Wilsum voor 1769: Berend/ Berent Gerrits (Woning)

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_

Re: Wilsum voor 1769: Berend/ Berent Gerrits (Woning)

Bericht door Egbert_ » 02 mar 2026, 13:36

Ik heb deze gegevens grotendeels in mijn bestand staan. De nakomelingen in Wijhe worden in de BS vooral Wonink genoemd.

En er is inderdaad wel wat te vinden op internet. Maar bijna alleen maar gegevens uit de BS en een handjevol gegevens uit gepucliceerde indexen. Geen rechterlijke gegevens en/of bronnen gevonden.

Jaap Russchenberg geeft een, tamelijk compleet, overzicht van namen die voorkomen in de BS. Van Arent Jans wel een begraafdatum en een geboorte jaar, en een huwelijksdatum van zijn tweede trouwen. Uit geen vzijn eerste trouwen zijn geen nakomelingen, dus ook geen gegevens in de BS.
https://gw.geneanet.org/d17183?lang=nl& ... n&n=wonink
.
Marten heeft waarschijnlijk de index dopen Wijhe uitgeplozen, maar vermeld geen bronnen:
https://gw.geneanet.org/jmartens4?lang= ... n&n=wonink
.
Stamboom Van der Scheer is één van de weinige op genealogie.nl die wat uitgebreider gegevens heeft verzameld.
bv.: Wonende aan de Dijkhuisberge onder Wijhe, bij het huwelijk met Janna staat dat Arend weduwnaar was van Marrigjen
https://www.genealogieonline.nl/stamboo ... ab-details
.
Niemand die meer weet over Arent Jans, dan de twee trouwinschrijvingen en doopinschrijvingen van zijn kinderen, en zijn begraafdatum.

Er is één iemand die meent te weten wie de ouders van Arent Jans zijn. En vermeldt daar een bron bij: MyHeritage via Smart Match.
Mijn ervaring met Smart Match is, dat het niet gebaseerd is op bronnen-onderzoek maar op aantallen (al of niet correcte) vermeldingen. Als een fout maar vaak genoeg herhaald wordt, wordt het gezien als feit! Zelfs als een minderheid de juiste gegevens uit de originele bron weergeeft. Smart Match doet geen enkele kwaliteitscontrole voor zo ver ik kan nagaan. Een vermelding op internet van een onjuiste bronvermelding is daar meer waard dan serieus archief-onderzoek.
NB: Een andere fout die ik, vooral vaak op genealogieonline.nl, tegenkom: men denkt dat kinderen vroeger in de kerk geboren werden. Ook weer een gebrek aan serieus bron-onderzoek. In de doopboeken worden doopdata vermeld, pas laat in de 18e eeuw ook geboortedata erbij.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 02 mar 2026, 14:38

Egbert, bedankt voor de toelichting.

Ze maken alle drie ook een enorme fout door alle dopen aan één Arent x Janna te koppelen

En als ze goed hadden opgelet dan hadden ze dat kunnen opmerken - ook al hadden ze de trouw gemist.
Alle zwangerschappen hebben ongeveer dezelfde tijd nodig en bij deze Arent worden er 2 kinderen gedoopt in een te korte tijdsbestek. [het zal wel typisch vrouw zijn die dat wel opmerkt..]

Want, er is nog een Arent Jans getrouwd met een Janna Jansen in Wijhe
Den 6 Maart 1768 - na drie proclamatien getrouwt Arendt Jansen J.M. & Janna Jansen J.D. beijde onder Wijhe.

Van A. Wonink zijn 4 kinderen in 1805 met zekerheid vast te stellen; een Jan, Willem, Evert en dochter Maria/Margje

