Gerrit Harms van de Mate en Judit Sibrands van de Oostermate onder IJsselmuiden

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_

Er is inderdaad een buurman

Bericht door Egbert_ » 04 okt 2018, 15:15

Er is inderdaad een buurman Harmen Harmens [Vinke]. En volgens de volkstelling 1748 woonde alleen Hendrick Teunisen met Annegien tussen hen in. Eerder in deze zoektocht had je al gemeld dat Harmen Harmens van de zeedijk in 1746 diaken was geworden. (Kerkenraad IJsselmuiden – Grafhorst)En nu ik er zo over nadenk, het zou ook best eens de reden kunnen zijn waarom Willem Hendriks Lingeman zo vaak genoemd wordt als voogd, terwijl ik bij die voogdijen geen familieverband kan ontdekken. (4 dec 1738 Kerkenraad IJsselmuiden – Grafhorst: verkoren tot ouderling van de zeedijk Willem Hendriks Lingeman voor 2 jaar) Armenzorg lag veelal bij de kerk. En de diakenen in je kerkwijk waren natuurlijk als snel je buurman.Daar staat weer tegenover dat Harmen Harmens ook voogd is in 1746 (overgenomen uit kwartierstaat Visscher-Stoel, incl bronvermelding):24-7-1746: Harmen Harms en Elsjen Jacobs, echtelieden, verklaren schuldig te zijn aan het onmondige dochtertje van Berend Hendriks, genaamd Lammegien, waarover Harmen Harmens en Roelof Arends mombers zijn, de som van 65 gulden. Zij stellen hun huis aan de Camperdijk als onderpand. Harmen Peters stelt zich borg. Op 9-5-1751 is de schuld voldaan [ORA Schoutambt Genemuiden, inv.nr.7. (3320)].De vrouw van Berend Hendriks was Jantje Jacobs, en ik had aangenomen dat zij zus is van Elsje Jacobs, vrouw van Harmen Harms. En wie is die Harm Peters die borg wil staan? Komt niet vooor in het lidmatenboek van Mastenbroek. De vader van Harmen Harms en/of Peter Harms? Ik weet het niet, en kan er ook niets over vinden. 

ria van bessen

Egbert, het is of nr 7 of nr

Bericht door ria van bessen » 04 okt 2018, 15:52

Egbert, het is of nr 7 of nr 3320. Het kan niet beide zijn, het zijn echt twee verschillende boeken.De hoge nummers = het schoutambt van GenemuidenDe lage nrs = de stad Genemuiden.Die scheiding wil niet zeggen dat er in de delen van de stad Genemuiden geen aktes voorkomen die betrekking hebben op het schoutambt. Dat zou je in eerste instantie wel denken, maar dat is niet het geval. In de niet-vrijwillige delen zijn zelfs nog vrijwillige aktes te vinden. Ik weet niet of ze daar in Genemuiden bij de Oudheidkamer hiervan op de hoogte zijn.Ik heb lang geleden eens genoteerd:Genemuiden schoutambt nr 3316  begint op 17-3-1760, veelal content. zaken.staat niet op indicesGenemuiden schoutambtinvnr. 3317 : begint in 1783, 15 sept.staat niet op indices[indices zijn beknopte weergaves van de akte]Genemuiden schoutambtinvnr. 3318 - 33211707 - 1810index op persoonsnamenIk weet ook niet of de Oudheidkamer van Genemuiden dus foto's heeft van al deze delen, of alleen de indices.  

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 04 okt 2018, 15:56

bericht 2Ik weet niet of deze Elsje Jacobs klopt als d.v. Peter Jacobs de dragonder. Ik zal het controleren. Je hoort nog. Harmen Peters staat ook genoteerd bij dit echtpaar als inwoner in de VOT 1748 Asschet en Watersteijn

Egbert_

het huis gelegen aan de

Bericht door Egbert_ » 04 okt 2018, 16:10

het huis gelegen aan de Venerijte naast Jan Lubberts gelegen en hun hof gelegen aan de kolk daar schuin tegenover.Naast het huis waar bij de volkstelling van 1748 Jan Lubbers woont (en in 1832 Hendrik Jans Koetsier) woont volgens de volkstelling 1795 Roelof Hendriks (en in 1832 Hendrik Roelofs Duisker). Een huis schuin ertegenover is in 1832 van Arend Jans Naberman, getrouwd met Margje Roelofs Hartman. Zij dochter van Roelof Hendriks en Hendrikje Berends.Het enige lastige is, dat ik het huis aan de kolk heb geplaatst en het hof aan de Veneriete. Ook mogelijk is dat Veneriete anders moet lezen, als streeknaam, in plaats van grenzend aan het afvoerkanaal de Veneriete. En als je de kaart van Hottinger 1787 ziet, zou je kunnen stellen dat daar destijds aan beide kanten van de dijk een kolk was.Wie Jan Lubbers met Gerreg. (VOT 1748) is, is mij nog niet bekend. En dus ook geen link kunnen leggen met Hendrik Jans Koetsier, mocht die er zijn.Nog even en we kunnen een toeristische gids uitgeven: de Kamperzeedijk, langs het pad van onze voorvaderen.Er zijn diverse reglmatige bezoekers van dit forum, waarvan ik weet dat (enkele) voorouders aan de Zeedijk hebben gewoond.

