Testament/boedelscheiding gezocht

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Herman van der Bent

Re: Testament/boedelscheiding gezocht

Bericht door Herman van der Bent » 21 aug 2020, 09:51

Afbeelding
https://drive.google.com/file/d/1oE6Fbs ... sp=sharing

De benadering via de akte van van Peppelendam 1695 is zeker interessant. Die was bij mij al wat naar de achtergrond geraakt. Bovenstaand de link naar een versimpeld overzicht van de reconstuctie van Haerst. Dit zijn alleen de gegevens van de registers, die ik zoveel mogelijk op volgorde van opname heb laten staan. Met rood omrand een aantal interessante zaken.

1. Het blokje ZG 1694 rechtsonder, Evert Jansen op Haerst, huis Den Ordel, Egbert van Berkum en iets lager Assyn Egberts, (op 't Blik, die oktober 1694 overlijdt?). In de akte van van Peppelendam worden Egbert van Berkum en Willem Assijs als nabuur en goede bekenden aangeduidt. Dat zou goed kunnen via Warners en Lucas, goede hypothese. Is deze Evert Jansen in ZG1694 die van van Peppelendam, met Egbert van Berkum als nabuur, en misschien dat Assyn Egberts er op duidt dat Willem Assijs daar een zoon van is, als vroegere nabuur, nu wonende op nummer 15?
2. De Willem Assijs x Annetje Warners woont 99% zeker op de rij nummer 15. In de aktes waar van Haersolte wordt aangepand, worden de drie katersteden van Gerrit Jansen, Geurt Jansen, en Willem Assijs vaak in één ademteug genoemd. Die zijn vast buren (13, 14, 15). Dit is de reden waarom ik heel lang heb gedacht dat Willem Assijs toch van Assijn Geerts (x Tonnisje Berents) afkomstig is, omdat die al in 1682 in die woning woont, maar de Willem Assijs van hen overlijdt pas in 1684. Vanwege de vernoemingen van kinderen zijn we daar toch van afgestapt.
3. Vuursteden 1675 (versie 1), Asker Egberts (nr 7) is vertrokken, en het huis van Albert Geerts/Gerrits (nr 26) is door de vijand afgebroken. Die passen in het eerder voorgestelde familieoverzicht van Geert Alberts Brands, waar de hypothese is dat Assijn Egberts x Geertien Geertsen de ouders zijn van Willem Assijs. Hoe zich dat verhoudt tot Assijn Geerts (nr 30), en of dat dezelfde Assijn Geerts is begrijp ik nu nog niet goed genoeg. Daarvoor moet ik de reconstructie nog verder uitwerken. Ik heb veel aktes van trouwen, dopen, belijdenis, maar heb nog niet zo goed inzicht in de ORA aktes.
Herman van der Bent schreef:
16 apr 2020, 09:33
Hypothese: familieoverzicht Geert (Alberts) Brands te Haerst

Tenslotte nog twee eerdere opmerkingen van Janny op het forum, waarvan ik de bron nog niet heb kunnen vinden/inzien. Kan iemand me verder helpen aan de contributiebetaling 1686 Haerst en/of de pachtboeken van het Bergklooster?
Janny Lalkens schreef:
16 mei 2019, 00:05
Bron, oude nummering, 6118 Haerst Contributie betaling: mei 1686: Assies Engberts. ....
Janny Lalkens schreef:
15 mei 2019, 14:56
Ter aanvulling op de vorige 3 berichten:Dat Grietje en Geertje als aanvullende naam Brants hebben kan veroorzaakt zijn doordat hun ouders Gerrit Alberts en Arentje Hendriks mogelijk een stuk land van Bergklooster huurden, dat "De Brant" heette. In de Pachtboeken van Bergklooster staat wie o.a. De Horst in Haerst huurde. Bijv. Peter Everts. En ook staat er wie "De Brant" huurde.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 21 aug 2020, 11:02

Het zou me erg verwonderen als de pachtboeken van Bergklooster inmiddels al zijn gefotografeerd en dan ook nog op Internet zouden staan. Om ze in te zien is dus echt denk ik een bezoek aan het HCO noodzakelijk.

