Gerrit Harms van de Mate en Judit Sibrands van de Oostermate onder IJsselmuiden
lidmatenboek Mastenbroek,
lidmatenboek Mastenbroek, Bisschops Weteringe en 's Heerenbroek: 1753, den 20 Maart na gedane geloofsbelijdenis aangenomen. Egbert Hendriks, Filius Hend. Jonker.x Hilligje Harms, Filia Harmen Roelofs. obijt den 12 Octob. 1754.De rest heb ik overgenomen uit de kwartierstaat van Albert de Leeuw:158. Egbert Hendriks Jonker, geb. omstr. 1724, † IJsselmuiden vóór 12 dec. 1772, tr. 1e Mastenbroek 16 maart 1755 Claasje Gerrits, ged. Mastenbroek 21 aug. 1735, † ald. 13 febr. 1757, dr. van Gerrit Jans en Wibbigje Jacobs; tr. 2e Mastenbroek 5 febr. 1758159. Beerentje Jans Schierholt, begr. Mastenbroek 5 febr. 1779, tr. 2e Mastenbroek 10 jan. 1773 Albert Jans Riesebos, geb. Mastenbroek op de Oude Wetering, ged. Mastenbroek 5 dec. 1751, begr. ald. 4 sept. 1794, zn. van Jan Jans (zie 178) en Willemtjen Albers (zie 179). Bij het huwelijk van Egbert Hendriks Jonker met Claasje Gerrits staat in het trouwboek van Mastenbroek:Den 21 Febr. ten Houwelijk opgetekent, voor de iiide maalEgbert Hendriks, wedwnr., met Claasje Gerrits J.D., beijde in Masteb.Den 16 Maart alhier in den Houwelijken Staat bevestigt.
- ria van bessen
Henrik Egberts wonende aan de
Henrik Egberts wonende aan de Oude Wetering in Ijsselmuiden was gehuwd met Merrigien Harms, wed. van Gerrit Rietberg. Zij laat voogden stellen over haar 2 kinderen uit haar eerdere huwelijk op 24 dec. 1720.Uit het huwelijk met Hendrik Egberts een zoon Egbert. Volgens het HFG Ijsselmuiden hebben ze in 1723 drie kinderen. Hendrik Egberts hertrouwt in 1727.Zijn volgende vrouw is dan Aaltjen Peters. Hendrik Egberts is overleden voor 3 mei 1754. De weduwe hertr Jannes Jans. Onmondige kinderen zijn Albert en Jan, mondige zoon Peter assisteert zijn moeder. De rest klopt.Maar nooit geweten dat Hendrik Egberts een Jonker is. Dat staat ook niet vermeld in het artikel Kweek Telgjes uit de Rietberg genealogie.Ik heb geen voogdijakte gezien van Hendrik Egberts als wedr. van Lubbigjen Roelofs. Dus of hij dezelfde is, geen idee. Lubbigjen wordt niet vernoemd dat valt wel op.
Bedankt voor de toelichting.
Bedankt voor de toelichting. Veel had ik al gevonden in de kwartierstaat Visscher-Stoel. Harmen Roelofs is de halfzus van Aaltje Roelofs, nr. 371 uit die kwartierstaat. Maar ook dezelfde als die met Geertien Jans trouwde? Dat wil ik graag aannemen, maar ik zie het bewijs niet. Uit de voogdij-akte van 15-4-1713 blijkt wel dat er een Harmen Roelofs is, zoon van Roelof Herms en Geertien Dercks. Maar ik mis het bewijs dat hij degene is die Geertien Jans trouwde. En als het goed begrijp is dat bewijs er ook niet. Er is enkel een koopakte van iemand met dezelfde naam.Het is dus een aanname dat Harmen Roelofs x Geertien Jans dezelfde is als de zoon van Roelof Herms en Geertien Dercks.Eveneens blijft het een aanname dat Gerrit Harms en Jan Harms broers zijn, en zoons van Harmen Roelofs x Geertien Jans.Wel acht ik bewezen dat zowel Gerrit Harms als Jan Harms hun eerste kind Geertjen hebben genoemd, en dat dat, bewezen, niet naar de schoonmoeder is.Voor alle duidelijkheid, desondanks natuurlijk wel bedankt voor al je speurwerk.Er zijn hier en daar nog wat losse eindjes, daar kom ik nog op terug. Mocht jij of iemand anders nog aanvullingen hebben op de kwartierstaat van Gerrit Harms en Judit Sibrands, of op de reconstructie: van harte welkom. Vooral gegevens uit het rechterlijk archief van Genemuiden of Asschet en Waterstein. En dat mag ook via het contactformulier van dit forum.
Nog een enkele opmerking over
Nog een enkele opmerking over Hendrik Jonker.lidmatenboek: 1764, den 15 Maart na gedaane geloofsbelijdenis aangenomen. Jan Hendriks Frater Egbert Jonker.Dat zou dan de een halfbroer zijn, de onmondige in 1754?En dan het doopboek Mastenbroek:dopen kinderen Egbert Hendriks en Aaltje Peters: Peter (1727) en Jan (1732)en: dopen kinderen Egbert Hendriks en Aaltje Peters "zijnde Roomsch": Albert (1731), Engeltje (1734), Aaltjen (1736), Jan (1738)Twee verschillende gezinnen, of toch één? Gezien de doopjaren past het in één gezin. En als je het als één gezin ziet heb je tenminste Peter en Albert bij elkaar.
