genemuiden schoutambt te vinden zijn?  

ria van bessen

Maar zijn broer noemt zich

Bericht door ria van bessen » 19 sep 2018, 16:11

Maar zijn broer noemt zich dus Riesebos? Ik reageerde m.n. op het bericht van Frits, hij gaf als ouders Hermen Gerrits en Aaltje Egberts op. Judit huwt als jd van Mastebroek en Gerrit als jm van idem. Zij doet belijdenis in Ijsselmuiden.Er zijn 2 x Gerrit Harms die in aanmerking komen - de ene doet belijdenis is 1753 en vertrekt naar Ijsselmuiden op 12-4-1753 [O.W. en Zeedijk] en de ander doet belijdenis in 1753  en vertrekt naar Ijsselmuiden op 23-9-1755 [Bisschopswetering en 's Herenbroek]Beide zijn zonen van Harmen Roelofs.Maar in de VOT 1748 Zwollerkerspel wordt geen Harmen Roelofs vermeld. Wel nog in HFG 1723 in Langenholte en in Berkum.Een Harmen Roelofs in Ijsselmuiden 1748 in het dorp zelf, met 1 zoon - en in het HFG 1723 ook in het dorp een Harmen Roelofs x Aeltien Riegelts - met een kind NN.In het HFG 1723 nog Hermen Roelofs x Jennigien Kobus in Oosterholt 

Egbert_

Een voogdijstelling van Judit

Bericht door Egbert_ » 19 sep 2018, 16:17

Een voogdijstelling van Judit in 1781, vermoedelijk in Genemuiden omdat ze op dat moment in het schoutambt Genemuiden woont.De aanleiding is de vraag wie de eerste vrouw van Arent Willems is: Lubbigjen Gerrits. Die daarvoor met Evert Peters getrouwd was. Volgens Klaas Jans Visscher (kwartierstaat Visscher Stoel) is zij de dochter van Gerrit Claassen en Aaltje Roelofs op Wolfshagen. Gerrits Claassen was de zoon van Claes Gerrits en Annigjen Gerrits. En die woonden in 1748 aan de latere Schaapssteeg, heel dicht bij het Witte Schaap. Echter diezelfde Lubbigjen Gerrits wordt elders ook geclaimd als de vrouw van Hendrik Vaandering (ged. 06-03-1743, geh. 1777, ovl 1818) . Waarschijnlijk is dat laatste fout, want zij en Hendrik Vaandering hebben wel drie dochters maar geen Aaltje. Zijn vrouw moet echter wel rond 1749 geboren zijn, evenals Lubbigje Gerrits van Wolfshagen, omdat ze bij de aangifte bij overlijden in 1818 zeventig jaar oud zou zijn.Een voogdij-akte van Judit zou kunnen uitsluiten dat zij een dochter Lubbigje had. Die dan de zus van de tweede vrouw van Arent Willems zou kunnen zijn.Niet erg waarschijnlijk dat Judit een dochter Lubbigje zou hebben, en ook niet erg belangrijk. Maar ook weer prettig om te kunnen uitsluiten. Lubbigje Gerrits van Wolfshagen kan niet gelijktijdig met twee mannen getrouwd zijn geweest.

Egbert_

De berichten zullen elkaar

Bericht door Egbert_ » 19 sep 2018, 16:33

De berichten zullen elkaar wel gekruist hebben. Want zoals ik al aangaf, er is ook een Harmen Roelofs, weduwnaar in de Asschet, Genemuiden in 1748. Asschet Genemuiden = Zeedijk, kerkelijk onder IJsselmuiden en een enkele keer onder Mastenbroek. Als Aagje Lubberts belijdenis doet, woont ze bij Harmen Roelofs aan de Zeedijk. Voor mij is het niet duidelijk of Harmen Roelofs op dat moment kerkelijk bij IJsselmuiden hoort of bij Mastenbroek.