Mocht ik die aantekeningen van de contributiebetalingen 1686 nog ergens zien staan, dan zal ik dat hier uiteraard melden.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 21 aug 2020, 11:06

Ik bezit de gevraagde bestanden niet, vermoedelijk Janny wel.

Ik weet niet of je overzicht wel goed in elkaar zit
Tenminste, als ik het vergelijk met het Hoofdgeld van 1723

Zwollerkerspel
1723 HFG Haerst
blz 422
Haerst
Peter van Langen – Gesw. Peter Gerrits en Peter Reinders
-
De Heer Broekhuisen won. den Doren 7
Gosen Jans 4
Hermen Vijfhoek 3
Albert Lindeboom 3
Claes Peters 6
Jan de Witte 3
Tonis Berens 3
Jan op de Horst 3
Assien op den Ordel [=NIET Assien Hendriks WANT op 2 juli 1722 wordt Berentien Lubberts al weduwe genoemd van Assien Hendriks van Doorn, moeder van Berent van Haarst is begraven op het Bergklooster- 2 personen
Willem op den Ordel 2
Willem Assies 4
Frerik Gerrits 2
Wicher Jansen 4
Roelof Jansen 5
Berent Jans?? 2
Jan Gerrits 4
Willem Hessels 4
Hermen Lambers 3
Jan Roelofs 5
Cornelis Roelofs 4
Wolter Jans 2
Levi [?]Gerrits 3
Derk Reinders 2

Ik vraag me serieus af, of het voor jezelf wel wat oplevert - deze benadering. Op zich allemaal wel interessant en waarschijnlijk ook wel leuk om te doen. Maar wat wil je er uiteindelijk mee bereiken? Dat is me niet duidelijk.
Een belangrijk punt is, dat er niet meer afstammelingen van der Bent [in die omgeving] blijken te zijn dan alleen de afstammelingen van Willem Assies. Er kan niet middels neven of nichten terug in de tijd gezocht worden. Ook niet te vinden via registers. Het enige wat je gaat bewijzen is dàt wat je al weet. Namelijk waar hij woont.

De enige keer dat er bij deze Willem iets van een familieconnectie kan worden vastgesteld is de akte van Evert Jansen van Peppelendam/
Poppelendam.

Bij zoon Assies wordt een neef van de kinderen genoemd, de moeite waard op heel Hasselt op de kop te zetten. Voorzover ik het kon nagaan komt die neef uit Vollenhove. Wel toevallig? dat zijn neefje Willem later ook in Vollenhove terecht komt. Ook toevallig? dat de landeigenaar ook gegoed is in Vollenhove.

Die benadering geldt ook voor de vrouw van Willem Assies jr, ze moeten elkaar al gekend hebben - zij woonde toch niet in Beverwijk? Of wel? Dan heb ik dat gemist. Hij in Beverwijk, zij in Haarlem.
Hoe ontmoette je elkaar in die tijd?
Via de werkgever, via de kerk, via familie.
Of je woonde bij elkaar in de buurt.

Bovenstaande zijn tips, die m.i. meer opleveren dan heel Haarst in kaart brengen.
De keuze is natuurlijk aan jou.

Herman van der Bent

Bericht door Herman van der Bent » 21 aug 2020, 21:48

Bedankt Janny en Ria. Zonder de adviezen van dit forum was ik nooit zover gekomen in de zoektocht naar mijn voorvaders als ik nu ben. Het in kaart brengen van Haerst heeft voor mij wel meerdere doelen. Het is een manier om ervaring op te doen en ik wil ook weten dat ik niks gemist heb. Zeker Assien Egberts vind ik nog interessant, o.a. in combinatie met de hypothese via Geertien Geertsen Brants en het Brandslag. Daarnaast, mocht ik de voorouders van Willem Asjes nooit vinden, dan is hij de oudste stamvader en is het wel leuk om meer te weten van de mensen in de streek (Haerst) waar hij woonde. Daarom ga ik daar eerst ook maar verder mee. Een uitbreiding naar Berkum is ook nog wel een leuke optie omdat daar ook het Brandslag kan liggen en mogelijk ook familie van Annetje Warners woont. Als het overzicht een beetje mooi wordt kan ik er ook weer anderen mee verder helpen die voorvaders in Haerst of omgeving onderzoeken.

