Testament/boedelscheiding gezocht

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Re: Testament/boedelscheiding gezocht

Bericht door ria van bessen » 22 aug 2020, 21:56

De ouders van Assien Egberts x Geertje G. Brants zijn bekend.Dat heb ik [dacht ik tenminste] al eerder doorgegeven.

Dit zijn zijn ouders.
1627-11 - Egbert Assien, sal. Assien Henricx s., tot Wije, ende Tonissen Dries, n.w. van sal. Egbert Geeritsen, tot Spoolde - [Getrouwd] den 18 0br. 1627 - Ondertr./tr. Zwolle, RBSO 721, f374

uit dit huwelijk zijn 3 kinderen geboren; Assien, Engbert én Driesje

Engbert x Hendrikje Joosten
Driesje x Roebert van Ulsen

mrt 1654 Asjen Egberts zijn vrouw Geertjen Gerrits doet belijdenis Zwolle

Assien Egberts wonende te Haerst doet belijdenis mrt 1668 Zwolle

HFG 1675
Assien Egberts 2 p. en1 dienstbode

VST 1682
f140
21't Huijs den Ordel
22 Henrik Everts op de Stouwe Heer van den Ordel
23 Assien Engberts ut supra
24 Peter Everts Stad Zwolle
25 Berent Wigbelts Drost van Sallands

Bergklooster begraven
boek 812/5 Assijn op het blicke vrouw – 11 st. okt 1693
boek 812/7 Assijn vant blick – 13 st. okt 1694

Bergklooster begraven
boek 812/6 Albert Assijns op het blick – 11 st. mrt 1694

HERTROUW van Albert Assiens zijn weduwe

[staat tussen 2 aktes van 26 november 1694]
ondertrouw 3 november 1694
[VpND]
huwelijk 11-02-1694 [!] [m.z. 2 november !]
Jan Janssen j.m. en Geertien Jansen wed:
Get. de bruijdegoms oom
Sij moet erfuijtinge doen, 'twelk is vertoond

Zoutgeld 1701
21. ‘t Huis den Ordel doorgekrast bedrag f 9 is doorgekrast
22. Albert Henricks op de Stouwe
23. Jan Jansen
24. Jan Gerrits
25. Berent Wigbelts

Is het toch belangrijk om de oud-oom Willem Jansen op te sporen, het enige lijntje wat er is.

Wat de voogdijakte Grietien Geerts betreft.
Jan Rientjes heeft dit genoteerd.

f175 - 30 okt 1661 - Richter Bernardt Holt.
Keurnoten Gerrardt Holt, hopman, en Rodolff Crans.
Door het Gericht zijn tot mombers geauthoriseerd en gesteld over de vier onmondige kinderen van Assien Willems te Spoelde, bij zaliger Grietien Geertsen in echte geprocreerd, Jan Willemsen en Albert Geertsen, de kinderen [hun] resp. ooms van vaders en moeders zijde. Die de momberschap hebben aangenomen en beloofd hebben der kinderen beste en voordeel in alles te zoeken en waar te nemen, zoals goede en getrouwe mombers toestaat en behoren te doen.
Waarna Assien Willems aan zijn vier kinderen, met name(n) Henrick, Albert, Jantien en Aeltien Assiens, ten overstaan van deze hun mombers voornoemd erfuiting heeft gedaan en voor hun zaliger moeders goed bewezen [aan] ieder 100 goudguldens tot 28 stuivers het stuk, en de zoons bovendien elk een somma van 25 daalders, de dochters ieder een bed, peuluwe [,] kussens en deken, en drie paar lakens en 3 paar lakens en 3 paar kussentekens. Alles te ontrichten wanneer een ieder 19 jaren oud geworden zal zijn, of de rente van de beloofde 100 goudguldens aan een ieder te geven. Zullende bij overlijden [affsterven] van één of meer van de voorschreven kinderen zonder geboorten na te laten, de erfenis van deze hiervoor benoemd [ver]sterven en vervallen op de vader, maar hetgeen hun van [hun] bestevader en bestemoeder [grootvader en grootmoeder] an anderen aansterven mocht, [sal] van het ene kind op het andere erven en [ver]sterven, en na de dood van de laatste eerst op de vader. Waarmee hij comparant verklaart [aan] zijn voorschreven kinderen [een] oprechte en sincere erfuiting en bewijs wegens hun zaliger moeders goed te hebben gedaan, en [hij] verbindt voor dit alles zijn persoon en goederen. Zonder argelist.
- Juramentum per tutores remissum est.

