Gerrit Harms van de Mate en Judit Sibrands van de Oostermate onder IJsselmuiden
- ria van bessen
Geertien Derks. Het patroniem
Geertien Derks. Het patroniem is al verkeerd, dus waarom de link met Arent Jans?de w. bij Niese betekent wonende te Amsterdam.Bij de erfgenamen 9 mei 1685 staat wel Roelof Herms x Geertjen Derks.
Dat ik naar de naam Hilligje
Dat ik naar de naam Hilligje vroeg had te maken met de zoektocht naar de ouders van Arend Jans op de Werf. Daar is toen uitgekomen dat het Jan Lubberts aan de Kieck in de Vecht en Hilligien Claessen zijn.Ook had Arend Jans op de Werf een zus Geertien, gedoopt in 07-12-1679 in Hasselt. Ik kan niet in mijn aantekeningen terugvinden er een partner is gevonden. Daarom mijn vraag of er onderzocht is of Geertien, de zus van Arend Jans op de Werf, dezelfde kan zijn als Geertien Jans de vrouw van Harmen Roelofs. Als Hilligje Harms bij het laatste stel hoorde, dan zijn er toch een stelletje nakomelingen van Jan Lubberts en Hilligien Claessen op of dichtbij het Witte Schaap terecht gekomen.VRAAG: Is al eens uitgezocht of Geertien Jans, de eerste vrouw van Harmen Roelofs, een zus kan zijn van Arend Jans op de Werf?
@Ria: excuses, ik was niet
@Ria: excuses, ik was niet helder, de vraag betreft Geertien Jans de vrouw van Harmen Roelofs. En niet Geertien Dercks de vrouw van Roelof Herms. Mooie aanvulling dat die laatste twee dus al getrouwd waren in 1685.Voor de meelezers, ik heb de vraag waar Ria op reageert aangepast, met nu de bedoelde namen.
En dan nog een vraag over de
En dan nog een vraag over de Kerkenraad IJsselmuiden – Grafhorst. In 1749 wordt Gerrit Peters ouderling. In 1752 laat hij een dochter dopen in Mastenbroek, wonende op de op de Maate aan de Zeedijk onder IJsselmuiden.Hij zal dan op de plek van de weduwe van Jan Jans Oostermaat, die daar in 1748 woonde, wonen.Ik kan echter geen trouwdatum vinden van Gerrit Peters en Roelofje Jans. Is er in het lidmatenboek van IJsselmuiden een inschrijving rond 1749 en/of uitschrijving rond 1754 te vinden? (Hun nakomelingen laten zich Mateboer noemen.)
- ria van bessen
Geertien Jans wordt nog wel
Geertien Jans wordt nog wel genoemd in stift Essen op 18 juni 1712. Verder heb ik haar niet teruggevonden in de hele zoektocht. Ook Hermen niet als voogd tegengekomen.
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2Een Gerrit Peters van de zeedijk uit Mastebroek wordt ingeschreven op 15 dec 1744 en op 21 dec. 1749 een Roelofje Jans met attest van Hasselt.Huwelijk zit in Hasselt trb 205 pag 55
Dank voor deze gegevens.
Dank voor deze gegevens.Nu kan ik ze ineens ook terugvinden in het lidmatenboek van Mastenbroek:Oude Weteringe en Zee-dijk.
1731, Voor Paeschen nae gedaene geloofsbelijdenis aangenomen.
x Gerrit Peters
1744 den 14 Decemb. attest. nae IJsselmuijden gegeven.Bisschops Wetering en 's Heerenbroek.
1755 den 8 Decemb. op attest. van IJsselmuijden ingekomen.
x Gerrit Peters
en sijn Huijsvrouw
x Roelofje Jans
[beiden] den 21 Junij 1769 attest. gegeven naar Hasselt.En hun verblijf in IJsselmuiden past precies tussen de weduwe Jan Jans Oostermaat in de VOT 1748 en het eerste dopen van Gerrit Harms en Judit Sibrands.