Ik ben er vrij zeker van dat mijn overzicht tot nu toe redelijk goed in elkaar steekt. De volgorde van de registers wijkt niet heel erg veel af en er zitten ook niet zoveel jaren tussen de registers. In mijn uitgebreidere reconstructie zitten per jaar ook doop, trouw, belijdenis en begraafaktes. De ora aktes zijn nog een ontbrekende schakel. Die zou ik nog heel graag toevoegen.

Het hoofdgeld 1723 en 1724 heb ik uiteraard bekeken en die is wat lastiger in te passen. Die lijst volgt een wat andere volgorde en vanaf het zoutgeld 1701 zit er ook een behoorlijke periode tussen. Zie hier het overzichtje: https://drive.google.com/file/d/1FeZxXb ... sp=sharing
Die Assien op den Ordel is Assien Derx, blijkt uit het hoofdgeld 1724 en de genoemde Willem Assies is inderdaad "onze" Willem Assies. In het hoofdgeld 1724 neemt zoon Assien Willems het over en staat er dood -1. Dat klopt want Willem Assies is begin 1724 overleden. Ook komt er in 1724 nog een Lambert Assies wonen in Haerst, maar die kan ik nog niet plaatsen.

Evert Jan van Peppelendam vind ik ook interessant en ik ben het met u eens dat die akte uit 1695 voor nu de beste aanwijzing is voor een familierelatie, maar ik heb verder niet zoveel aanknopingspunten/mogelijkheden om daarop verder te zoeken. Datzelfde geldt voor de aangetrouwde neef uit Streukel bij het overlijden van Assien in 1738. De vrouw van Willem Assies die trouwt in 1757 Beverwijk, Hendrikje Mensen, heb ik wel uitgezocht. Zij woont eerder in Zwolle en is geboren in Dalfsen

1721-11-09 Henrikien dochter Willem Mensen Teuntien Gerrijds In ’t Kerkdorp
1743-04-07 Belijdenis Uit Kerkdorp [5] Hendrikje Mentzing op de Leemkwijze, met att. na Zwolle [LM Dalfsen]
1744-03-30 Hendrikje Mentzing met attestatie van Dalfsen naar Zwolle [LM Zwolle]
1746-09-11 Hendrikje Metzing van Zwolle naar Amsterdam [LM Zwolle]
1746-09-22 [32] Hendrikje Mensing op de keijsergragt, van Zwolle [LM Amsterdam]
1755-11-06 [14] Hendrikje Mentsing, ingekomen op 16-09-1746, na Haarlem, door haarself. [LM Amsterdam]
1756 voorj. Hendrikje Mentsing uit Amsterdam met attestatie van 06-11-1755 [LM Haarlem]
1757-05-08 Willem Asjes van der Bent J.M. van Haerst, wonagtig in de Beverwijk met Hendrikje Mentsen, J.D. van Dalfsen op de oude gragt. Deze geboden gaan in de Beverwijk acte geven den 8 mei 1757 na Zwolle te trouwen. 6 gl. Aan de diaconij [Trouwboek Haarlem]
1757-05-08 Willem Asseris van der Bent j.m. wonende te Beverwijk met Hendrikje Mensen, j.d. wonende tot Haarlem, att na Zwolle op dato [Trouwboek Beverwijk]
1758 Hendrikjen Mensing voor Pasen van Haarlem naar Zwolle [LM Zwolle]
1769-05-23 Hendrikje Mensen testament Zwolle, geen kinderen, institueert man Willem Asjes van der Bent
1769-06-06 Hendrikje Mensen overlijden in Zwolle

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 21 aug 2020, 22:50

Zwolle NG
Assijn Dericx z.v. wijlen Derick Albers wonende te Wijtman 08-1636/6-9-1636 Marrichen Willems Willem Wijchers d. tot Berckman
Derick – Assien Dericx en Merchen Willems 01-11-1638
Clasijen – in het Bleheem – d.v. Assien Derricks 13-8-1643
Claesijen – 13-09-1646 – Asijen Dercx en Merrije Willems
Wijllem Assijens z.v. Assijen Derrijcks en Marrijken Wijllems – 17-04-1655

Volgens mij is deze nooit uitgezocht?