Je overzicht klopt verder wel.
Ik kan er niets aan toevoegen, helaas.

Ik vermoed dat Assien Egberts is getrouwd na 1650. De naam Cornelis komt niet voor in de lijn van Assien Egberts.
Zijn vader is de zoon van Assien Hendriks en Wichmond Hendriks.
uit dit huwelijk 1 zoon [Engbert] en 3 dochters Aaltjen, Marchien en Hendrikje
Wichmond hertr met Jan Hendriks op de Hogebeek in Wijhe
Dit is allemaal te bewijzen.

Er is geen aanwijzing dat Assien Egberts de voorvader van der Bent is.
Want dan zouden de kinderen van zijn broer Engbert ook later van der Bent moeten heten.
Dit zijn zijn kinderen.

Zwolle 12-02-1684
Lubbert Derks j.m. en
Hendrikje Joosten N.W. van Engbert Egberts beide buiten de Camperpoort
Zij moet erfuitinge doen. is gedaen

- Derk 4-5-1657 – vader heet Egbert Egberts
- Hendrik
- Egbertien
- Gerrit 12-3-1660 – Engbert Engberts en Hendrickien Joosten
- Gerrit 7-4-1661 – Egbert Egberts
- Toontje 14-7-1663
- Jannechien 25-3-1666
- Marretjen 31-7-1670
- Lijsebeth 3-1-1673
- Abraham 12-6-1675

Zwolle f286-f287 dd.08-02-1684
Momberen over Engbert Egberts nagelaten kinderen: Assien Egberts absent en Derk Derks.
Hendrikkien Joesten [Joosten] in presentie van Derk Derks en van haar meerjarige zoon Derk Engberts belooft aan haar 7 kinderen met namen Hendrik, Derk, Egbertien, Teuntien, Jannechien, Marrechien en Abram van haar overleden eheman Engbert Egberts nagehouden, voor vaders goed te zullen geven een somma van 300 gl. en dan nog een somma van 50 gl. indien zij erfuiterse bekomt van de goederen van Hendrikkien Assies op de Hoogebeecke waarvoor deszelfs erfgenamen reeds zijn verwonnen, zullende van gezeide 50 gl. bij de 5 oudste kinderen getrokken worden 25 gl. en bij de 2 jongsten de overige 25 gl. en bij versterf het bewezene van het ene kind versterven op het ander, ende erfuiterse de minderjarige kinderen zal onderhouden in kost en kleren en in nooddruft totdat ze de kost kunnen verdienen. Alles te verrenten tegen 5% totdat het uitgekeerd wordt.
Actum coram Schepen Wicherlink.

Herman van der Bent

Bericht door Herman van der Bent » 22 aug 2020, 23:36

Ik vind het heel erg leuk dat u zo kritisch meedenkt. Mocht ik het nog niet hebben laten blijken. Dat wordt zeer gewaardeerd.