deel 19 - f190v - 28 dec 1805, Actum op den huijse Weidendal - Rein Terpstra JUDr, Scholtus van Wijhe.
Keurnoten Willem Denneboom en Jacob Peters.
Verschenen zijn Janna Janssen Nijkamp, weduwe van Arend Janssen Woon¬ink, zij geassisteerd door Gerrit Betger als haar momber, ter ener zij¬de, en Willem Woonink en Geesje Engeloor, marito tutore, ter andere zijde. De 1e comparante verklaart / na eerder aan haar kinderen J.A. Woonink, E. Woonink en M. Woonink hun vaders nalatenschap te hebben uitgereikt / in plaats van haar goederen te verkopen en daarvoor de kost in een proveniers- of gasthuis te kopen, liever te verkiezen dit bij haar zoon en schoondochter te doen. Daarom heeft zij geconvenieerd als volgt:
De 1e comparante zal ter voldoening van het onderhoud aan haar te verteren en ter vernietiging van verdere pretensies, in eigendom cederen en transporteren aan haar voornoemde zoon en schoondochter haar huis, hof en where, staande en gelegen alhier in het dorp, westwaards achter de molen naast het huis van de ontvanger Wennink, alsmede haar meubels, huisraad, inboedel en toebehoren, lijfstoebehoren (in het algemeen al haar bezittingen), dit met de lusten en de lasten, raad en onraad, dit alles te aanvaarden na haar overlij¬den.
Gecompareerd zijn voornoemde Wm. Woonink en zijn vrouw Geesjen Engeloor. Zij accepteren de voornoemde cessie en beloven hun moeder en schoonmoeder haar leven lang te onderhouden, bij ziekte en onge¬mak hand¬reiking en goed oppassen en te verzorgen. Zij verklaren dat zij door deze pretensie voldaan zijn voor hetgeen zij tegen de ou¬derlijke boedel hadden uit hoofde van de reeds verleende handrei¬king en betaalde schul¬den, die zij hadden, omdat zij reeds geruime tijd ten behoeve van de huishouding gewerkt hebben zonder daarvoor enig loon te hebben ontvangen of genoten. Als onderpand stellen zij het aan hun gecedeerde.
(De 1e comparante en de 2e comparante kunnen niet schrijven en heeft geen zegel, daarom wordt dit voor de 1e comparante gedaan door de Scholtus en voor de 2e comparante door haar man).
[sorry voor de streepjes]

En het is volgens de aktes ook geen Janna Jansen Heetkamp - maar vrouw Wonink is een Nijkamp

Den 4 Nov. 1765 - na drie proclamatien getrouwt Arend Jans wnr. van Marrigjen Jansen, & Janna Jansen Nikamp J.D. aan 't Slijkhuis, beijde onder Wijhe.

ZOON JAN
Wijhe f178 - 11 feb 1803 - Coram Verw. Scholtus Gerh. Dwars.
Keurnoten Hk. Bruins en B.J. van dr. Linde.
Ingeschreven zijn Jan Wonink, weduwnaar van Geertjen Willems Hulshof, geboren te Wijhe, thans wonende te Hattem, zoon van Arend Wonink en Janna Jansen Nijkamp, en Fenne Oldenhof J.D., geboren en wonende te Wijhe, dochter van Hk. Oldenhof en Willemina Eikenaar.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 02 mar 2026, 23:27

bericht 2

Mogelijk is deze Arent een zoon van Jan Gerrits wonende in Wijnvoorden.

VOT 1748 = WIJNVOORDEN
1 - Jan Gerrits in de Hilst, Janna zijn vrouw.
2 - 2. Arent en Elsjen.
3 -
4 –

Wijhe NG
19-02-1735- Jan Gerrits en Janna Megtelt - Elssijn

17-11-1723 - Jan Gerrits - Evert

1739 jul 19 - Jan Gerrits en Femmetjen Jans - Willemina
NIET IN 1748 ALS ECHTPAAR teruggevonden

Wel in 1748 IN Herxen een Jan Gerrits met inwoners

Geen doop Arent in Wijhe gevonden
Wel een Arent Jans x Janna jans die een dochter Elsien laten dopen
1 okt 1780 - Arend Jansen & Janna Janssen - Elsjen

Maar het is niet duidelijk welke Arent

Bijvangst - Marrigje de vrouw waarmee Arent Woning huwde is wed van Lammert Derks, maar ze was voordien getrouwd met Teunis Peters op de Ketteler

Wijhe Den 24 April 1738 - Lambert Derks wednr. van Janna Derks met Marijtjen Janssen wed. van Teunis Peters op de Keteler beijde onder Wijhe

en die hebben we al eens onderzocht

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 03 mar 2026, 19:57

Ik zag dat Piet Heeres ook een Genealogie Wonink op zijn site heeft staan: https://www.pietheres.nl/Genealogie%20Wonink.htm
En ook bij hem heet Janna Jans Heetkamp.

