hulp cq bevestiging gevraagd Asje Lammerts van Barkum gehuwd Hattem 20-09-1721 met Marrigje Klaasen
Ik heb van deze Lamert Asje
@ ria van bessen Dit is een reactie op jouw bericht van do, 27/09/2018 - 12:52Ik heb van deze Lamert Asje het volgende gevonden. Het klopt dat hij uit Hasselt komt. deze Lambert Asje is eerder getrouwd met Albertien JacobsLambert Assien x Albertien Jacobs 12-01-1677j.m., wonende te Berckum, gaat in ondertrouw met Albertien Jacobs (getrouwd op 22-03-1677)
Lambert staat dus vermeld als jm van Berkum.....zijn vrouw Albertien als jd tot Strokel oid.. Van dit echtpaar heb ik twee dopen kunnen vinden in Hasselt scans zijn op vpnd te vinden die ik dus doorgeplozen heb23-01-1678 Asien
7-3-1680 AssijnIk heb 1680 tm 1686 ook helemaal doorgekeken maar er zijn geen dopen meer te vinden. Later trouwt Lambert uit Hasselt idd met Trijntje Peters. Dit huwelijk heb ik ook in Hasselt kunnen terugvinden en ook in de GI ZwolleLambert Assies x Trijntje Peters 01-03-1684 ondertrouw Lambert woont in Strokkel staat vermeld en Trijntje jd van Holte. Ik heb van dit echtpaar twee dopen kunnen terugvinden alleen geen Aafje en ook geen Marrigje .... deze wel:08-04-1688 Grietie
15-09-1692 JanOp 25-11-1693 gaat Trijntjen Peters als weduwe van Lambert Asje in ondertrouw met Jochem Claessen dus RIP Lambert Assie (Hasselt Berkum) < 1694Wanneer ik het bovenstaande zo bekijk lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat mijn Asje Lamberts degeen is die in Hasselt is geboren en is dit de Asje Lamberts die in 1718 vanuit Berkum trouwt met Derkje Derks en overleed < 1721 want Derkje trouwt 24-11-1721 met Jan Jurrien van Nijkerk Overigens heb ik het volgende kind van hen gevonden Lammert 04-01-1719Ben je het met mij eens dat het onwaarschijnlijk is dat dit mijn Asje Lamberts is? "Mijn" Asje heeft ook geen kind dat naar Albertien Jacobs of eventuel naar Trijntke Peters is vernoemt.
Lambert staat dus vermeld als jm van Berkum.....zijn vrouw Albertien als jd tot Strokel oid.. Van dit echtpaar heb ik twee dopen kunnen vinden in Hasselt scans zijn op vpnd te vinden die ik dus doorgeplozen heb23-01-1678 Asien
7-3-1680 AssijnIk heb 1680 tm 1686 ook helemaal doorgekeken maar er zijn geen dopen meer te vinden. Later trouwt Lambert uit Hasselt idd met Trijntje Peters. Dit huwelijk heb ik ook in Hasselt kunnen terugvinden en ook in de GI ZwolleLambert Assies x Trijntje Peters 01-03-1684 ondertrouw Lambert woont in Strokkel staat vermeld en Trijntje jd van Holte. Ik heb van dit echtpaar twee dopen kunnen terugvinden alleen geen Aafje en ook geen Marrigje .... deze wel:08-04-1688 Grietie
15-09-1692 JanOp 25-11-1693 gaat Trijntjen Peters als weduwe van Lambert Asje in ondertrouw met Jochem Claessen dus RIP Lambert Assie (Hasselt Berkum) < 1694Wanneer ik het bovenstaande zo bekijk lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat mijn Asje Lamberts degeen is die in Hasselt is geboren en is dit de Asje Lamberts die in 1718 vanuit Berkum trouwt met Derkje Derks en overleed < 1721 want Derkje trouwt 24-11-1721 met Jan Jurrien van Nijkerk Overigens heb ik het volgende kind van hen gevonden Lammert 04-01-1719Ben je het met mij eens dat het onwaarschijnlijk is dat dit mijn Asje Lamberts is? "Mijn" Asje heeft ook geen kind dat naar Albertien Jacobs of eventuel naar Trijntke Peters is vernoemt.