------
De ouders van Assien Egberts te Haerst zijn niet: Egbert Assien, sal. Assien Henricx s., tot Wije, ende Tonissen Dries. Dat hebben we inderdaad eerder besproken, maar in de discussie hebben we geconcludeerd dat dat twee verschillende Assien Egberts zijn:
ria van bessen schreef:
16 apr 2020, 11:29
Herman van der Bent schreef:
16 apr 2020, 10:12
Assien Egberts de veronderstelde vader van Willem Assien zou dan kunnen horen bij de reeks Hogebeek uit Wijhe, maar volgens mij is nog niet duidelijk dat de Assien Egberts X Geertien Geertssen Brants inderdaad diegene is uit de Reeks Hogebeek? Het zou toch ook een andere Assien Egberts kunnen zijn [verondersteld met een familienaam van der Bent].
Er is een Assien Egberts in Haarst én een Assien Egberts in Wijthem.
Aangezien Egbertje en Willem allebei als wonende te Haarst trouwen, zou je inderdaad Assien Egberts uit Haarst als vader verwachten.
Het is best mogelijk hoor dat zij zijn kinderen zijn.
Het moet alleen even bewezen worden.. :D
---
Die Assien Egberts in Haerst is lastig te vangen: Mogelijk zijn het er twee, uit het vuursteden 1675. Mogelijk leeft Assien Egberts X Geertjen Gerrits niet in Haerst. Ik heb nog geen sluitend bewijs. We weten:
* 1654-03 Asjen Egberts zijn vrouw Geertjen Gerrits doet belijdenis Zwolle (Maar is dat deze in Haerst?)
* 1668-03 Assien Egberts wonende te Haerst doet belijdenis Zwolle (Is dat de man van Geertjen Gerrits?)
* 1675 Vuursteden Haerst Asker Egberts vertrokken, nu een arme weduwe (is dat dezelfde in Haerst of een tweede?)
* 1675 Vuursteden Haerst Assien Egberts (leerbaart) (is dat de man van Geertjen Gerrits?)
* 1675 Hoofdgeld Haerst Assien Egberts (is dat de man van Geertjen Gerrits?)
* 1675 Stift Essen Assien Egberts is getrouwd met Geertjen Gerrits (Maar is dat deze in Haerst?)
* 1673 Idem ZK f29 dd 22-8-1673 Gerryt Hendrix en Assien Egbertssen als voogd van kinderen Albert Geerts (Maar is dat deze in Haerst?)
* 1682 Vuursteden Haerst Assien Egberts (is dat de man van Geertjen Gerrits?)
* 1693 boek 812/5 Assijn op het blicke vrouw – 11 st. okt 1693 (Geertjen Gerrits?)
* 1694 boek 812/7 Assijn vant blick – 13 st. okt 1694 (Assien Egberts?)
* 1694 Zoutgeld Haerst Assien Egberts (is dat de man van Geertjen Gerrits?)

En dan eventuele kinderen: qua vernoemingen hebben we een mogelijke Egbert, Willem, Egbertje en Albert. Maar alleen al in Haerst zijn er meer kandidaten. Bijv:
* 1674: Hermen Jansen weduwnaar, wonende te Haerst, gaat in ondertrouw met Geertjen Asjes, weduwe van Engbert Groensteegh, wonende te Dalfsen (getrouwd op 29-03-1674 met vert. att. van Dalfsen) (Hoort zij er mogelijk bij?)
* 1676: Berent Wibbelts j.m. trouwt Geertie Assies j.d. beide te Haerst 1676-2-1 (Hoort zij erbij? Of is zij van Assijn Geerts?), vanwege: Berent Willems [=Wigbolts] en zijn vrouw Geertjen Asjes laten hun dochter Wibbetjen dopen 1676-11-05
* 1680: Berent Wigbolts wedr. trouwt Willemtjen Assies j.d. beijde tot Haerst 1680-60-15 (Hoort zij er bij?)

Door alle bronnen uit Haerst uit die periode één voor één op een rijtje te zetten helpt me dat om overzicht te creeren in wie bij wie hoort. Daarbij heb ik ook niet zoveel ervaring, dus ik heb een kapstok nodig waarin ik namen en gebeurtenissen kan plaatsen en kan terugvinden. De hypothese dat Assien Egberts X Geertjen Gerrits Brand in Haerst woont, mogelijk best wat kinderen krijgt, waaronder Willem, die niet in het doopregister terug te vinden zijn, is niet bewezen, maar nog wel steeds mogelijk. Hij kan ook nog elders wonen. In Berkum bijvoorbeeld. Of zelfs buiten Zwolle, al is er in de attestaties niets terug te vinden, dus ergens denk ik dat er in deze omgeving nog wel meer te reconsturen valt. Als we alle bronnen maar netjes in een schema zetten, te beginnen bij Haerst. Eventueel ook naar Berkum. De ORA aktes zijn daarin vaak doorslaggevend. Bedankt dat u daar veel van deelt. Mocht er een gelegenheid zijn dat ik daar zelf ook in kan zoeken, dan zou ik dat zeer waarderen.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 23 aug 2020, 12:45

Ik zie het echt anders.