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 22 aug 2020, 10:10

Gekeken vanaf trouwdatum en de eerste Derick is gedoopt 15 -1 1637 als kind van Essijn Dericx en Merchen Willems.

Volgens mij kijken we nu voor het eerst naar dit gezin. Ik heb dit trouwens alleen in mijn geheugen gecontroleerd. Dus ik houd een slag om de arm.

Herman van der Bent

Bericht door Herman van der Bent » 22 aug 2020, 11:12

Deze doop Willem Assijens 17-04-1655 had ik eerder wel eens gezien, maar hebben we verder inderdaad nog niet bekeken. Al kan ik me niet voorstellen dat dit onze Willem Assies is, gezien de namen daar in de familie: Dericx, Albers, Marrichen, Clasijen. Dat lijkt niet erg op de kinderen: Geertje, Assien, Stijntje, Willem, Cornelis. Het kan wel handig zijn om de context van dit gezin te begrijpen om, ik noem maar een voorbeeld, uit te kunnen sluiten dat niet hij later de voogd is van Evert Jans van Peppelendam.

Ik stuitte in de reconstructie Haerst zelf nog op deze belijdenis die ik verder niet kan verklaren:
1675-06-21 Eghbert Asjes wonende te Haarst, doet belijdenis

Uit de GI andere vermeldingen die hem niet zijn:
Egbert Asies Haselhorst
1673-02-22 Grietien Gerrits j.d., wonende bij secretaris Vriese, gaat in ondertrouw met Egbert Asies Haselhorst (getrouwd op 25-03-1673)
1673-02-22 Egbert Asies Haselhorst weduwnaar, wonende in de Sassenstraat, gaat in ondertrouw met Grietien Gerrits (getrouwd op 25-03-1673)
1675-02-18 Eghbert Assies en zijn vrouw Grietie Gerrits laten hun zoon Aswerus dopen
1677-04-09 Eghbert Assies en zijn vrouw Gerrijgien Gerritszen laten hun dochter Catharina dopen
1680-09-19 Eghbert Assies en zijn vrouw Grietie Gerrits laten hun dochter Hendrina dopen

Egbert Assins x Gesijn Hendikx, speelt waarschijnlijk pas later.
1695-09-28 Egbert Assins j.m., gaat in ondertrouw met Gesijn Hendrikx (getrouwd op 13-10-1695)
1695-10-23 Egbert Assies trouwt met Geesjen Henricx in de kerk onder den Boogen
1696-09-02 Egbert Assies en zijn vrouw Geesjen N.N. laten hun dochter Margareta dopen
1698-11-31 Egbert Asies en zijn vrouw Geesie Henriks laten hun dochter Henrica dopen
1706-03-14 Egbert Assiens en zijn vrouw Geesjen Hendricks laten hun dochter Aeltjen dopen
1708-08-22 Egbert Asies en zijn vrouw Geesien Henriks laten hun zoon Henricus dopen
1711-12-02 Egbert Assies man van Geessien Henricks (regest)

Overig, maar niet passend
1677-02-21 Eghbert Assies zoon van Assie Hendricks en zijn vrouw Berentie Lubberts, wordt gedoopt
1683-08-21 Engbert Assjes zoon van Assje Gerrits en zijn vrouw Catrina Engberts, wordt gedoopt
1701-02-16 Egbert Assiens en zijn vrouw Gijsjen Jans laten hun zoon Lambert dopen
1703-03 Egbert Asjes wonende te Haarst, doet belijdenis
1719-05-06 Egbert Asjes is getuige bij de ondertrouw van Claas Santvoort
1733-01-27 Egbert Assies wonende bij de Hoevenbrug; zijn vrouw is van de armen begraven op het Bergkloosterkerkhof
1747-10-19 Egbert Assies wonende bij de Hoevenbrug; zijn vrouw is van de armen begraven op het Bergkloosterkerkhof

Hij zou eventueel wel kunnen passen bij de hypothese Brant (Geertien Geerts x Assien Egberts) als ouders van de mogelijke kinderen Willem, Egbertjen, Albert. Hij kan qua leeftijd en vernoemingen in dat rijtje. Maar tot nu toe verder geen bewijs.
Familieoverzicht: Hypothese Brant/Assien Egberts