- ria van bessen
Egbert Hendriks en Aaltje
Egbert Hendriks en Aaltje Peters ?Je bedoelt vermoedelijk Hendrik Egberts en Aaltje Peters.Ze hebben een zoon Albert, [=voogd over Egbert zijn kinderen] een zoon Jan volgens voogdij en een Peter als volwassen zoon. Meer kinderen worden er niet genoemd in het ORA. Jan heb ik niet gevolgd. Zou kunnen.
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2In de VOT IJsselmuiden - Oude Wetering - 1748 is genoteerd Hendrick Eghtberts en vrouw met drie soons, Peter en Albert, boven de dertien jaar en Jan Hendrick. Genoteerd voor Timon Kock.
- ria van bessen
Hij staat in deze
Hij staat in deze volkstelling genoteerd voor Timon Kock, oftewel Timon is genoteerd nà Hendrik.
- ria van bessen
Egbert, ik meende dat je
Egbert, ik meende dat je ergens schreef dat je de naam Hilligje niet goed kon plaatsen. En dat het ook vreemd was dat Harmen Roelofs niet als lid wordt benoemd.In Hasselt is een Harmen als zoon van Roelof Herms gedoopt in 1714. Zijn moeder is Gerrigje Everts. Hij heeft een zus Hilligje, een zus Hendrikje en een broer Harmen. Roelof Herms is overleden voor 1 juli 1722. Moeder hertr. Jan Hendriks. Haar kinderen zijn Hilligien, Evert, Hendrikje en Harmen. Jan Hendriks en Gerrigje Everts worden als echtpaar vermeld in de VOT Hasselt als wonende aan de Hasselterdijk, maar zonder kinderen. Aangezien Harmen de jongste is, zou het dus goed mogelijk zijn dat deze kinderen inmiddels gehuwd zijn. Harmen Roelofs [1714 + 20 jr = 1734 + 20 = 1754] Maar geen huwelijk in Hasselt gevonden, ook niet van Hilligje, Hendrikje en niet van Evert. Ze kunnen dus ook allemaal jong zijn overleden. Geen idee, maar ik geef het bij deze toch even door.
De erfgenamen van Harmen
De erfgenamen van Harmen Stoffers wat nader bekeken:
- Harmen Stoffers en Lubbechijn Peters gehuwd voor 29 mei 1647 (Stift Essen)
- in 1668 onmondig: Tomas, Roelof, Anna, Trijne en Nese Herms
- in 1674 onmondig: Lubbigje
- in 1685 (in volgorde, zonder Roelof) Peter Herms, Stoffer Herms, Tomas Herms, Trine Herms, Lubbe Herms, Niese Herms w.Niese Herms w. betekend: de weduwnaar van Niese Herms?Blijkbaar waren Peter en Stoffer al mondig in 1688. En dat dit de twee oudste zonen zijn, is aannemelijk op basis van de patroniemen van de ouders.
Uitgaande van mondigheid bij 25 jaar, zijn de kinderen ongeveer geboren:
Stoffer (ca 1640), Peter (ca 1642), Tomas (ca 1644), Roelof (ca 1646), Anna (ca 1648, ovl <1685), Trijne (ca 1650), Niese (ca 1652), Lubbigje (ca 1670)Roelof Herms zou dan bijna 90 jaar geworden zijn!Geen echtegenote vermeld van Roelof in 1685 (?). Dan zou hij na 1685 getrouwd moeten zijn, rond de veertig jaar oud. En rond de zeventig toen hij Klaasje Heimerichs trouwde?
En zal Harmen Roelofs (ca 1690) zijn. In 1713 nog niet getrouwd, in 1720 wel, dus ergens tussenin. Je zou een zoon Roelof Harms verwachten, die dan voor 1748 getrouwd zal zijn (of overleden).
Is er nog een Roelof Harms (ca 1715) te vinden die mogelijk de zoon van Harmen Roelofs en Geertje Jans is? Of een dochter Geertien Roelofs (ca 1715)?
- Harmen Stoffers en Lubbechijn Peters gehuwd voor 29 mei 1647 (Stift Essen)
- in 1668 onmondig: Tomas, Roelof, Anna, Trijne en Nese Herms
- in 1674 onmondig: Lubbigje
- in 1685 (in volgorde, zonder Roelof) Peter Herms, Stoffer Herms, Tomas Herms, Trine Herms, Lubbe Herms, Niese Herms w.Niese Herms w. betekend: de weduwnaar van Niese Herms?Blijkbaar waren Peter en Stoffer al mondig in 1688. En dat dit de twee oudste zonen zijn, is aannemelijk op basis van de patroniemen van de ouders.
Uitgaande van mondigheid bij 25 jaar, zijn de kinderen ongeveer geboren:
Stoffer (ca 1640), Peter (ca 1642), Tomas (ca 1644), Roelof (ca 1646), Anna (ca 1648, ovl <1685), Trijne (ca 1650), Niese (ca 1652), Lubbigje (ca 1670)Roelof Herms zou dan bijna 90 jaar geworden zijn!Geen echtegenote vermeld van Roelof in 1685 (?). Dan zou hij na 1685 getrouwd moeten zijn, rond de veertig jaar oud. En rond de zeventig toen hij Klaasje Heimerichs trouwde?
En zal Harmen Roelofs (ca 1690) zijn. In 1713 nog niet getrouwd, in 1720 wel, dus ergens tussenin. Je zou een zoon Roelof Harms verwachten, die dan voor 1748 getrouwd zal zijn (of overleden).
Is er nog een Roelof Harms (ca 1715) te vinden die mogelijk de zoon van Harmen Roelofs en Geertje Jans is? Of een dochter Geertien Roelofs (ca 1715)?