Egbert_

Het lidmatenboek van

Bericht door Egbert_ » 19 sep 2018, 19:09

Het lidmatenboek van Mastenbroek, het doop en trouwboek van IJsselmuiden met elkaar vergeleken:Mastenbroek lidmaten aan de Bisschops Weteringe en 's Heerenbroek.
1753, den 20 Maart na gedane geloofsbelijdenis aangenomen.
  Egbert Hendriks, Filius Hend. Jonker.
x Hilligje Harms, Filia Harmen Roelofs.
  obijt den 12 Octob. 1754.IJsselmuiden trouwen:
18-03-1753 Egbert Hendriks jm aan de Zeedijk en Hillegien Harms jd aan de Zeedijk
Mastenbroek trouwen:
16-03-1755 Egbert Hendriks, wedwnr., met Claasje Gerrits J.D., beijde in Masteb.========================================================Mastenbroek lidmaten aan de Oude Weteringe en Zee-dijk.
1751, 27 April na gedaane geloofsbelijdenis aangenomen.
x Aagjen Lubberts, Filia Lubbert Everts.
  woonende bij Harmen Roelofs aan de Zeedijk.
  1752 den 26 Maart attest. na IJsselmuijden gegeven.
1753 den 14 Febr. na gedaane geloofsbelijdenis tot Ledematen aangenomen.
x Jan Harms, Filius Harmen Roelofs.
  1753 den 12 April attestatie na IJsselm. gegeven.IJsselmuiden trouwen:
15-04-1753 (otr) 06-05-1753 (tr) Jan Harms jm aan de Zeedijk Aagjen Lubberts    jd aan de Zeedijkkinderen van Jan Harms en Aagjen Lubbers gedoopt te IJsselmuiden: Geertjen (1754), Hendriene (1756), Hillegien (1759), Evertje (1761), Harmpjen (1765), Herrem (1768), Roelof (1771)=========================================================Mastenbroek lidmaten aan Oude Weteringe en Zee-dijk.
1753 den 20 Maart na gedaane belijdenis aangenomen.
x Gerrit Harms, Filius Harmen Roelofs.
  1753 den 12 April attest. na IJsselmuijden gegeven.Mastenbroek lidmaten aan Bisschops Weteringe en 's Heerenbroek
1753 den 20 Maart na gedane geloofsbelijdenis aangenomen.
x Gerrit Harms, Filius Harmen Roelofs.
  1755 den 23 Septb. attest. na IJsselmuijden gegeven.==============================================================Het lijkt erop dat er geen twee Harmen Roelofs zijn, maar steeds één en dezelfde. Die in 1748 als weduwnaar met drie kinderen boven de tien jaar in de Asschet onder Genemuiden woonde. Gerrit Harms komt twee keer voor, maar met dezelfde belijdenisdatum. Waarschijnlijk is hij 12 april 1753 naar de Bisschopswetering vertrokken, en is daar zijn belijdenis overgeschreven. Hij staat onderaan in het rijtje van elf. Zijn zus staat ook in het rijtje, samen met Egbert Jonker, met wie ze twee dagen voor haar belijdenis in ondertrouw was gegaan. Beide van de Zeedijk, volgens het trouwboek van IJsselmuiden. Zij zal snel na het huwelijk overlijden in 1754. Hendrik Jonker hetrouwt in 1755 en laat kinderen uit twee huwelijken dopen woonachtig aan de Bisschopswetering.Jan Harms trouwt Aagje Lubbers, die al bij zijn vader inwoonde. De eerste dochter wordt Geertjen gedoopt, evenals de eerste dochter van Gerrit Harms. De tweede dochter van Jan Harms wordt naar de moeder van Aagje, Hendriene. De derde dochter mogelijk naar de overleden zus van Jan Harms, Hillegien. Wel opvallend dat de laatste zoon niet Lubbert wordt genoemd.Bij de volkstelling van 1795 woont in hetzelfde huis als Harmen Roelofs in 1748: Jan Herms, veehouder, de vrouw een knegt een zoon en schoondogter en een meid en dus zes persoonen. De vrouw zou dan Aagje Lubbers kunnen zijn, en de zoon en schoondochter Harm Jans van der Kolk, de eigenaar in 1832 volgens kadaster, en Marrigje Hendriks Netjes, die in 1794 getrouwd waren als Hermen Jans jm van de Zeedijk onder IJsselmuiden en Merrigjen Hendriks jd van de Zeedijk onder Mastebroek. Overleden als Netjes.Nu de vraag natuurlijk of het allemaal bewezen kan worden.