Jongedochter aan ’t Dijkhuis, is dat hetzelfde erf als de Dijkhuisberge onder Wijhe?

Kunnen we nog wat met die boerderijnaam?

Ik heb de lijst met dopen bekeken bij Piet Heeres. Eigenlijk is er maar één doop die verdacht is:
Johanna Wonink, geboren op 27-07-1783, gedoopt 7 maanden later dan Evert Wonink.

Tussen Janna (1769) en Willem (1770) zit 11 maanden. Het is me wel eens opgevallen, dat tussen een kind dat rond de geboorte overleden is (doodgeboren of in de kraam overleden) er vaak na een jaar weer een kind geboren wordt.
Ook wordt een tweeling vaak vroeger geboren, wat ook een verklaring kan voor de negen maanden na de doop van Maria (1777). Dan nog is negen maanden wel heel er kort.
En wat ik nog niet eerder ben tegengekomen: Maria Wonink, geboren op 24-01-1768 in Wijhe, en vervolgens gedoopt op 09-12-1771. Maria is overleden in 1777 in Wijhe, 8 of 9 jaar oud.
Een kind geboren op bijna vier-jarige leeftijd.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 03 mar 2026, 21:36

Deze dopen heb ik in Wijhe gevonden

24 jan 1768 - Arendt Jansen & Janna Jans - Maria
12 feb 1769 - Arend Jansen & Janna Jansen - Janna
7 jan 1770 - Arend Jans & Janna Jans - Willem
1 sep 1771- Arend Jansen & Janna Jansen - Johanna
1 dec 1771- Arend Jansen & Janna Jansen - Maria

19 dec 1773 - Arendt Jans & Janna Jans - Willem Wonink
17 mrt 1775 - Arend Jansen & Janna Jansen - Hendrik
12 jan 1777 - Arend Jansen & Janna Jansen - Maria
1 juni 1777
- Arendt Jansen & Janna Jansen - Magtelt

1 nov 1778 - Arendt Jansen & Janna Jansen - Everdina
1 okt 1780 - Arend Jansen & Janna Janssen - Elsjen
15 sept 1782 - Arent Janssen en Janna Janssen - Evert
27 juli 1783 - Arend Janssen en Janna Janssen - Johanna

en deze begraven

Wijhe begraven
Den 22 jan 1765 - Maergin Jansen, huisvrouwe van Arent Jansen.
Het graf is het laeste venstertin aen Dwars huis aen het pat

Den 7 juni 1770 - Margin Jansen, dogter van Arent Jansen Wonink.
Het graf is aen de sid van Dwars huis in het pat, in de mure is een borste [barste].
Den 9 juni 1772 - Willem Woonink, soon van Arent Woonink. Bij avond begraaven, het graf is aen de sid bij Dwars huis.
Den 20 okt 1773 – Is begraven Maria Wooninks, dogter van Arent Wooninks.
Bij avond, het graf is bij Dwars huis een borste in de mure in het pat.
Den 8 meert 1776 - Bij avond begraven Henderik Woonink, soontie van Arent Woonink. Het graf is aen de sijd van Dwars huis met een borste in de muure in het pat
Den 22 jan 1781 - Een kind bij avond begraaven, genaamd Eeverdina, dogtertin van Arent Woonink agter de Muele.
Den 6 Appril 1789 - Een kind bij avond begraaven, genaamd Antonij, zoontien van Arent Woonink.

