Gerrit Harms van de Mate en Judit Sibrands van de Oostermate onder IJsselmuiden

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 24 sep 2018, 17:41

bericht 2In 1753  op 12 april staat bij de binnengekomen leden op die datum nl. Jan Harms, Gerrijt Harms, Peter Jakobs, Geesjen Hindriks en Jan Alberts alle van Mastenbroek ... of bij Peter of bij Geesjen - eigenlijk er tussenin - de aantekening met attest vertrokken naar Genemuiden op 1 maart 1779.

Egbert_

Bedoeld zijn zijn zoon Roelof

Bericht door Egbert_ » 24 sep 2018, 21:21

Bedoeld zijn zijn zoon Roelof Hendriks (1744) en zijn kleinzoon Hendrik Roelofs (1778). In de VOT 1748 Genemuiden heb ik niets terug kunnen vinden. Wel in de VOT 1795 in schoutampt Genemuiden of Asschet en Waterstein. Althans ik vermoed dat hij het is:Roelof Hendriks, daghuurder, de vrouw en vijf kinders en dus zeeven personenHoewel volgens mijn gegevens Roelof Hartman en Hendrikje Berends in 1795 zes kinderen hadden.En als ik goed geteld heb, is dit het erf waarvan in 1832 ene Hendrik Roelofs Duisker eigenaar en bewoner is.En ik denk dat het verhaal van de watersnood in februari 1825 hier ook bij hoort:Hendrik Roelofs Hartman, aan den zeedijk, een half kwartier uurs van de Venerijter zijl, naar den kant van Genemuiden, wonende, ....Het is me vaker opgevallen dat in kadaster 1832 een spellingsvariant van een persoon, of zelfs een andere achternaam voorkomt dan in de burgelijke stand. Daarom de vraag of Hendrik Roelofs Duisker (kadaster 1832) dezelfde is als Hendrik Roelofs Hartman (geboren 1778 en beschreven in Ter Pelkwijk watersnoodramp 1835). 

ria van bessen

Er zijn wel 6 kinderen

Bericht door ria van bessen » 24 sep 2018, 23:55

Er zijn wel 6 kinderen gedoopt van Roelof Hendriks te Genemuiden. Volgens de gegevens van AdL. Ik dacht eigenlijk dat de doopboeken toch ook zijn verbrand? Ik heb de data erbij staan.Hendrik Hartman zit niet in de VOT 1748 Ijsselmuiden, Mastenbroek of Hasselterdijk of Zwolle.  Ook niet onder de naam Duisker.En geen Hartman in Genemuiden in de RC 1811. Roelof had wel 1 zoon Hendrik maar heeft ook een dochter Hendrikje daarna laten dopen. Kennelijk had hij alleen dochters?Het is vreemd dat Hartman niet te traceren is, het kan ook betekenen dat de volkstellingen niet compleet zijn?

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 25 sep 2018, 12:24

bericht 2Hendrik Hartman van de zeedijk geeft op 7 september 1768 aan in de 50e penning dat hij voor ongeveer 14 dagen geleden had aangekocht van de voogden van de onmondige kinderen van Albert Jans te Berkum twee morgen weideland gelegen in Marcelis slag, polder Mastenbroek voor 100 gulden. Dit klopt met het request dd 13 aug. 1768 volgens f171 deel 26 ORA Zwollerkerspel.In deel 654 50e penning op f98 staat vermeld dat Arend Willems bekend maakt op 18 april 1786 dat hij op 21 januari van de heer Baron Mulert tot de Leemkuile had gekocht 3 1/2 morgen groenland gelegen in Marcelis slag, polder Mastenbroek voor 350 guldens. NB Dit land is voort na gedane koop bij de Scholtus van Genemuiden aangegeven, doch naderhand ontdekt dat hetselve onder het carspel van Zwolle gelegen is. 

Egbert_

Elders op internet vond ik:

Bericht door Egbert_ » 25 sep 2018, 15:14

Elders op internet vond ik:extract huwelijk Hendrik Roelofs Hartman en Geertjen Peters van der Snee:
In den jaar Eenduizend Zevenhonderd Acht en Zeventig is op den Achtienden Meij geboren en den Vieren en Twintigsten Meij gedoopt:
Hendrik zoon van Roelof Hendriks Hartman en van Hendrikje BerendsHet betreft het tweede huwelijk van Hendrik Roelofs Hartman. De doopboeken mogen dan verbrand zijn, men heeft blijkbaar voor de burgelijke stand toch nog heel wat gegevens kunnen achterhalen. De zes bekende kinderen van Roelof Hendriks Hartman zijn alle getrouwd, dus ik vermoed dat de geboortedatums en doopdatums van de andere ook uit huwelijksaktes komen.Diezelfde internet bron meld bij het overlijden van Hendrik Roelofs Hartman:overleden 01 jul 1859 Genemuiden
    Aangifte:
    Daiel Rigterink, 38 jaar, Winkelier.
    Jan Hendrik Dekker, 45 jaar, Rietdekker.
    Kamperzeedijk nummer 7Er is tegenwoordig een andere nummering langs de Kamperzeedijk. Maar als Hendrik Roelofs Hartman dezelfde is als Hendrik Roelofs Duisker heeft hij, vanaf Genemuiden gezien, in het eerst huis na het stoomgemaal gewoondhttps://www.google.com/maps/@52.5998414,6.01643 ... 6656Schuin ertegenover (het tweede huis) woonde Arend Jans Naberman (kadaster 1832), die ook genoemd wordt in ter Pelkwijk, watersnoodramp 1825:Onderscheidene huisgezinnen in de buurt van Hendrik Hartman hunne huizen moetende verlaten zijn Jannes Rietberg Jan Klaassen Jan Beusepol Hendrik Koetsier en Klaas Rijzebosch vlugtten dezelve naar het huis van Arend Jans Naberman waar zij allen op den zolder ...Arend Naberman was getrouwd met Margje Roelofs Hartman, Jannes Rietberg was getrouwd met Hendrikje Roelofs Hartman, beide zussen van Hendrik Roelofs. Hendrik Koetsier was de zoon van Jentje Hendriks Hartman, een tante van Hendrik Roelofsgeen Hartman in Genemuiden in de RC 1811Als de RC 1811 op volgorde van adres is (zoals Zwollerkerspel), zijn dan de volgende namen terug te vinden:- Roelof Hendriks (Hartman) 18-05-1778, of Roelof Hendriks (Hartman) (19-07-1744)
- Koendert Jans (de Lange) 23-04-1783
- Jannes (van Maastrecht) ±1784 of Jannes Jansen (Rietberg) 10-11-1775, of Berent Jans (<1770)
- Klaas Klaassen (???) of Herm Gerrits (???)Ieder "-" teken moet dan een ander adres zijn. De namen zijn genomen uit de volkstelling 1795 en kadaster 1832.Het betreft de bewoners van een groepje huizen, vanuit Genemuiden gezien, aan de Kamperzeedijk, net voorbij het stoomgemaal.