Als je uitgaat van Geert Alberts als stamvader van de Brants, dan kom je toch uit bij Assien Egberts X met Geertje Gerrits Brants?
En als jij de koppeling maakt/vermoed met het land wat Willem Assiens pacht dan zit je toch in Haarst?

Albert Gerrits huwt als jm van Haarst.
Zijn zwager is Assien Egberts
Zijn weduwe huwt als van Haarst met Jan Lamberts

VST 1682 - Haerst
f139v

Klaes Henriks Stad Zwolle -1-
Jan Lamberts Drost van Sallands Erfg. -1-
Gerrit Jansen Wed. Dedems -1-
Geurt Jansen Drost van Sallands Erfg. -1-
Willem Assies ut supra -1-
Geert Roelofsen Hr. van Rechteren -1-
Herman Hermsen de veerman Groenewolt -1-
Groenewolds huijs 4
Peter Roelofsen Hr. van den Ordel -1-
Herman Engberts Jo. Knoppert -1-
Kantlijn:
bij Apoint de HH Gedeput. van van den 14 Februarij 1750.
hier van de halfscheid van 't Vuirstedegelt adgeschreven,
ingaande met den jaere 1750.
Herman Henriks Groenewolt -1-
Jan Derksen wede. Drost van Sallands Erfg. -1-
Herman Jansen Klaas Schutte cum suis -1-
Kantlijn:
Hier van de halfscheid van 't Vuirstedegeld afgeschreven
bij Apoint. der HH. Gedeput. van den 14 Febr. 1750.
ingaande met den jaere 1750.
Roelef Engberts Hr. van den Ordel -1-
't Huijs den Ordel 6
Henrik Everts op de Stouwe ut supra -1-
-------
24

f140

Assien Engberts ut supra -1-
Peter Everts Stad Zwolle -1-
Berent Wigbelts Drost van Sallands Erfg. -1-

En zoals ik hiervoor in een andere post aangaf zit Albert Assies op hetzelfde erf als dat van Assien Engberts.
Voogd van VZ = de oudoom Willem Jans - geen broer of een oom. Waarom niet? Omdat die er niet zijn. Zo simpel ligt het.
Naaste familie ging voor andere familierelaties.

Bedenk ook dat niet iedereen een vuurstede had, dus zullen niet alle personen zijn genoteerd. Daardoor is dit lastig te vergelijken met een volkstelling of een hoofdgeld.

En wat die gegevens ORA Zwollerkerspel betreft, ik heb me simpelweg aan een belofte te houden.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 23 aug 2020, 15:29

bericht 2

Komt deze zoon Albert Assiens soms op het bedoelde erve ?

1] DOCHTER
1643 October - Assijn Willemsen, Willem Hermensen sone, ende Grietijn Gerrijts, Gerrijt Alberts dochter, beijde tot Haerst - 1.2.3.
[Getrouwd:] den 19 November 1643
[RBSO 723 - f199].-

Henderick 22-8-1644 – Assijen Willems en Grietien Alberts w. te Haarst
Albert 05-10-1647 – Assijen Willems en Grietien Brants
HIAAT
28-12-1658 Willem – Asjen Willems en Grietjen Gerrits

f175 - 30 okt 1661 - Richter Bernardt Holt.
Keurnoten Gerrardt Holt, hopman, en Rodolff Crans.
Door het Gericht zijn tot mombers geauthoriseerd en gesteld over de vier onmondige kinderen van Assien Willems te Spoelde, bij zaliger Grietien Geertsen in echte geprocreerd, Jan Willemsen en Albert Geertsen, de kinderen [hun] resp. ooms van vaders en moeders zijde. Die de momberschap hebben aangenomen en beloofd hebben der kinderen beste en voordeel in alles te zoeken en waar te nemen, zoals goede en getrouwe mombers toestaat en behoren te doen.
Waarna Assien Willems aan zijn vier kinderen, met name(n) Henrick, Albert, Jantien en Aeltien Assiens, ten overstaan van deze hun mombers voornoemd erfuiting heeft gedaan en voor hun zaliger moeders goed bewezen [aan] ieder 100 goudguldens tot 28 stuivers het stuk, en de zoons bovendien elk een somma van 25 daalders, de dochters ieder een bed, peuluwe [,] kussens en deken, en drie paar lakens en 3 paar lakens en 3 paar kussentekens. Alles te ontrichten wanneer een ieder 19 jaren oud geworden zal zijn, of de rente van de beloofde 100 goudguldens aan een ieder te geven. Zullende bij overlijden [affsterven] van één of meer van de voorschreven kinderen zonder geboorten na te laten, de erfenis van deze hiervoor benoemd [ver]sterven en vervallen op de vader, maar hetgeen hun van [hun] bestevader en bestemoeder [grootvader en grootmoeder] an anderen aansterven mocht, [sal] van het ene kind op het andere erven en [ver]sterven, en na de dood van de laatste eerst op de vader. Waarmee hij comparant verklaart [aan] zijn voorschreven kinderen [een] oprechte en sincere erfuiting en bewijs wegens hun zaliger moeders goed te hebben gedaan, en [hij] verbindt voor dit alles zijn persoon en goederen. Zonder argelist.
- Juramentum per tutores remissum est.