-
Marcel, bedankt voor je
Marcel, bedankt voor je reactie op mijn 1e stukje! Ook voor het opzoeken van de kinderen van de beide Lammert Hermsens, meervoud.Er ouders worden gezocht voor Asje Lammerts van Berkum. Hoe serieus moeten we dat "van Berkum" lezen?Bij huwelijk in 1721 staat ook "gewoond hebbende in Ittersum". Was hij daar geboren en opgegroeid? Woonde hij nog maar een paar jaar in Berkum toen hij trouwde? Of is het meer andersom: geboren en getogen in Berkum? En daarna nog even in Ittersum gewoond?Hoe oud was hij in 1721? Iets van 25 jaar of bijvoorbeeld toch al wel 40 jaar?In de Berkummer Bruggenhoek heeft namelijk in boerderij De Kakelaar een Lambert Tijssen gewoond. Dat was dan al wel in 1675 en 1682 en later. Vandaar dat ik vraag of Asjen Lammerts al zo rond 40 jaar was bij huwelijk.Even wat meer over Lammert Tijssen:Hooftgelt 1675: 2 volwassenen en 2 dienstboden. Huurt van Drost van Zallants erfgenamen.Vuursteden 1675: Lamb: Tijssen in de Kakeler. 2 vuursteden Verdere info: zie boven en in 1682 ook 2 vuursteden.Zijn zus wordt naamloos als suster van hem op Bergklooster begraven 812/38 voor f 0.13.0 Normaal tarief."Lambert zijn suster aan den Brink" Meert 1705. Volgens deze inschrijving woont hij in de Brinkhoek, niet in de Bruggenhoek. Hij kan verhuisd zijn, het kan een schrijffout zijn van de persoon die registreerde ( meestal de schoolmeester van Bergklooster) of het gaat om een andere Lambert. Aanvulling: info over Lambert Ten Kattelaar heb ik weggehaald. Hij woonde buiten de Camperpoort, is niet dezelfde als Lambert Tijssen
-
Bericht 2.
Bericht 2.Moet het jaartal in de vetgedrukte vraag van dit onderwerp ook van 1708 in 1721 worden veranderd? Of zit ik nu fout?Nog wat dingen die ik tegen kwam:Lambert Assies: keurnoot in een aantekening van 27-6-1716 bij een akte van ORA Zwk. 30-10-1714. Oude nummering 617/f. 219 Lambert van Berkum j.m. in de Scholtensteeg X 20-4-1717 Catarina v. IJsvelt j.d. in de Roggenstraat. S.G. de broeder H.G. de moeder Lambert Assies ut den Harsenvoort in Wijtum is begraven op Bergklooster ergens tussen april en juli 1693 812/3 Nog geen Lambert Tijssen uit de Kakeler in de Bruggenhoek van Berkum gezien, begraven op Bergklooster..Assijn op het blick 1. zijn vrouw begraven okt. 1693 Bergklooster 812/5 2. Assijn vant blick begraven okt. 1694 voor 13 stuivers. 812/7 3. Albert Assijns op het Blick begr. ongeveer maart, in het jaar 1694 812/6 Jan Lamberts te Haerst:meert 1699 zijn dochter begraven op Bergklooster 812/15.17-11-1717 Jan Lambers van Haerst op Bergklooster begraven 812/209. [Vermoedelijk is dit de Jan Lamberts, die in 1673 met de weduwe Arentje Hendriks trouwt. Asjen Egberts was voogd over de kinderen uit haar 1e huw. met Albert Gerrits. De andere Jan Lamberts te Haerst woont samen met zijn zus Margje Lamberts in Haerst volgens VOT 1748. J.L.]28-12-1724 Het kind van Jan Lamberts op Bergklooster begraven 812/195. Van de oude Jan Lamberts X Arentje Hendriks of van de broer van Margje Lamberts, nl. Jan Lamberts uit VOT 1748? Ik weet niet of die uit 1748 wel gehuwd was.Er staat bij de 4 Lamberts een nummering, nl. 4 x een nummer 1., die wel 1 t/m 4 is als ik intyp in het kleine vak, maar die bij opslaan verandert in 4 x een 1 en die ik niet kan corrigeren.
huwelijksdatum was idd door
huwelijksdatum was idd door mij per ongeluk verkeerd opgeschreven in onderwerp nu aangepast...rest van je info bekijk ik na het wielrennen even goed 

- ria van bessen
Heb je mijn tip al wel
Heb je mijn tip al wel gelezen ? Bungelt inmiddels hier ergens onderaan..