Den 15 jan 1799 - Is begraaven Aarent Woonink.
Teegen W. Dwars huijs teegen de looze vensters hallef op het pad en groen

Dijkhuis ben ik niet tegengekomen in deze reeks

Jeannette

Bericht door Jeannette » 05 mar 2026, 19:51

@Ria en @Egbert,

Hoewel jullie al een stuk verder zijn in het uitzoekwerk, blijf ik nog een beetje herkauwen op deze :
Egbert_ schreef:
27 feb 2026, 14:17
.
Ouders van Janna uit 1741:
  • 20-11-1740 Berend Jans j.m. met
    Heiltjen Hendriks wed. van Willem Reinders beide op den Ordel in Haarst
    S.G. Lubbert Jans
    H.G. De Huisvrou van Jan IJsseldoorn
In de volkstelling van 1748
  • (Haarst nr. 22) Berend Jans (man), - (vrouw), Henrik (kinderen boven tijn jaren), Willem, Janna (kinderen onder tijn jaren), 1 knegt 2 meijden (dienstboden), - (inwonende)

Jullie kwamen daar beiden even op uit. Met een Trijntje in de buurt (hoe gebruikelijk vernoemen naar halfzus is, weet ik niet, maar als dat een favoriet familielid is, kan dat in deze tijdperiode wellicht ook voorkomen).

@Ria, jij typt : maar geen Jochem.

Begrijp ik het dan goed dat jullie overzicht/inzicht hebben in de familie van Berend Jans en dat daar ook geen Jochem voorkomt?
Het staat er niet zo expliciet, vandaar mijn herkauwen ;-)

ria jongman

Bericht door ria jongman » 05 mar 2026, 20:11

Die Berent Jans uit 1740 is niet dezelfde als die Berent Jans uit 1748

nr 1
Zwolle 20-11-1740 Berend Jans j.m. met Heiltjen Hendriks wed. van Willem Reinders beide op den Ordel in Haarst S.G. Lubbert Jans H.G. De Huisvrou van Jan IJsseldoorn

nr 2
BEREND JANSEN jm te Berkum Zwolle
+06-12-1765 Hasselt, Streukel 206/65
oo11-04-1722/ x 06-05-1722 Zwolle
Willempjen Assjes jd te Langenholte *
#07-12-1742 Zwollerkerspel, 813/3
+Poepershoek

Jeannette

Bericht door Jeannette » 05 mar 2026, 20:12

3e zoon?

Zoals ik al eerder schreef vond ik een Gerrit Gerrits Woning die een huis verkoopt in Brunnepe

https://proxy.archieven.nl/69/111C25DEE ... 9A4AA157B2

Inmiddels heb ik de akte opgevraagd die ik hier ook bijvoeg.
Deze Gerrit Gerrits Woning is (evenals Berend Gerrits Woning) van Wilsum.

Blijkbaar mag de bijlage niet in pdf-formaat zijn. Ik heb een screenshot gemaakt van de eerste blz.
screenshot_blz1_Notaris_Augier_inzake_woning_Gerrit_Gerrits_Woning.png
screenshot_blz1_Notaris_Augier_inzake_woning_Gerrit_Gerrits_Woning.png (246.9 KiB) 932 keer bekeken
Deze Gerrit Gerrits Woning lijkt mij een mogelijk passende oudste broer van Berend, en oudste zoon van Gerrit Jans en Janna Berends. Past tussen het huwelijk in 1763 en de geboorte van Berend in 1767. Logischer wijze is Berend een 2e zoon en een Gerrit de oudste.

Zoals ik al eerder schreef heb ik niets anders dan dit van Gerrit Gerrits Woning gevonden.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 05 mar 2026, 22:51

Welk jaar is die verkoop?

Geen Gerrit Gerrits in ondertrouw Kampen gevonden uit Wilsum

Ik heb dit nog gevonden

Kampen
9 apr 1813 ondertrouwden ten stadhuize:
Lucas de Jong, wedr., werkman, won. teKampen, geb. 16 mrt 1783, zoon van Hendrik Lucas de Jonge, arbeider, won. te Wolvega in Friesland, en [van] Akke IJtses (of Itsen), en
Hendrikje ten Hove, wede. van Jochem Woning Werkerom, won. te Kampen, 20 jan 1782, dogter van Harmen Dirks ten Hove, veehouder te Kampen, en egbertje Wijer.
- [hij:] moet consent vertonen,
- [zij:] moet consent geven.
[Geen trouw vermeld].