ria van bessen

Nou wat let je Egbert om zo'n

Bericht door ria van bessen » 04 okt 2018, 19:54

Nou wat let je Egbert om zo'n gids in elkaar te zetten haha, ik vind het best wel een goed idee. Beter dan al die beelden in steen of ijzer, informatiebanken etc die ze tegenwoordig langs allerlei routes zetten wat echt afbreuk doet aan de omgeving ... vind ik dan.Ik heb inmiddels je link aangeklikt en bekeken wat je zoal had van de zeedijk etc. en je kunt nog wel informatie gebruiken bij deze en gene, dacht ik. Ik neem tenminste aan dat de kleur groen betekent zoiets als; deze is klaar en bruin kan nog wat gebruiken aan informatie?

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 04 okt 2018, 20:14

bericht 2Er is meer betr. Jan Lubberts, maar ik denk dat onderstaande het belangrijkste is vanwege de beschrijving ligging.f532 - 1 dec 1736 - Richter Tomas van Muijden.Keurnoten Teunis Berents en Gerrit Ruvekamp.In het Gericht zijn verschenen Jan Lubberts van de Zee Dijk [Zeedijk], alsmede zijn huisvrouw Gerrigien Hendriks, tutore marito. Zij verklaren om een welvoldane somma van penningen te hebben verkocht, gecedeerd en overgedragen aan Jan Jansen, mede aan de Zee Dijk wonende, en diens huisvrouw Machtelt Klaesen en hun erfgenamen hun drie morgen weideland de Kwa Kamp genaamd, Jan Willems ten noorden, Anne Wijchers ten zuiden, Dries Henriks ten westen en de Geestelijkheid van Kampen ten oosten, in de Rijk Stege onder dit Schoutambt van Zwolle gelegen, en zulks met zijn recht en gerechtigheid, raad en onraad, vanouds daartoe behorende.

Egbert_

Het ligt net iets anders, de

Bericht door Egbert_ » 04 okt 2018, 21:10

Het ligt net iets anders, de groene kleur is Mastenbroek, de bruin-gele kleur is Genemuiden (volgens sommige bronnen Geelmuiden). De indeling is op basis van de gemeentelijke indeling volgens kadaster 1832, maar ik ga ervanuit dat de grenzen hetzelfde zijn als bij de voormalige schoutambten van Zwollerkerspel en Genemuiden. En over Zwollerkerspel heb ik nu eenmaal veel meer. Het staat trouwens ook op de pagina zelf. Klik hier voor uitleg en toelichting, dan komt er een tekstblok met toelichting te voorschijn. En daar staat het ook.

vantspijker

Egbert,

Bericht door vantspijker » 04 okt 2018, 23:15

Egbert,Goed idee, als je nog wat verder bent/komt.Ik ga graag mee maar heb ook scepsis; de bebouwing van nu zal niet lijken op de bebouwing van toen, en hoeft bovendien niet op dezelfde plaats te staan.  Bebouwing van toen kan geheel verdwenen zijn en niet vervangen. En aan de dijk zelf is natuurlijk ook in de afgelopen eeuwen vast veel ""vertimmerd"".  Relativering zal dan ook nodig zijn.  Volgend voorjaar als alles weer wat groener zal zijn geworden, en ondertussen nog veel informatie verzameld is ??Maar het blijft een leuk project, mits goed voorbereid. Met ons drieën (Ria krijgen we vast wel mee) op pad; ik kijk er naar uit. In elk geval zal het toch wel verhelderend zijn.Frits.