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 22 aug 2020, 12:24

Zwolle erfuitingen f293-f294 dd.12-05-1684
Momberen over Jan Gerritsen Brandts nagelaten kind: Joest Hallegraaf en Egbert Haselhorst bij absentie van Jacob Rijken wonende te Vollenhove.
Aldegonda Hallegraef weduwe van Jan Gerritsen Brandt, heeft erfuiting gedaan aan haar zoon Jacob Frerik Brandt, en voor vaders goed bewezen 200 car.gl. onder Jacob Rijken tot Vollenhove staande, mitsgaders de helft van zodane 200 gl. als erfuiterse verklaard wegens verdient loon haar nog te competeren van de Kapitein Loo van de Klinke in de Lantschap Drente, indien dezelve penn: namaals ontvangen worden ofte anders de helfte van al hetgeen dat daarvan zal komen te procederen. Belovende het kind te onderhouden in kost en kleren en in nooddruft tot het meerderjarig is en ondertussen een goed ambacht te laten leren.
Coram Schepen Louwerman.
* hertr. den 15 Junij in den Houlicken Staet bevestigt met Matthijs Teunisen op attestatie van Swol te Windesheim - ondertrouw Zwolle 10-06-1684
- Joost z.v. Mathys van Santen en Alegonda Hallegraef 3-3-1689 Zwolle NG

Uit m'n hoofd- Jacob Rijken heeft te maken met de zoektocht van Odette Fransen - Hermen Gerrits Bos alias v.d.Kolk

Zwolle f348 dd.12-06-1686
Momberen over Elsien Severijns nagelaten minderjarige kinderen: Egbert Assies Haselhorst en Hendrik Hendriks.
Berent Berentsen [= Berent van Berkum en NH] heeft aan zijn 3 minderjarige kinderen Geertruit, Hendrick en Jannes, voor moeders goed bewezen, aan zijn dochter Geertruit de helft van de kleren van moeder, daarvan zijn getrouwde dochter [=Geessien Berents van Berkum x Steven Pierik] de andere helft zal trekken, en aan zijn 2 zoons onder hun beiden 25 gl. Belovende de kinderen lezen en schrijven en een ambacht laten leren, en te onderhouden in kost en kleren en in nooddruft totdat ze mondig zijn.
Actum coram Schepen Holt junior.

Nou zijn er veel Assies, Brands - Haselhorst [de laatste is vaak te herleiden naar Dalfsen, maar niet altijd]

Opm. Willem Assies én Egbert van Berkum waren naast goede vrienden ook de buurmannen.
Dus hij is wel de juiste Willem.

**
Nu we verder kijken dan Haarst,.

Ik heb er nog één

Assien Lamberts x Aaltien Willemsen
uit dit huwelijk
1] Jantien Assies x Roelof Jacobs
2] Willem Assies de olde [19-04-1627] x Annegien Alberts
3] Claas Assiens
4] Wicher Assiens
5] Willem Assiens de jonge [nog onmondig in 1751]

Aaltien Willems hertr Jacob Derksen rond 1647 - en ze zijn gegoed in het Herculer slag in Mastenbroek

Voldoen ook niet qua namen.

Maar de namen die Willem Assien en Annigjen Werners aan hun kinderen gaven, voldoen ook niet aan de geldende richtlijnen.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 22 aug 2020, 12:40

bericht 2

Waarop baseer je eigenlijk dat Assien Egberts uit Haarst x G. G. Brants een zoon Willem zou hebben?