ria van bessen

Ik heb die Harmen Roelofs

Bericht door ria van bessen » 19 sep 2018, 19:11

Ik heb die Harmen Roelofs allemaal benoemd omdat het helemaal niet zeker is dat hij werkelijk afstamt van die uit de Asschet, want zo is het toch?Harmen Roelofs zijn dochter Hilligje die doet op 20 mrt 1753 belijdenis tegelijk met Gerrit Harms zoon van Harmen Roelofs. De laatste vertrekt op 23 sept 1755 naar Ijsselmuiden. Hetzelfde jaar waarin Judit met Gerrit Herms trouwt. Dat geeft toch te denken?

ria van bessen

Er zijn wel 2x Gerrit Harms -

Bericht door ria van bessen » 19 sep 2018, 19:27

Er zijn wel 2x Gerrit Harms - de ene doet belijdenis onder OW en zee dijk en vertrekt 12-4-1753 naar IJsselmuiden samen met Jan Harms [ook zoon van Hermen Roelofs] en worden daar ook ingeschreven. De ander vertrekt in 1755 naar Ijsselmuiden en doet belijdenis - inderdaad op dezelfde dag maar zo vreemd is dat toch niet? - onder de kop Bisschopswetering en 's Heerenbroek - idem dito Hilligje Harms die in 1754 overlijdt.Gerrit Harms uit 1753 wordt niet in Ijsselmuiden uitgeschreven en ook niet opnieuw in Mastebroek ingeschreven. Wel vertrekt er een Gerrit Harms uit Ijsselmuiden in 1759 naar Wilsum, maar deze doet belijdenis in Ijsselmuiden op 16-3-1758, op dezelfde dag als Judit Sijbrant. 

vantspijker

Ria,

Bericht door vantspijker » 19 sep 2018, 20:41

Ria,Ik ben je nog een antwoord schuldig inzake de familie die later ""van de Maaten"" zou gaan heten.Ik heb destijds niet alle bronnen opgeschreven; maar het volgende vond ik nog wel, in de DTB boeken:Huwelijk Gerrit Harms x Judikje Sybrandts: derde afkindiging 07.01.1755 in Mastenbroek en van daar met attest naar IJsselmuiden om op 06.02.1755 te worden bevestigd.Gerrit werd gedoopt op 25.11.1731 te Mastenbroek, (samen met zijn tweelingbroer Egbert !!)Verder vond ik in het lidmatenregister van Mastenbroek 1729-1805, fol 7: 02.05.1738 belijdenis (Nieuwe Wetering en Hasseler Dijk) 02.05.1738 Marrigje Everts uxor Sijbrand Claas.Frits.

Egbert_

Het is mij niet helemaal

Bericht door Egbert_ » 19 sep 2018, 20:46

Het is mij niet helemaal duidelijk of Gerrit Harms, Filius Harmen Roelofs (OW) die op 20 Maart 1753 belijdenis doet en Gerrit Harms, Filius Harmen Roelofs die op 20 Maart 1753 (Zeedijk) wel twee verschillende personen zijn omdat ze twee keer genoteerd zijn.Op diezelfde 20 Maart 1753 doen ook Egbert Hendriks en Hilligje Harms, Filia Harmen Roelofs geloofsbelijdenis. Twee dagen een Egbert Hendriks en Hilligje Harms in ondertrouw in IJsselmuiden, beide van de ZeedijkEn vervolgens vind je in Mastenbroek in het trouwboek, 1753:Den 8 April op attest. van IJsselmuijden in den Houwelijken Staat be­ves­tigt Egbert Hendriks J.M. met Hilligje Harms J.D., beijde aan de Zeedijk, dog woonen nu in Mastebroek.Er staat niet in het lidmatenboek dat de twee die op 20 Maart 1753 belijdenis hebben gedaan in Mastenbroek naar IJsselmuiden zijn vertrokken. Maar ze komen wel met attestatie uit IJsselmuiden. Zijn dit dan volgens jou ook twee verschillende echtparen? Of hetzelfde paar dat in twee plaatsen stond ingeschreven? In IJsselmuiden als dooplid en in Mastenbroek als belijdend lid?Verwarrend is het wel, maar twee verschillende personen die Gerrit Harms, Filius Harmen Roelofs heten en die beide op 20 Maart 1753 belijdenis doen vind ik nog steeds erg onwaarschijnlijk. Zeker als je het verhaal van wat waarschijnlijk zijn zus is, ernaast legt.

Plaats reactie