Egbert_

@Frits: Dank voor de

Bericht door Egbert_ » 05 okt 2018, 14:09

@Frits: Dank voor de uitnodiging! En ook dank voor het lijstje met namen van het vuurstedenregister Asschet-Waterstein 1682/1751. Werk aan de winkel!Er zijn gegevens bekend van de volkstelling van 1748. Dat is maar drie jaar eerder dan het vuurstedenregister van 1751. Je zou dus verwachten dat je de twee lijsten met elkaar kunt vergelijken. Dat is niet makkelijk, maar ik denk dat ik er uitgekomen ben.Het eerste dat opvalt, zijn de twee namen bij de hoogste nummers in de lijst: Peter Feliks en de wed. Willem Lingeman. die zijn nummer 1 en 2 in de opsomming van de VOT 1748. Omgekeerde volgorde, lijkt het. Jan Oostens en Berent Groothuis heb ik als laatste in de Asschet in de volkstelling van 1748. Zij zijn nr. 5 en nr. 6 in het vuurstedenregister. Ik maak daaruit op, dat nr. 1 t/m 4 Waterstein betreft, en dat is het buitengebied ten oosten van Genemuiden.Dan komt het eerste probleem: volgens de VOT 1748 woont Berent Groothuis naast Jan Lubbers, maar in het vuurstedenregister zit daar nog ene Jacob tussen. En Jan Willems uit de VOT 1748 staat niet in het vuurstedenregister. Echter de erven die ik aan Jan Willems en Jan Lubbers heb toegewezen liggen precies tegenover elkaar, de ene ten noorden van de dijk, de andere ten zuiden. Door de huizen die tegenoverelkaar liggen bij één van de tellingen om te wisselen krijg ik wel de goede volgorde. Het gaat hier om een groepje huizen, dat heel dicht bij elkaar ligt. Op de plek, waar voordat het stoomgemaal gebouwd werd, de afwatering van de polder was. Dit was de oude afwatering van de Oude Wetering, en was verbonden door een afwatering die bij de Oude Wetering naar het noorden liep, langs wat nu de Schaapsteeg is, en halverwege afboog in noord-oostelijke richting, naar de dijk, waar dat groepje huizen stond. Daar zal ook de oude watermolen Veneriete geweest zijn. Als er ergens vermeld staat dat iemand van de Veneriete komt, lijkt me deze groep huizen de meest aangewezen plek om te zoeken.Dan het volgende probleem. Berend Peters en Berend Driesen wonen volgens de VOT 1748 naast elkaar. Maar volgens vuursteden 1751 zit Hendrik van de Berg ertussenin. Dit kan ik niet oplossen door tegenover elkaar liggend erven in volgorde te wisselen, want ze liggen alle aan de zuidkant van de dijk.Volgens de VOT 1748 zouden dan Andries Bos en dan Klaas Jans met Aagte moeten komen. Maar die staan niet in de lijst van vuursteden 1751. Na Berend Peters komt Jan Goris Erkelens.Dan maar verder vanaf de westzijde bij de wed. Willem Lingeman. Op nr. 19 ?? en op nr. 18 Jan Smit, volgens vuursteden 1751. In 1747 is er een woningruil tussen Jan Smit en Annegien Berens, enerzijds, en Arent Harmens en Marregien Willems, anderzijds .... huizen en bergen liggen naast elkaar aan de Camperzeedijk; ten zuiden van het huis van Jan Smit staan huis, berg en hof van de wed. Lingeman, ten westen ligt de Hooge dijk. De windrichting klopt niet helemaal, maar de ligging is duidelijk. Eerst woonde Jan Smit naast de wed. Lingeman, daarna Arent Harmens. Zijn naam moet ingevuld worden bij ???.En dan de volgende naam in het vuurstedenregister: Berend ter Wee op nr. 17. Dit zou de Maatserve moeten zijn. Daar woonde volgens de VOT 1748 de weduwe van Jan Jans Oostermaat. En ondertussen weten we dat zij Annigjen Alberts heette. Ineens zag ik het. Annigjen Alberts is de dochter van Albert Zeijns ter Velde en Aaltien Berents van Streukel. Aaltien Berensen ~08-06-1656, dochter van Berent Herms te Streukel en Annigien Peters. Ter Wee ligt in Streukel, Berend ter Wee is de opa van Annigjen Alberts! Vuursteden nr. 17 is de Maatserve. En nu komt het goede nieuws voor Harm: volgens vuursteden 1682 is de eigenaar Jacob Klaassen !!!Het erf van Gerrit Lubbers met Hendrickie in de VOT 1748 staat er niet bij in de vuursteden 1751. Na Berend ter Wee komt Harmens Roelofs en daarna Lubbert Hendriks. Dat klopt met de VOT 1748. Dat wil zeggen, dat ook Peter Jacobs met Geesien niet voorkomen in vuursteden 1751.Blijven over zes erven in de VOT 1748, met het Witte Schaap als middelpunt, die blijkbaar allemaal vallen onder nr. 13 en nr. 14 van vuursteden 1751, eigenaar van beide: Jan Goris Erkelens. En in 1682: Sabé. Het lijkt erop alsof het Witte Schaap onderdeel was van een groter goed. Dit vraagt om meer onderzoek. Het Witte Schaap is in 1815 verkocht. Wie waren de eigenaren, om te beginnen. 

ria van bessen

Nou dat ziet er heel goed

Bericht door ria van bessen » 05 okt 2018, 15:09

Nou dat ziet er heel goed uit, Egbert. M'n complimenten.Ik ben niet op de hoogte van de situatie 1751 want dat lijstje heb ik niet. Maar ik denk wel dat je er rekening mee moet houden dat er dus ook huisjes waren die geen vuurstede hadden. 

Plaats reactie