Ik ga ervanuit dat Assien Egberts uit Haarst x Geertje G. Brants geen kinderen hebben nagelaten. Er is ook geen enkele doop gevonden. Er mist weleens een doop in Zwolle/Zwollerkerspel zoals we vaak zien, maar geen enkele doop is toch een sterk bewijs dat dit echtpaar geen kinderen heeft gekregen.

Herman van der Bent

Bericht door Herman van der Bent » 23 aug 2020, 15:34

ria van bessen schreef:
23 aug 2020, 12:45
En zoals ik hiervoor in een andere post aangaf zit Albert Assies op hetzelfde erf als dat van Assien Engberts.
Voogd van VZ = de oudoom Willem Jans - geen broer of een oom. Waarom niet? Omdat die er niet zijn. Zo simpel ligt het.
Naaste familie ging voor andere familierelaties.
Dat valt nog te bezien. De transcriptie van de voogdijakte van Albert Assijs is niet geheel correct. Zie hier de originele akte: https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... ?cat=32682.

Daarin worden als mombers aangewezen: Willem Jans der kinderen oude oom, ende Lambert Jans der selver aangehylikte oom van de moederszijde. En dus niet Lubbert Jans, zoals in de transcriptie staat en ook ik eerder fout heb overgenomen (ik ga het met terugwerkende kracht even aanpassen in de hypothese familieoverzicht Brants). Er staat niet concreet wie de voogd van vaderszijde is. Deze Lambert Jans zou de man van Egbertje Assies kunnen zijn? Al weet ik niet hoe hij dan ook aangehylikte oom van de moederszijde kan zijn. Wat dat betreft is het nog wel de moeite waard om de familieband tussen Lambert Jans, Geesjen Jans en oude oom Willem Jans nog eens nader te bekijken. Eens?
ria van bessen schreef:
23 aug 2020, 12:45
Als je uitgaat van Geert Alberts als stamvader van de Brants, dan kom je toch uit bij Assien Egberts X met Geertje Gerrits Brants?
En als jij de koppeling maakt/vermoed met het land wat Willem Assiens pacht dan zit je toch in Haarst? --> Het Brandslag ligt in Berkum (stift Essen)

Albert Gerrits huwt als jm van Haarst. Zijn zwager is Assien Egberts. Zijn weduwe huwt als van Haarst met Jan Lamberts --> Eens
Vanwege de dubbele vermelding van Assien Egberts in de VS 1e versie 1675 heb ik echter ook nog wel wat twijfels of die Assien Egberts X Geertien Geertsen Brants inderdaad dezelfde is als de Assien Egberts van Haerst ('t Blik). Qua vernoemingen klopt het wel aardig. En ik acht de kans ook steeds groter dat Willem Assies, Egbertje Assies en Albert Assies bij elkaar horen. Al valt me wel op dat zij alledrie een Stijntje hebben (Dat zou kunnen komen van de vrouw van Geert Alberts Brands (Stijne Willems), maar bij Willem Geerts, Grietje Geerts en Albert Geerts komt die naam weer niet voor. Misschien een generatie later wel, maar daarvoor moet ik eerst de kinderen daarvan uitzoeken. Als andere mogelijkheid zou het ook een aanwijzing kunnen zijn dat er aan de kant van Assien Egberts ook de naam Stijne voorkomt. Of het zijn toch nog twee verschillende Assien Egberts.