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 06 mar 2026, 12:55

Jeannette schreef:
05 mar 2026, 19:51
Egbert_ schreef:
27 feb 2026, 14:17
.
Ouders van Janna uit 1741:
    S.G. Lubbert Jans
In de volkstelling van 1748
  • (Haarst nr. 22) Berend Jans (man), - (vrouw), Henrik (kinderen boven tijn jaren), Willem, Janna (kinderen onder tijn jaren), 1 knegt 2 meijden (dienstboden), - (inwonende)
Begrijp ik het dan goed dat jullie overzicht/inzicht hebben in de familie van Berend Jans en dat daar ook geen Jochem voorkomt?
Het staat er niet zo expliciet, vandaar mijn herkauwen
De dopen van de kinderen in de volkstelling zijn terug te vinden in de indexen Zwolle-dopen op vpnd.nl
  • 19-04-1733
    Hendrik
    Willem Reijnders
    Heijltje Hendriks
  • 29-12-1745
    Willem
    Berent Jans
    Heijltje Hendriks
  • 30-07-1741
    Janna
    Berend Jans
    Heiltjen Henriks
Meestal staan de kinderen op leeftijd, maar bij uitzondering eerst de zoons en dan de dochters.

Heiltje trouwde eerst met:
  • 03-12-1731 Willem Reijnders wed. te Haarst en
    Hillegien Hendriks van Marle van Windsheim, wonende alhier
    De proclam: gaan mede tot Windsheim, zijn daar ook ingeschreven.
    Erffuitinge is getoont
de erfuiting:
Zwolle, f51 - 21 nov 1731 - Richter Wilhelm Vriesen.
Keurnoten Ernst Meijer en Bernardus Knoopmeijer.
In het Gericht is verschenen Willem Reiners, weduwnaar van Jannegien Jans. Hij heeft over zijn zoon Jan tot momber verzocht en geobtineerd Harmen Jansen, oud-oom van moederszijde, en Derk Willems, oom van vaderszijde. [-]
Hertrouwen:
  • 03-12-1731 Willem Reijnders wed. te Haarst en
    Hillegien Hendriks van Marle van Windsheim, wonende alhier
    De proclam: gaan mede tot Windsheim, zijn daar ook ingeschreven.
    Erffuitinge is getoont
Na het overlijden van Willem:
Zwolle, f212 - 22 okt 1740 - Richter Tomas van Muijden.
Keurnoten Roelof van Stegeren en Frans Lakeman.
In het Gericht is verschenen Heiltjen Hendriks, weduwe van wijlen Willem Reinders van den Ordel tot Haarst, met Cornelis Kleman als momber geassisteerd. Zij heeft over haar drie onmondige kinderen (Hendrik, Reindert en Lubbigjen Willems), bij wijlen haar voorschreven eheman in echte verwekt, tot mombers verzocht en verkregen Jan IJsendoorn, oom van vaders zijde, en Wilhelmus van Langen, oom van moeders zijde.
    S.G. Lubbert Jans
Na het overlijden van Heiltjen:
  • 20-04-1749 Berent Jansz weduwenaar met
    Hermpjen Herms j.d. beide te Haerst
    S:G: Gerrit Herms
    H:G: Gerrigjen Buters
    hij moet Erffuiting doen
    d' Erffuiting is getoont
Zwolle, f25 - 12 apr 1749 - Richter Tomas van Muijden.
Keurnoten Hermen Herms en Geerlig Herms.
In het Gericht is verschenen Berent Jansen, weduwnaar van Heiltjen Henriks te Haarst. Hij heeft over zijn 2 onmondige kinderen (Janna en Willem Berents), bij wijlen zijn voorschreven ehevrouw in echte verwekt, tot mombers verzocht en geobtineerd Hermen Jansen, de kinderen hun oud-oom van vaderszijde, en Wilhelmus van Langen, de kinderen hun oom van moederszijde.
(de doopdata en trouwdata zijn uit de indexen Zwolle, op vpnd,nl)

Van de kinderen van Berent Jansen en Heiltjen Henriks van Marle (Janna en Willem) heb ik geen vervolg kunnen vinden na de volkstelling van 1748. En hoewel we op zoek waren naar een Berend met een zoon Jochem en bij voorkeur een vrouw met de naam Trijntje, is dit wel de optie die zonder die gewenste voorwaarden het dichtst bij komt, het dichtst bij de leeftijd van Gerrit Jans Koning (ca 1742),

Voor mij daarom de meest voor de hand liggende Janna Berents om verder uit te zoeken.

Plaats reactie