@Ria Ja ik ga contact opnemen
@Ria Ja ik ga contact opnemen met Streekarchief in Epe om te kijken of ik de voogdij-aktes kan achterhalen. Ik denk dat ik alle informatie die inmiddels in dit topic staat en die ik zelf nog heb hier nog eens gestructureerd op een rijtje ga zetten. Inmiddels is er al best veel informatie maar om het met elkaar in verband te brengen is door alle posts al best lastig Wie weet heeft iemand anders hier in de toekomst ook nog baat bij.
Ik heb contact opgezocht met
Ik heb contact opgezocht met streekarchief Epe Heerde Hattem, als ik reactie/informatie terug heb meld ik me wel weer in dit topic. Dank voor alle inbreng tot nu toe.
- ria van bessen
Hoi,
Hoi,Ik heb Assie Lamberts getraceerd als oom en voogd over het kind van zijn zus Stijntie.[Stijntie is gedoopt 27-12-1687 als d.v. Lambert Jansen en Egbertjen Assies.]ORA Zwollerkerspel nr 621 f299 - 14 okt 1741 - Richter Tomas van Muijden. Keurnoten Steven Jans en Evert Jans. In het Gericht is verschenen Stijntjen Lamberts, weduwe van Henriks Hofman te Haarst, in dezen met Jan Thijssen als momber geassisteerd. Zij heeft over Laurens Henriks, haar aangenomen onmondige zoon van wijlen haar man voornoemd, uit Aeltjen Herms verwekt, tot mombers verzocht en geobtineerd Peter Hofman te Holten en Asjen Lamberts, beiden ooms van de onmondigen. Zij zijn daarop persoonlijk in het Gericht gecompareerd en zij hebben deze momberschap bij handtasting aangenomen. Waarna zij comparante ter presentie van de genoemde mombers voor de erfuiting aan haar aangenomen onmondig voorschreven kind voor het vaders goed heeft bewezen een somma van 150 gulden, met een twee jarige "veerse", en 6 nieuwe hemden.Stijntje huwde met Hofman als jd van Langenholte - datum 25 mei 1732 Zwolle. Zij hertr. Willem Jansen te Zwolle 13-11-1741.
-
Jan Egberts X Fennigje Jans
Jan Egberts X Fennigje Jans laten dopen te Zwolle:1. 24-10-1702 Egbert ( dus niet Willem). Egbert is vermoedelijk jong overleden, want jongere broer Jan wordt op 12-1-1731 de oudste zoon van Jan Gerrits te Haerst genoemd, als Jan na de dood van grootvader Gerrit Janssen wordt beleend met 3 akkers bouwland2. 13-1-1705 Jan3. 7-2-1708 Willem: hij wordt genoemd in de momberakte als oudste kind, d.w.z. van de 5 kinderen , die op 10-4-1731 mombers nodig hebben. Jan uit 1705 is dan 26 jaar, hoeft geen mombers meer.4. 10-8-1710 Gesien5. 2-4-1715 Peter, later vader van Swaantje. Beiden zijn mijn voorouders.6. 1-8-1717 Gerrit7. 11-3-1723 Arent
- ria van bessen
bericht 2
Aangepast na correctie van Janny.Willem Jansen is de zoon van Jan Gerrits op/ van der Horst en Fennigje Jansen Stegeman uit Haarst en is gedoopt [zie datum bericht van Janny] te Zwolle. Ook hier dus weer een bewijs dat de woonplaats die genoemd wordt in de trouwboeken van Zwolle niet altijd de geboorteplaats is.