Ik hoop dat u Ria, en ook de andere forumleden niet een beetje moe worden van deze zoektocht. Het blijft ook wel zoeken, zoeken, zoeken. Voel u tot niets verplicht. Het moet wel leuk blijven :)

Herman van der Bent

Bericht door Herman van der Bent » 23 aug 2020, 15:43

ria van bessen schreef:
23 aug 2020, 15:29
Komt deze zoon Albert Assiens soms op het bedoelde erve ?
Dat verwacht ik niet. Hij staat niet meer in het Stift Essen. Ik vindt van het echtpaar Assijn Willems X Grietjen Gerrits Brands 5 kinderen: Hendrick, Albert, Willem, Aeltien, Jannechien. Willem Asjes wordt niet meer genoemd in de akte van 30 okt 1661. Albert Assiens wordt niet meer genoemd in het stift Essen 1675 en ook Jannechien Assiensen is dan al overleden.

* (viii:150v) 1675-04-06 Gerryt Velthuis mede voor zijn vrouw Aeltien Jacobsen van Marckel, na opdracht door Albert Willemss en zijn zuster Jannechien Willemssen, kinderen van wijlen Willem Geertssen Brants, door Henrick Assienssen en zijn zuster Aeltien Assienssen, alsmede door Gerryt Hermsen en Henrick Assienssen als voogden van het kind van wijlen Jannechien Assienssen, kinderen en kleinkind van wijlen Grietien Geertssen Brants, door Geertien Geertssen Brants en haar man Assien Egbertssen, en door Gerryt Hendrix en Assien Egbertssen als voogden van de kinderen van wijlen Albert Geertssen Brants, tezamen kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen van wijlen Geert Brants.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 23 aug 2020, 15:57

Nou, ik vind het nog steeds leuk hoor - dat klinkt misschien niet altijd zo in mijn antwoorden] - én heel intrigerend - bovendien hoef ik nooit gelijk te hebben, scheelt ook. Dus we houden het leuk.
Het enige wat ik altijd wel wil, is bewijs.
En zolang dat er niet is, blijft het bij een ?.

En mooi, dat de voogd Lubbert dus Lambert moet zijn. Ik heb het ook gelezen.
In ieder geval een naam bij een oom waar we wat mee kunnen.

De andere oom - oudoom Willem Jansen - is lastiger. Ik heb er via de VST 1682 een aantal uitgeplukt -
En toen kwam ik op Albert Assiens z.v. Grietje G. Brants. Die Willem Jans kan dan de zoon zijn van de voogd Jan Willems, broer van Albert zijn vader Assien Willems. En oudoom van de kinderen van Albert Assiens.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 23 aug 2020, 15:58

bericht 2

Ja, je hebt gelijk. Die wordt niet meer genoemd.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 23 aug 2020, 17:06

Ik zie in Haerst VST 1675 geen dubbele Assien Egberts.

HFG 1675 Haerst blz 215
de heer Broekhuisen 7 tesamen
[nb is getaxeert op de Lantdag]
f 15000 [is getaxeert op de lantdag] vrouw wed Mulert 4 - - 1
f 500 Andries Jansen 2 - - 3
Assien Henrix 2 - - 4
blz 216
P wed. van Jan Geerts
Gerrit Jansen de snijder 2 –
f 500 Lambert Herms 2 - - 2
f 500 Hessel Herms 2 - - 2
Klaes Henrix 2 - - 3
Jan Lamberts 2
f750 Peter Roelofs 2 - - 3
f6000 Commissaris Goonewolt 2 - - 1
Herman de Veerman 2
f 750 Albert Roelofs 2 - - 2
P Assien Geerts
P Geurt Jansen
Herman Jansen
f 250 [dit bedrag is doorgekrast] Gerrit Jansen- - - 2 p - -1 dienstbode
Willem Jansen 2
Jan Derx – - - 2 p. [eigen huisgezin] – 2 dienstboden
Egbert Henrix - - - 2 ---
f 500 Roelof Engberts 2 p - - 3 dienstb
Henrik Everts op de Stouw – verder niets
Assien Egberts 2 p. 1 dienstbode