1731, Voor Paeschen nae gedaene geloofsbelijdenis aangenomen.
x Gerrit Peters
1744 den 14 Decemb. attest. nae IJsselmuijden gegeven.Bisschops Wetering en 's Heerenbroek.
1755 den 8 Decemb. op attest. van IJsselmuijden ingekomen.
x Gerrit Peters
en sijn Huijsvrouw
x Roelofje Jans
[beiden] den 21 Junij 1769 attest. gegeven naar Hasselt.En hun verblijf in IJsselmuiden past precies tussen de weduwe Jan Jans Oostermaat in de VOT 1748 en het eerste dopen van Gerrit Harms en Judit Sibrands.
Over die bevestiging achteraf
Over die bevestiging achteraf van de verkoop van een stukje grond bij de kerk in Mastenbroek (Stift Essen, pinksteren 24). Hoe moet je dat lezen:Hillechyn Claessen, weduwe van Jan Lubberts aan de Kieck in de Vecht in Mastebreock, haar zoon Lubbert Jansen, mede als voogd van zijn moeder en zuster, en haar zoons Claas Jans en Arent Jans en haar dochter Geertien JansLubbert treedt op als voogd van zijn moeder en zuster: heeft Geertien Jans op dat moment geen man om haar te representeren? Of was dat niet nodig in deze situatie?
Ook wil ik nog graag
Ook wil ik nog graag terugkomen op ouderling Lingeman:4 dec 1738 verkoren tot ouderling van de zeedijk Willem Hendriks Lingeman voor 2 jaarDe enige keer dat ik een patroniem tegenkwam.Lidmatenboek Mastenbroek, Oude Weteringe en Zee-dijk, 1730, Voor Pinxteren in de Huijsbesoekinge als ledematen bevonden. ... Willem Lingeman, attestatie na IJsselmuijden gegeven den 22 Maert 1737Direct voor Willem Lingeman staat Geertje Jans, die op dezelfde datum naar IJsselmuiden is vertrokken. Dat dit zijn vrouw zou zijn, lijkt me een beetje vreemd, daar in 1748 de weduwe Willem Lingeman Janna heet. En zoon Jacob laat zijn eerste dochter Janna dopen, en dat was niet zijn schoonmoeder.Nog voor Willem Lingeman en Geertje Jans staan in het lidmatenboek:Hendrik Beerents, overleden 1733. en Ave Dirks obijt.Mogelijk zijn dat de ouders van Willem Lingeman? In de kwartierstaat Visscher-Stoel komt Henrik Berents Lingeman voor als voormalig pachterRoelof Harms pacht van de stad Campen (1729) ... so Henrik Berents Lingeman in pagt gehad heeftOok wordt in diezelfde kwartierstaat Visscher Stoel een huizenruil (12-09-1747) beschreven waarin o.a. staat :ten zuiden van het huis van Jan Smit staan huis, berg en hof van de wed. LingemanWillem Lingeman is dus voor 12-09-1747 overleden.VRAAG: Is er nog aanvullende informatie of de familie Lingeman van voor 1748Het is niet de bedoeling om een zoektocht binnen de zoektocht te beginnen. Maar extra info is welkom.N.B. Ik heb mijn webpagina met de reconstructie van erven aangepast en aangevuld.
En nu ik de gegevens van
En nu ik de gegevens van Gerrit Peters en Roelofje Jans nog eens goed bekijk, valt me ineens op hoe goed een Apostille uit Kampen ( nr 44. Den 14 Dec1754, fol.22vo.) ineens op z'n plek valt:Hermen Roelofs aen de Zeedijk koopt het half erve te OostermateOp 17 jan 1755 gaan in ondertrouw te Mastenbroek: Gerrit Harms J.M. met Judith Sijbrands J.D.Mogelijk geen bewijs, maar de aannames worden er wel wat steviger van. Lijkt me.