Als in de burgerakte geen afkomst is vermeld, mag je er dan van uit gaan dat de persoon uit Zwolle komt en daar geboren is?
Zie bv de akte van 23 okt 1718 waar Stevink Grevink die kleine burgerschap verkrijgt. (HCO 0700 inv 964 scan 368) https://proxy.archieven.nl/0/421CA8330D ... 837CCF8253
Verder een vraag over een afkorting/woord in deze akte die ik niet kan thuisbrengen namelijk: ......zijnde avl (???) van de Roomsche religie etc. avl of staat er uvl? en wat kan dit betekenen?
Burgerakte Zwolle en leeshulp
Re: Burgerakte Zwolle en leeshulp
Het burgerschap verkreeg je door geboorte, in dit geval de stad Zwollle.
Enkel het feit, dat hij het burgerschap moet aanvragen, betekent dat hij niet in Zwolle is geboren.
En omdat hij rooms-katholiek is, moet hij twaalf jaar in Zwolle hebben gewoond. Dat is dus de aanleiding voor de verklaring.
Wat ik wel vreemd vind, is de volgende trouwinschrijving:
trb Zwolle NG
Onmondig was je tot je 24ste in die tijd, als ik me niet vergis.
Maar uit de verklaring van 1718 kun je opmaken, dat Steven minstens 30 jaar oud moet zijn.
.ria jongman schreef: ↑15 dec 2024, 16:53Het burgerschap kon je pas verkrijgen nadat je een bepaalde periode in Zwolle woonde.
Voor NG 6 jr en voor RK 12 jr. Maar ik zie daarop uitzonderingen.
Als je burger werd dan verkreeg je de rechten en plichten die voorbehouden waren aan geboren Zwollenaren
Voor zover ik weet was het grote burgerschap alleen voorbehouden aan de NG en niet aan de RK, toen tenminste
Enkel het feit, dat hij het burgerschap moet aanvragen, betekent dat hij niet in Zwolle is geboren.
En omdat hij rooms-katholiek is, moet hij twaalf jaar in Zwolle hebben gewoond. Dat is dus de aanleiding voor de verklaring.
Wat ik wel vreemd vind, is de volgende trouwinschrijving:
trb Zwolle NG
- 18-08-1716 Steven Grevink j.m. en
Hendrina Harrems j.d.
S.G. Gerrit Jans
H.G. de huijsvrouw van Boldewijn Vernes
alsoo de Bruijdegom nog onmodig is moet er attestatie van de vader komen
dat hij tot huwelijk toestemt. Is getoont.
- Hendrina Herms trouwt met Steven Grevinck in de kerk onder den Boogen
Datum: 1716-08-17
Onmondig was je tot je 24ste in die tijd, als ik me niet vergis.
Maar uit de verklaring van 1718 kun je opmaken, dat Steven minstens 30 jaar oud moet zijn.
- Tekst: Steven Grevink, r.k., linnewever, verkrijgt het kleine burgerschapm (na zijn 18e jaar 12 jaar in Zwolle woonachtig volgens Jan Grubbe en Balthazar Henriks)
Datum: 1718-10-23
Dag Egbert,
Ik denk wel dat het dezefde Steven is. Volgens mij is er namelijk rond deze tijd geen andere Steven Grevink, linnenwever in Zwolle.
Zie voor meer gegevens over hem mijn site op geneanet:
https://gw.geneanet.org/fhjvv1_w?lang=n ... type=fiche
Ik veronderstelde dat hij (net als voor de burgerakte) pas met 30 jaar meerderjarig zou zijn, dan klopt eea precies.
In het register van inwoners komt hij ook voor en staat aangegeven dat hij van Zwol geboortig zou zijn.
Ik ga er nog eens kritisch naar kijken.
Ik denk wel dat het dezefde Steven is. Volgens mij is er namelijk rond deze tijd geen andere Steven Grevink, linnenwever in Zwolle.
Zie voor meer gegevens over hem mijn site op geneanet:
https://gw.geneanet.org/fhjvv1_w?lang=n ... type=fiche
Ik veronderstelde dat hij (net als voor de burgerakte) pas met 30 jaar meerderjarig zou zijn, dan klopt eea precies.