Assien wordt in deze akte met de toevoeging van Haarst vermeld.

f29 - 22 aug 1673 - Richter Emanuel van Twenhuijsen.
Keurnoten Peter Willems en Hendrick Berents.
In het Gericht is verschenen Arentjen Hendrix, weduwe van zaliger Albert Gerrits, woonachtig tot Haerst, met Jochem Rotgers als hun hiertoe verzochte momber geassisteerd zijnde. Zij heeft tot mombers over haar zes kinderen (Willem, Berentjen, Grietjen, Geertjen, Jannichjen en Gerrijt Alberts), bij haar voornoemde zaliger eheman geprocreerd en nagehouden, verzocht en gesteld Asjen Egberts van Haerst en Gerrijt Hendrix tot Genne, resp. ooms van vaders en moeders zijde. Die daarop door het Gericht verhoord zijnde, deze momberschap hebben aangenomen en beloofd na behoren waar te nemen.
En heeft verder de erfuiterse, geassisteerd als boven, ter presentie van de mombers aan haar voorschreven zes kinderen erfuiting gedaan, en dezen voor het vaders goed bewezen een somma van 200 Caroli gulden tot 20 stuivers het stuk, en bovendien aan iedere zoon een driejarig paard of 50 Caroli gulden in de plaats en aan iedere dochter een bed met zijn toebehoor. De erfuiterse belooft bovendien haar kinderen in kost, kleren en alle lijfsnooddruft te verzorgen, [en] deze lezen en schrijven te laten leren, en als zij 18 jaren oud geworden zullen zijn dan hetgeen voorschreven is uit te keren. Tenslotte heeft de erfuiterse gewild, in het geval één of meer van haar kinderen zonder verdere descendenten in leven na te laten mocht komen te overlijden, dat [dan] diens quota zal erven en sterven van het ene op het andere [kind] tot aan de dood van de laatste. Waarmee de erfuiterse verklaarde een goede en oprechte erfuiting aan haar kinderen te hebben gedaan, onder verband als volgens het recht. Zonder argelist.
- Juramentum p. tutores remissum.

Asjen Egberts is hier oom van Vaderszijde- dus zwager van Arentje
Asjen is gehuwd met Geertien Gerrits Brants

Herman van der Bent

Bericht door Herman van der Bent » 23 aug 2020, 17:25

Ha, de kinderen van Albert Geertsen uit die voogdijakte f29 - 22 aug 1673 heb ik net proberen te zoeken in de GI. Vier van de zes dopen heb ik gevonden en aangevuld in het hypothese familieoverzicht (een paar berichten geleden). Bij zowel Willem, Grietjen en Albert zitten er hiaten ( bijv. periode 1651-1658), wat wel ruimte laat dat Geertjen Gerrits Brants X Assien Egberts wel kinderen hebben laten dopen, waar alleen geen bewijs van is.

In die akte (1673) staat inderdaad Assien Egberts van Haerst. Het probleem is dat er in 1673 mogelijk twee in Haerst zijn. Er zijn twee versies van VST 1675 en een HFG 1675. Ik had die in de versimpelde reconstructie al naast elkaar gezet, zie link hieronder. Ik ga even kijken of ik de originele links nog kan vinden. Die zal ik op dit bericht nog aanvullen.
Interessant aan die eerste versie VS 1675 is, dat er én een Asker Egberts is vertrokken, en er nog een tweede later in de lijst staat vermeld (die op het Blik denk ik). Kan dezelfde zijn. Hoeft niet.. Ook interessant is dat de oven van Albert Gerrits door de vijand is verwoest [was er toen oorlog?]. Albert Geertsen gaat rond 1673 dood (hertrouwen vrouw 1673). Heeft zijn dood verband met de vijand en de vertrokken Asker Egberts?

-----
Aangevuld: link naar vuursteden 1675 Haerst. Ik begrijp niet helemaal waarom er twee lijsten zijn. Misschien dat dat nog af te leiden is uit omliggende pagina's, maar dat is mij niet gelukt.
https://www.archieven.nl/nl/zoeken?miva ... &milang=nl
[Op pagina 218 staat versie 1, op pagina 230 staat versie 2]

Plaats reactie