Gerrit Harms van de Mate en Judit Sibrands van de Oostermate onder IJsselmuiden

Alles wat met genealogie te maken heeft.
vantspijker

Ria,

Bericht door vantspijker » 02 okt 2018, 22:55

Ria,Ik heb wel een erfuiting 1750 van Hillegien.Heb je daar wat aan ??Ik stuur hem dan morgen per email.Frits.

harm56

In de samenvatting van de

Bericht door harm56 » 02 okt 2018, 23:17

In de samenvatting van de oudheidkamer staat niets over land.Gericht inv. no. 3320 fol. 33 - 33voDoor Hillegien Roelofs weduwe van Peter Hermens, wonend aan de Zeedijk te Genemuiden met als gevolmachtigde Albert Lous.Gerrit Peters (oom) en Jan Alberds (buurman) wonend te Zwolle. voogdenDe minderjarige kinderen van bovengenoemde vrouw. De kinderen genaamd Everd en Gerregien Peters (van moeders 2e huwelijk) [?]Missschien heeft Frits meer informatie over wat bewesen is.Harm

Egbert_

Gekopieerd uit de

Bericht door Egbert_ » 02 okt 2018, 23:27

Gekopieerd uit de kwartierstaat Visscher-Stoel:26-9-1750: Hillegien Roelofs, weduwe van Peter Hermens, wonende in de Asschet aan de Zeedijk in het schoutambt van Genemuiden, met Albert Lous als momber, heeft tot momberen over haar onmondige kinderen bij haar man zaliger geprocreëerd, Everd en Gerregien Peters, verzocht Gerrit Peters, oom van de kinderen, mede wonend in het voornoemde schoutambt, en Jan Alberds, haar nabuur wonende in het schoutambt van Zwolle. Zij geeft de kinderen voor hun vaderlijke goed ieder 200 gulden en daarboven Everd Peters een 'kalfde veerse' en Gerregien Peters een 'bedde met zijn toebehoren en twee kopere melck ketels' [ORA Schoutambt Genemuiden, Asschet en Waterstein nr.7, fol.32]Voogd Gerrit Peters lijkt mij eerder de halfbroer van de onmondigen dan een oom. Hoewel er niet bij vermeld wordt dat hij van vaderszijde is. Maar gezien zijn woonplaats, denk ik van wel. En gezien de beschrijving van de nabuur voogd, denk ik dat Hilligje Roelofs op het Witte Schaap woonde.En dan nog een opmerking over Gerrit Peters: ik heb een Gerrit Peters x Roelofje Jans (otr 11 april 1749 tem Mastenbroek. Hij: J.M. Geboren in Mastebroek en wonende aan de Zeedijk onder IJsselmuiden, zij: Geboren aan de Hasselerdijk en wonende aldaar. Dit echtpaar laat o.a. dopen (Mastenbroek, 03 12 1752): Fijgjen, dogter van Gerrit Peters en Roelofje Jans op de Maate aan de Zeedijk onder IJsselm.Fijgjen = Sophia, Gerrit Peters (x Roelofje Jans) is een zoon van Peter Harms en Sophia Gerrits?En zouden zij op de Oostermate hebben gewoond, voor Gerrit Harms er kwam? Lidmatenboek Mastenbroek: Bisschops Wetering en 's Heerenbroek, 1755 den 8 Decemb. op attest. van IJsselmuijden ingekomen, Gerrit Peters en sijn Huijsvrouw Roelofje Jans [beiden] den 21 Junij 1769 attest. gegeven naar Hasselt.   

ria van bessen

Bedankt voor het aanbod van

Bericht door ria van bessen » 03 okt 2018, 11:40

Bedankt voor het aanbod van de voogdijakte Frits, als je die akte in z'n geheel hebt overgenomen of er een foto van hem gemaakt dan zou ik die graag ontvangen. Harm en Egbert, ook bedankt. Geen grond dus als erfuiting. Wat niet wil zeggen dat ze geen land hadden, maar wordt het deel uitbetaald in geld. Dan zou de 50e penning Genemuiden uitkomst moeten bieden, maar in Zwollerkerspel zit niets.Hillige Roelofs van de zeedijk geeft later in de 50e penning wel aan, dat ze na het overlijden van Albert Louw heeft aangeërft de helft van 6¼ morgen land, gelegen in twee stukken in Lammigjeshuijs in Mastenbroek. Datum f231 – Op 17 november 1770. *Peter en Sophia hadden inderdaad een zoon Gerrit. Hij bedankt de voogden op 19 juli 1733.Dan zal hij deze zijn?lidmatenboek Mastenbroek f64:Oude Weteringe en Zee-dijk. 1731 - Voor Paeschen nae gedaene geloofsbelijdenis aangenomen.Gerrit Peters -   1744 den 14 Decemb. attest. nae IJsselmuijden gegeven. lidmaatboek binnengekomen leden Ijsselmuiden15 dec. 1744 Gerrit Peters en Albert Louws beide van de Zeedijk met attest van Mastebroek21 dec. 1749  Roelofje Jans met attest van HasseltHet jaar 1755 mis ik in z'n geheel in het lidmatenboek van Ijsselmuiden, ik heb geen uitschrijving gevonden.