In het register van inwoners komt hij ook voor en staat aangegeven dat hij van Zwol geboortig zou zijn.
Ik ga er nog eens kritisch naar kijken.
-
Inderdaad, er is er maar één.
Je kon niet voor je 30e trouwen zonder toestemming van de ouders, anders voor het gerecht.
Steven is hoogstwaarschijnlijk de broer van Gerrit en Lucas Grevink.
En die komen uit Borne.
en zijn ook RK
Lucas kennen we als getrouwd met de weduwe van Jan Middendorp, waar een groot topic over is.
Lucas zijn burgerschap wordt hem afgenomen omdat hij beweerde gereformeerd te zijn
Erfuitingen f543 dd.27-10-1734
Momberen over de twee nagelaten kinderen van wijlen Lucas Grevink: Steven Grevink en Berend van Denekamp.
Erschenen Aaltje Jans, nagelaten wed. van Lucas Grevink, en heeft verklaard niets te hebben om aan haar twee kinderen, met namen Jan en Geesjen, te kunnen bewijzen, belovende nochtans dezelve in kost en klederen na staats gelegenheid te onderhouden en een goed ambacht te laten leren.
Actum coram Schepen Gelderman.
GI
1712-05-08
Bron:
Overig
Voornaam:
Gerrit
Achternaam:
Grevink
Aangenomen:
Nee
Datum:
1712-05-08
Tekst:
fiche 1 r.k., afkomstig uit Borne, verkrijgt het kleine burgerschap; borgen zijn Goris van Duiren en Jan JanJanssen Haselhorst (oud 32 jaar en 12 jaar in Zwolle woonachtig volgens vader Jan Grevink en ooms Hermen zie fiche 2
Het 1e huwelijk van Lucas is deze
03-08-1710 Lucas Janssen Grevink j.m. en Geesjen Willemsz wed: van Lambert Berentsz S.G. de vader H.G. de huisvrouw van Jan Nijhof zij moet erfuitinge doen heeft se vertoont en is getrouwt
f205 dd.29-10-1720
Momberen over Geesje Willems twee zoontjes: Gerrijt Grevink en Marten Engelhart.
Erschenen Lucas Grevink en heeft verklaard aan zijn kinderen niets te kunnen bewijzen, belovende dan nog dezelve in kost en klederen en verdere lijfs nooddruft te onderhouden en lezen, schrijven en een ambacht te laten leren.
Actum coram Schepen van Marle.
[Lucas Grevink zijn 2 zoontjes heten Willem en Berend volgens de GI]
Je kon niet voor je 30e trouwen zonder toestemming van de ouders, anders voor het gerecht.
Steven is hoogstwaarschijnlijk de broer van Gerrit en Lucas Grevink.
En die komen uit Borne.
en zijn ook RK
Lucas kennen we als getrouwd met de weduwe van Jan Middendorp, waar een groot topic over is.
Lucas zijn burgerschap wordt hem afgenomen omdat hij beweerde gereformeerd te zijn
Erfuitingen f543 dd.27-10-1734
Momberen over de twee nagelaten kinderen van wijlen Lucas Grevink: Steven Grevink en Berend van Denekamp.
Erschenen Aaltje Jans, nagelaten wed. van Lucas Grevink, en heeft verklaard niets te hebben om aan haar twee kinderen, met namen Jan en Geesjen, te kunnen bewijzen, belovende nochtans dezelve in kost en klederen na staats gelegenheid te onderhouden en een goed ambacht te laten leren.
Actum coram Schepen Gelderman.
GI
1712-05-08
Bron:
Overig
Voornaam:
Gerrit
Achternaam:
Grevink
Aangenomen:
Nee
Datum:
1712-05-08
Tekst:
fiche 1 r.k., afkomstig uit Borne, verkrijgt het kleine burgerschap; borgen zijn Goris van Duiren en Jan JanJanssen Haselhorst (oud 32 jaar en 12 jaar in Zwolle woonachtig volgens vader Jan Grevink en ooms Hermen zie fiche 2
Het 1e huwelijk van Lucas is deze
03-08-1710 Lucas Janssen Grevink j.m. en Geesjen Willemsz wed: van Lambert Berentsz S.G. de vader H.G. de huisvrouw van Jan Nijhof zij moet erfuitinge doen heeft se vertoont en is getrouwt
f205 dd.29-10-1720
Momberen over Geesje Willems twee zoontjes: Gerrijt Grevink en Marten Engelhart.