vantspijker

Ria,

Bericht door vantspijker » 25 sep 2018, 19:48

Ria,Bedankt !! Dat van AW wist ik maar attent dat je het even vermeldde.Frits.

ria van bessen

Er zit maar één Roelof

Bericht door ria van bessen » 25 sep 2018, 22:30

Er zit maar één Roelof Hendriks in RC 1811 en die woont in Staphorst en is van 1738.En in Genemuiden een Hendrik Roelofs geb 27 juni 1778.Alhoewel Hendrik Hartman altijd met de toenaam Hartman wordt vermeld, blijkt zijn nageslacht dat niet te doen. Zo is Roelof Hendriks voogd over de drie kinderen van Jentjen Hendriks wanneer deze hertr. met Lubbert wiens toenaam ze niet kon vermelden - Annelies Koetsier en ik hebben daarom nogal gelachen, maar ergens ook heel triest dat wanneer je gaat trouwen,  je alleen de voornaam van je aanstaande kent -. Hij was dus ook niet aanwezig bij het opstellen van deze akte. Ook deze Jentje is niet te traceren in het trb Mastenbroek 1788 als een Hartman.Op 1 april 1806 doet in Ijsselmuiden wel een Johanna Catrina Hartman uit Ijsselmuiden belijdenis - en ze vertrekt met attest naar Kampen op 16-3-1807. Hoort zij bij deze familie?Volgens AdL is de vader van Hendrik Hartman ene Hartman Falipa - maar hij heeft geen bron vermeld. 

vantspijker

Ria,

Bericht door vantspijker » 26 sep 2018, 14:52

Ria,Jouw bericht van 19.09.2018, 21.05Het duizelt mij allemaal temeer daar er zoveel ""zijlijnen"" in de discussie zin.Het kan natuurlijk heel goed dat ik de verkeerde ouders (van Gerrit Herms/Harms) heb, maar het bewijs van de andere/echte heb ik, denk ik, nog niet.  Welke geef jij de meeste kansen, en waarom ??Voorbaat dank v oor je reactie.Frits.

Egbert_

Alhoewel Hendrik Hartman

Bericht door Egbert_ » 26 sep 2018, 17:13

Alhoewel Hendrik Hartman altijd met de toenaam Hartman wordt vermeldIk heb de achternaam Hartman enkel in de kerkboeken van Mastenbroek. Hoe hij in de kerkboeken van IJsselmuiden staat, is mij niet bekend. Ook kan ik geen begraven vinden van Hendrik Hartman, of zijn vrouw Marrigje Roelofs, of hun zoon Roelof Hendriks. Als ze inderdaad aan de Kamperzeedijk-Oost hebben gewoond kunnen ze natuurlijk ook in Genemuiden begraven zijn.Bij Hendrik Hartman, kan Hartman zowel de achternaam zijn als zijn patroniem, met een vader Hartman Filipa. Mogelijk is dat de verklaring: voor 1811 was Hartman enkel patroniem, geen achternaam.De achternaam Hartman komt bij de nakomelingen van Hendrik Hartman voor het eerst voor in Genemuiden, bij zijn jongste dochter Jentje en bij de kinderen van zijn zoon Roelof Hendriks.@Ria: In de RC (1811?) van Zwollerkerspel (zie VPND Zwollerkerspel Hoofdbewoners 1806) mannen gesorteerd op huisnr. Is dat in de RC 1811 ook zo?Voorlopig ga ik er van uit dat de nakomelingen van Roelof Hendriks, die zich Hartman (en soms Duisker) zijn gaan noemen op een kluitje bij elkaar woonden op de Kamperzeedijk-Oost. Met uitzondering van dochter Jentje Hartman die Berend Jans Keppel trouwde. Die woonden in Kampen, waarschijnlijk in Bruneppe, want daar bezat ene Berend Keppel, arbeider, een huis volgens kadaster 1832.

Egbert_

Volgens wiewaswie.nl is er in

Bericht door Egbert_ » 26 sep 2018, 17:34

Volgens wiewaswie.nl is er in 1811 een zoon van Johanna Catharina Hartman geboren (vader onbekend). Zij was toen 33 jaar. Zij zou dan de tweelingzus moeten zijn van Roelof Hendriks. Of ze dan vernoemd is naar de moeder van Hendrikje Berends, weet ik niet, daar ik van haar geen gegevens heb wie de ouders zijn.

Plaats reactie