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 03 okt 2018, 11:54

bericht 2Het viel me ook op dat Peter Herms bij de huisvisitatie 23 aug 1729 is genoteerd zonder vrouw.Sophia is dan voor die datum overleden.Bij Peter staat ook vermeld, dat hij vertrekt naar Ijsselmuiden op 7 juni 1739 -  hij is ingeschreven samen met Hilligje Roelofs als echtpaar op 11 juni in Ijsselmuiden. 

Egbert_

Een klein detail misschien,

Bericht door Egbert_ » 04 okt 2018, 12:04

Een klein detail misschien, maar Peter Harms staat in de lijst van: 1730, Voor Pinxteren in de Huijsbesoekinge als ledematen bevonden.Voor zover ik kan nagaan woonde het hele rijtje aan de Zeedijk, met uitzondering van Lucia van Eijbergen. Zij was de vrouw van ds. Mooijen, die ons deze prachtige boeken heeft nagelaten. Zij trouwden 29 juni 1729 te Harderwijk. Ze is ook de enige in het lijst van de huisvisitatie waarbij staat dat ze met attest is binnen gekomen.Opvallend is ook, dat bijna ieder uit het hele rijtje of binnen een paar jaar overlijdt, of met attest naar IJsselmuiden vertrekt. Het lijkt erop (=invulling van mijn kant, dat realiseer ik me) dat de kerkgrens voor ds. Mooijen niet helemaal duidelijk was toen hij naar Mastenbroek kwam (bevestigd 19 sept. 1728, vanaf 26 sept. 1728 stond hij in Mastenbroek) (bron: http://genea.pedete.net/niedorp/2018.htm)Maar, het lijkt erop dat Sophia in 1730 al overleden was. Vooralsnog ga ik ervan uit dat de datum van de voogdijakte, 07-05-1730, eveneens de datum van ondertrouw is. Trouwdatum heb ik niet kunnen vinden, maar wel dopen vanaf 28 maart 1734 in Mastenbroek. Zelfs dopen in 1743 in Mastenbroek, nadat hij in IJsselmuiden was ingeschreven. Voorlopig ga ik ervan uit dat hij niet verhuisd is. De voogdijakte van 1730 is in Genemuiden opgesteld ORA Schoutambt Genemuiden nr. 3318 fol. 133 (zie kwartierstaat Visscher-Stoel) Niet erbij vermeld waar hij woonde. (?)

ria van bessen

Bedankt voor het detail. Ik

Bericht door ria van bessen » 04 okt 2018, 13:11

Bedankt voor het detail. Ik vind het belangrijk dat informatie correct is.Normaal gesproken moest een man 3 maanden wachten en een vrouw een half jaar voordat ze konden hertrouwen. Behalve wanneer er dispensatie werd verleend, dan zou een huwelijk binnen die periode mogelijk zijn.Ik heb trouwens de voogdijakte in deel 6 van het ORA van Genemuiden gevonden op folio 133 en het inventarisnummer wat jij bedoelt is het nummer van het schoutambt van Genemuiden. Dat lijkt me dus niet correct vermeld in de kwartierstaat Netjes. Over details gesproken.Ik ga eens zoeken naar Harmen Harmens, de andere voogd. Of heb je inmiddels al meer gevonden misschien? 

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 04 okt 2018, 13:23

bericht 2Nou daar ben ik snel klaar mee, vermoed ik. Harmen is ook de buurman? = Vinke x Elsje Jacobs [zij is de dochter van Jacob Peters en halfzus van Geertrui / Grietien / Geertien die weer x met Teunis Hendriks van Berkum?]

ria van bessen

bericht 3

Bericht door ria van bessen » 04 okt 2018, 14:20

bericht 3Is dit al bekend?De erfgenamen van Hendrik Lubberts verkopen een huis en where gelegen aan de zeedijk tegenover het huis van d' Overmaat aan Hermen Kobus en Trijntje Jacobs. Genemuiden dl 10 dd 13-06-1786

ria van bessen

bericht 4

Bericht door ria van bessen » 04 okt 2018, 14:32

bericht 4Genemuiden dl 10 dd 13-8-1787 - Roelof Hendriks Hartman X Hendrikjen Berends hebben een schuld van 160.-7.- tegen 4% aan Benier Driesen en Dirk Feute als diakenen van de stad Genemuiden en stellen als onderpand daarvoor het huis gelegen aan de Venerijte naast Jan Lubberts gelegen en hun hof gelegen aan de kolk daar schuin tegenover. Volgens aantekening [niet gedateerd] is dit lening afgelost . Getekend J.S. Hoekman 

Plaats reactie