Herman van der Bent

Bericht door Herman van der Bent » 22 aug 2020, 19:44

Die Olde en Jonge Willem Assies had ik toevallig vanmorgen ook nog even bekeken, maar inderdaad, hun namen en leeftijd zijn teveel afwijkend om de Willem Assies te zijn die trouwt met Annetje Warners.
---
Bedankt voor de aktes van Egbert Assies Haselhorst. Hij lijkt uit een wat ander milieu te komen en trouwt 1673 vanuit de Sassenstraat, dus hij lijkt me niet diegene die in 1675 belijdenis doet vanuit Haerst.
---
Ik heb geen bewijs dat Assien Egberts uit Haarst x G. G. Brants een zoon Willem heeft. Het is een hypothese in blauw/groen. De rest is bewezen. De belangrijkste argumenten voor Willem Assies als zoon zijn dat hij later pachter is van het Brandslag en dat de vernoemingen zo aardig lijken te kloppen. Ik heb hieronder de redenatie iets aangepast, nogmaals uiteen gezet. Met de reconstructie Haerst (en eventueel Berkum) probeer ik de aktes in beeld te krijgen die ten eerste een plausibel verhaal vormen, maar het is pas goed als het ook bewezen kan worden.

Stift Essen: 2.564 Schoutambt Zwolle / buurschap Berkum https://www.archieven.nl/nl/zoeken?miv ... iview=inv2
Een Maetgravenslach, gelandet tusschen colonel Mulert ter eenre ende Willem Hermsen ter andere syden, uyt het erve ende goet Roetermansgoet, gelegen in den carspel van Swolle, buyrschap Berckman. In 1698: "... Maatgravenslagh, genaamt Brantsslagh, tusschen d' welgeboren heeren Roebert van Heeckeren tot Enghuysen, etc., boven ter eenre ende Joan Wilhelm van Rechteren tot Verborgh beneden ter andere zyden ...". Afgespleten van de nrs. 558 en 562.
* (vii:58v) 1648-05-13 Geerts Albertssen te Haerst na opdracht door procureur Jacobus van Gelre, als volmacht van vrouw Joanna Canters, weduwe van Joachem van Keppel, richter te Hattem, en van Arent Jorrien van Haersolte, sergeant-majoor van het Overijsselse regiment
* (viii:84) 1666-11-25 Albert Gerrytssen Brants na de dood van zijn vader Geert Albertssen
* (viii:147) 1674-11-07 Gerryt Henrix te Genne als voogd van de kinderen van wijlen Albert Geertssen Brants
* (viii:150v) 1675-04-06 Gerryt Velthuis mede voor zijn vrouw Aeltien Jacobsen van Marckel, na opdracht door Albert Willemss en zijn zuster Jannechien Willemssen, kinderen van wijlen Willem Geertssen Brants, door Henrick Assienssen en zijn zuster Aeltien Assienssen, alsmede door Gerryt Hermsen en Henrick Assienssen als voogden van het kind van wijlen Jannechien Assienssen, kinderen en kleinkind van wijlen Grietien Geertssen Brants, door Geertien Geertssen Brants en haar man Assien Egbertssen, en door Gerryt Hendrix en Assien Egbertssen als voogden van de kinderen van wijlen Albert Geertssen Brants, tezamen kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen van wijlen Geert Brants