Erschenen Lucas Grevink en heeft verklaard aan zijn kinderen niets te kunnen bewijzen, belovende dan nog dezelve in kost en klederen en verdere lijfs nooddruft te onderhouden en lezen, schrijven en een ambacht te laten leren.
Actum coram Schepen van Marle.
[Lucas Grevink zijn 2 zoontjes heten Willem en Berend volgens de GI]
https://collectieoverijssel.nl/collecti ... 05-08+Gre*
Er is dus ook nog een broer Gerrit, die in 1712 het kleine burgerschap ontvangt, met zijn ½-jarig zoontje Jan
GI:
Er is dus ook nog een broer Gerrit, die in 1712 het kleine burgerschap ontvangt, met zijn ½-jarig zoontje Jan
GI:
- fiche 2 Olthof en Jan Bulk te Borne en Goris van Duiren en Jan Janssen Haselhorst te Zwolle; met ½-jarig zoontje Jan zie fiche 1
- Gerrit Greve j.m. van Borne en
Hermtien Hendriks wed. van Hendrik Herms op den Rooden Hont in de
Buirschap Zuithem
De proclamatien gaan mede tot Winsheim, alwaar deselve ook zijn
ingeschreven.
Attestae gegeven op Windeshem den 14 Junij 1710.
- Gerrit Jansen
Tekst: en zijn vrouw Hermtien Hendriks laten hun zoon Jan dopen
Datum: 1711-10-21
- 18-08-1716 Steven Grevink j.m. en
Hendrina Harrems j.d.
S.G. Gerrit Jans
H.G. de huijsvrouw van Boldewijn Vernes
alsoo de Bruijdegom nog onmodig is moet er attestatie van de vader komen
dat hij tot huwelijk toestemt. Is getoont.
Ja, ik had zelf al het idee dat Lucas een broer van Steven kon zijn maar in de burgerakte van Lucas wordt vermeld dat hij afkomstig is van Borne terwijl in de burgerakte van Steven niet vermeld wordt waar hij vandaan/geboren is. Dit gaf mij het idee dat hij mogelijk in Zwolle uit roomse ouders is geboren, die zelf van elders kwamen en geen burger van Zwolle waren. Ook het feit dat in het registers van inwoners (ca 1746) zijn afkomst staat vermeld als Zwolle, versterkte mijn vermoeden.
Daarom ook mijn vraag: als in de burgerakte niet vermeld is waar iemand vandaan/geboren is (wat normaal toch vermeld wordt) mag je dan aannemen dat dit Zwolle is?
Daarom ook mijn vraag: als in de burgerakte niet vermeld is waar iemand vandaan/geboren is (wat normaal toch vermeld wordt) mag je dan aannemen dat dit Zwolle is?
-
Je redeneert niet juist.
Je kunt niet het burgerschap Zwolle kopen als je al burger bent door geboorte, dat gaat gewoon niet.
Is onmogelijk!
Dat hij aangeeft in 1742 dat hij van Zwolle geboortig is, is niet juist.
Zo simpel is het
Je kunt niet het burgerschap Zwolle kopen als je al burger bent door geboorte, dat gaat gewoon niet.
Is onmogelijk!
Dat hij aangeeft in 1742 dat hij van Zwolle geboortig is, is niet juist.
Zo simpel is het
Bedankt Ria voor je duidelijke info.
Maar ik ben het toch niet helemaal met je eens.
Je kon het burgerschap verkrijgen door:
A koop of
B vererving, dus geboorte uit ouders die reeds burger waren.
Je was dus niet automatisch burger als je wel in Zwolle geboren was.
Steven zou dus best wel in Zwolle geboren kunnen zijn uit ouders die geen burger waren!
Maar ik ben het toch niet helemaal met je eens.
Je kon het burgerschap verkrijgen door:
A koop of
B vererving, dus geboorte uit ouders die reeds burger waren.
Je was dus niet automatisch burger als je wel in Zwolle geboren was.
Steven zou dus best wel in Zwolle geboren kunnen zijn uit ouders die geen burger waren!