Andere bronvermeldingen
In de eerdere zoektocht naar de naam van der Bent waren er al wel meer bronnen van deze familie langsgekomen en ook in onze recente zoektocht. Ik heb ze even op een rijtje gezet:
* Trouwboek Zwolle: 23-03-1617: Geert Albertsen, Albert Geertsen s. tot Haerst Stijne Willems, sa. Willem Robertsen n.d. wonende met Jan Dercksen tot Haerst
* Zoon Willem huwt met Aaltje Willems, zij is de dochter van Willem Hermensen wonende te Barkum en ze huwt 30-03-1645 met Willem die de zoon is van Gerrijt Albertsen wonende te Haarst. Ze laten dopen als Brant Geertseen dochter Grete 23-12-1647 en als Willem Geerts een zoon Albert 20-7-1651.
* Trouwboek Zwolle: 19-11-1643 Assijn Willemsen Willem Hermensen sone, ende Grietijn Gerrijts Gerrijt Alberts dochter, beijde tot Haerst[/list]
* 28 nov 1658: Asjen Willems en zijn vrouw Grietjen Gerrits laten hun zoon Willem dopen
* Assien Willems en Grietien Geertsen [zij is d.v. Gerrit Alberts te Haarst] hun gedoopte zoon Willem 28-12-1658 wordt niet meer genoemd in de voogdijakte opgemaakt ZK 608 f175 dd 30-10-1661 als Assien de vader gaat hertrouwen. Er worden dan 4 kinderen genoemd; Henderick [22-8-1644 ouders wonen te Haarst], Albert [05-10-1647], en Jantien en Aeltien Assies.
* Eghbertien Assies jd w. te Haerst 13-4-1678 te Zwolle met Lambert Jans jm w. te Haerst +kinderen.
* diverse bronvermeldingen in CZ ZK waarin Willem Asjes pachter is van grond gelegen in/op 't Brantsslag
* Willem Assies j.m. Haerst tr 1684-05-11 Annetje Warners j.d. aan de Barckenbrugge + kinderen Geertie, Asjen, Stijntje, Gerrit, Cornelis.
* Albert Assijns wonende op het Blick die begraven wordt Bergklooster maart 1694 die huwde met Geertjen Jans. Voogdij f107 dd 17-11-1694, 2 kinderen Jan en Stijntje. Jan is van 24-11-1691 en Stijntie van 7-3-1693. Voogden VZ de oudoom Willem Jansen en voogd MZ Lambert Jansen als aangehuwde oom.
* Albert Geertsen/Gerrits Brants huwde Arentjen Hendriks - zie stift Essen. Zij hertr Jan Lamberts 4-6-1673en wonen ook in Haarst en doet belijdenis als vrouw van Albert Gerrits te Zwolle in dec 1664. Uit het huwelijk met Albert; de kinderen Willem, Berentjen, Grietjen, Geertjen, Jannichjen en Gerrit volgens f29 dd 22-8-1673 Zwollerkerspel
* Assien van Haerst zijn zoon wordt 31-3-1706 begraven op Bergklooster[/i]

Familieoverzicht
Met bron viii:150v van het stift Essen als ruggengraat, gecombineerd met de andere bronnen kom ik tot het volgende familieoverzicht:

1. Geert (Alberts) Brands te Haerst en op het Brandsslagh (Tr: 23-03-1617 Stijne Willems)
1.1. Willem Geertssen Brants huwt 30-03-1645 met Aaltje Willems dv Willem Hermensen w.t. Barkum
1.1.1. 1647-12-23 Grete ꝉ jong, niet in Stift Essen. Viii:150v.
1.1.2. 1651-07-20 Albert Willemss
1.1.3. Jannechien Willemssen
1.2. Grietien Geertssen Brants (tr 1643-11-19 Assien Willems, zv Willem Hermensen)
Voogden kinderen: ZK 608 f175 dd 30-10-1661, Jan Willemsen en Albert Geertsen, de kinderen resp. ooms van vaders en moeders zijde
1.2.1. 1644-08-22 Henrick Assienssen huwt 1668-04-04 Lammigen Jacobs
1.2.2. 1647-10-04 Albert Assiens ꝉ<1675-04-06
1.2.3. 1658-12-28 Willem Assiens ꝉ<1661-10-30
1.2.4. Aeltien Assienssen
1.2.5. Jannechien Assienssen ꝉ<1675-04-06 huwt 1669-01-09 Roelof Jansen od Venus Spoolde ->hert. 1674-08-29 Hendrickien Gerrits
Voogden kind: Gerryt Hermsen en Henrick Assienssen (ZK invnr 609 f385 - 28 sep 1674)
1.2.5.1. Kind 1
1.3. 1623-08-12 doop Geertien Geertssen Brants huwt <1654-03 Assien Egbertssen
1.3.0. 1675-06-21 Eghbert Asjes wonende te Haarst, doet belijdenis
1.3.1. Willem Assies van Haerst (later pachter van t Brantslach) tr 1684-05-11 Annetje Warners j.d. aan de Barckenbrugge
1.3.1.1. 1686-01-17 Geertje
1.3.1.2. 1687-10-30 Asje
1.3.1.3. 1690-02-04 Stijntje
1.3.1.4. 1694-06-28 Gerrit
1.3.1.5. 1696-05-07 Cornelis
1.3.2. Eghbertien Assies jd w. te Haerst 13-4-1678 te Zwolle met Lambert Jans jm w. te Haerst
1.3.2.1. 1679-05-29 Jan
1.3.2.2. 1682-10-01 Willemtjen
1.3.2.3. 1684-02-19 Merrighie
1.3.2.4. 1686-12-07 Gerrit
1.3.2.5. 1687-12-27 Stijntie
1.3.2.6. 1691-03-15 Willemtie
1.3.2.7. 1696-03-01 Assijn
1.3.2.8. 1697-06-25 Assje
1.3.3. Albert Assiens (op ’t Blick) ꝉ maart 1694 tr 1690-10-14 Geertien Jans
Voogden kinderen ZK 1694-11-17: Willem Jans der kinderen oude oom, ende Lambert Jans der selver aangehylikte oom van de moederszijde
1.3.3.1. 1691-11-24 Jan
1.3.3.2. 1693-03-07 Stijntie

1.4. Albert Geertssen Brants huwt 1655-08-xx Arentjen Hendriks -->1673-06-04 hert. Jan Lamberts
Voogden kinderen ZK f29 dd 22-8-1673 Gerryt Hendrix en Assien Egbertssen
1.4.1. 1660-01-03 Willem
1.4.2. Berentjen
1.4.3. 1663-05-17 Grietjen
1.4.4. 1665-11-12 Geertjen
1.4.5. Jannichjen
1.4.6. 1671-04-09 Gerrit

Toelichting en vragen
* Door de vermelding van het Brantsslag bij zowel Geert Brands en later Willem Asjes als pachter, lijkt er toch wel een verbinding te zijn tussen deze namen. Ik heb Egbert Assies (belijdenis) Willem Asjes + kinderen, Egbertjen Assies + kinderen en Albert Assies + kinderen in het blauw ingevoegd in het familieoverzicht. Dit is dus niet bewezen, maar lijkt gezien de vermelding van het Brantsslag in eens een stuk plausibeler en de kindernamen kloppen ook goed (Stijntje is dan oma). Ik ben benieuwd of we hier toch nog andere bevestigende bronnen voor kunnen vinden.
* Eerdere argumenten om Willem Asjes hier niet te plaatsen waren, ten eerste dat er geen dopen en geen huwelijk gevonden is van Geertien Geertssen Brants X Assien Egbertssen. Maar niet gevonden, betekent ook niet dat het niet zo kan zijn. Graag zou ik dit toch nog eens nader onderzoeken. Misschien ook meer in Berkum. Het tweede argument was dat Albert Assies (op 't Blick) niet Willem Asjes, maar oud-oom Willem Jans aanstelt als voogd. Dit is is inderdaad nog niet verklaard, maar hoeft ook geen reden te zijn waarom Willem Asjes, geen zoon kan zijn van Geertien Geertssen Brants en Assien Egbertssen. Misschien hoort Albert Assies hier ook wel niet bij. Dat is ook niet bewezen.
* Als bovenstaande redenering klopt, dan is de Assien Egberts een voorouder van [van der Bent]. En ook de naam Cornelis zou daar dan mogelijk vandaan komen. Of vanaf Annetje Warners. Dat verdient nader onderzoek.
* De overleden zoon 1706 begraven op het bergklooster zou ook nog van Geertien Geertssen Brants en Assien Egbertssen kunnen zijn.
* In het Vuurstedengeld 1675 versie 1 staan nog twee intessante vermeldingen: Asker Egberts, vertrocken, huis bewoond door een arme weduwe & Albert Geerts, een schoorsteen met oven door de vijand afgebroken.. * Wat ik niet zeker weet is of er nu 1 of 2 Assien Egberts waren in Haerst. Of diegene die op het blik woont dezelfde Assien Egberts is of niet. Daarnaast is de oven (of het huis) van Albert Geerts, door de vijand verwoest. Hij lijkt me diegene uit het familieoverizcht Brants.

Ik hoop dat bovenstaand overzicht de medeforumleden overtuigd dat dit toch best een plausibel verhaal is. Voor mij is dit tot nu toe een hypothese voor de ouders van Willem Asjes en ik hoop dat we dit nog wat verder kunnen onderzoeken. Ik heb nu alleen gekeken in de vorige forumvermeldingen, maar met deze blik zijn er van deze personen misschien wel weer nieuwe vermeldingen in de GI of ORA boeken te vinden die dit kunnen helpen bevestigen.
Laatst gewijzigd door Herman van der Bent op 24 aug 2020, 23:00, 14 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie