Informatieaanvraag Oud Rechterlijk Archief Dalfsen – Momberakte / Kinderbewijs Willem Harms (ca. 1679)

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria jongman
BerichtenCOLON 3851
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2021, 19:30

Re: Informatieaanvraag Oud Rechterlijk Archief Dalfsen – Momberakte / Kinderbewijs Willem Harms (ca. 1679)

Bericht door ria jongman » 26 Jun 2026, 10:44

Ik denk niet dat de getuigen bij Benneman familie zullen zijn.
Op zoekterm Blou zul je niets vinden. Want volgens mij moet dat Blom / Bloem zijn en die woonde wel in Millingen.
En RK en die is heel goed te volgen en geeft voor zover ik weet geen link met jouw zoektocht

Benneman kan ook slaan op het erf Benne gelegen in Nieuwleusen.

Ik vind wel vreemd dat Hendrikje Willems nog kinderen krijgt bij Hendrik Bruins terwijl haar zoon uit het 1e huwelijk dan al 6 jr later volwassen zou zijn. Maar afgezien daarvan is het inderdaad lastig om Willem Herms op het Nieuwveer te volgen, dat zal dan voornamelijk nog moeten via de niet vrijwillige delen.

Er is een niet vrijwillig deel van Dalfsen waar soms leuke dingen in staan, en na 1700 zelfs wat voogdijstellingen.
Er zijn allerlei registers zoals het Hoofdgeld 1723 - verpondingen - heb je dat al verder onderzocht?

ria jongman
BerichtenCOLON 3851

Re: Informatieaanvraag Oud Rechterlijk Archief Dalfsen – Momberakte / Kinderbewijs Willem Harms (ca. 1679)

Bericht door ria jongman » 29 Jun 2026, 22:47

Ik heb de gegevens er nog eens bijgenomen, en zag dat Hermen Jans van Raalte vermoedelijk de zoon is van Jan Hermens van Raalte.
Die trouwde in 1652 of eerder met Swaantien de weduwe van Berent Luijkens op Wildenberg, zij heeft NN kinderen uit dat huwelijk.

Met de schrijver van het Bruinsboek daarover gecorrespondeerd en zijn tot de conclusie gekomen dat Jan Hermens van Raalte ook eerder getrouwd moet zijn, wil hij een zoon Harmen hebben die al in 1668 is getrouwd met Hendrikje Willems.

Ik kan helaas over de Velthoen niets vinden en ik vermoed dat het erf dus anders heet, net als bij groot Rekkeler wat het Bruins erve wordt genoemd. Harmen is in 1679 overleden en heeft een broer of een zwager Berent.

pvdvecht
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2021, 15:25

Bericht door pvdvecht » 03 Jul 2026, 11:48

Ria,

Ik heb ooit van Historische kring Dalfsen een beschrijving, inclusief een aantal bewoners van Velthoen/Veldhoen uit hun database.
Als je het wilt hebben kan ik het je toesturen.

Hieronder nog wat info over Harmen Jansen op ’t Velthoen.

Pachtcedule van 7 november 1667: daarin verklaren Henr. van Couerden, Ten Berghe, ende vrouw Anna Margriete Sloet, eheluiden, dat zij hebben vermeiert, verhuert ende verpachtett om daetelijck off ierstcoemende St Peter 1668 an te tasten, an Harmen Jansen, Henrickjen Willems sien
huesfrouwe, ende der seluer Erffg. seker Cotterie genoempt HET VELTHOEN gelegen tot Millingen int gerichte van Dalfsen.

Hoofdgeld 1675): Harmen int Velthoen: Het register vermeldt "2 hoofden". Dit betekent dat zijn huishouden op dat moment bestond uit twee personen ouder dan 10 jaar. Dit waren zeer waarschijnlijk Harmen Jansen zelf en zijn echtgenote. Eventuele kinderen jonger dan 10 jaar werden in dit register niet meegeteld.

Vuurstedenregister 1675): Harmen int Velthoen: Hij wordt aangeslagen voor 1 vuurstede. Dit zal hoogstwaarschijnlijk een bescheiden keuterij zijn geweest.

- Tussen 1675 en 1679 moet Harmen Jansen overleden zijn.

- In 1679 hebben Hendrick Bruijns (uit het Bruinsboek) en Hendrickien Willems (weduwe van Harmen Jansen) ook op Velthoen gewoond. Henrick is blijkbaar bij haar ingetrokken.

Historische buren Velthoen: Op oude kaarten ligt de locatie Velthoen direct gegroepeerd bij de
historische erven Groot Rekkelaar, Klein Rekkelaar en de voormalige katerstede De
Haase.

Dit is wat ik tot nu toe gevonden heb.
Verponding 1715 buurtschap Emmen: Willem (Harms) op ’t Nierveer
Verpond 18-1-4
Contrib 20-17-2

Janny Lalkens
BerichtenCOLON 2834
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2006, 00:00

Bericht door Janny Lalkens » 03 Jul 2026, 12:27

Staat de pachtcedule van 7 nov. 1667 ook op Internet? Hebt u daar een bron van? Zo ja, ik ben benieuwd wie er dan nog meer in staan. Andere pachters bijv.

ria jongman
BerichtenCOLON 3851

Bericht door ria jongman » 03 Jul 2026, 13:33

Die pachtcedule van 1667 is niet te vinden in het ORA van Dalfsen.
De tekst wordt aangehaald in het Bruinsboek maar zonder bron vermelding.
Vermoedelijk is dit te vinden in het pachtboek van den Berg

Ik kan me niet voorstellen dat de Hist ver Dalfsen meer weet over Velthoen [rond die tijd] dan ik, want zij hebben van mij de transcripties gekregen.

pvdvecht
BerichtenCOLON 14

Bericht door pvdvecht » 03 Jul 2026, 14:04

Janny,

Het pachtboek staat niet op internet en is door de schrijver van het Bruinsboek, Harry Bruins zelf persoonlijk gescand. Ik heb helaas alleen de pagina's waarin de verhandeling van over pacht van Velthoen wordt beschreven. De vindplaats van het pachtboek moet haast wel of op Rechteren, in het archief Van Dedem/Den Berg/HCO liggen. Opmerking: De scan is circa 15 jaar geleden gemaakt. Het handschrift is lastig te lezen. Harry had zich het specifieke handschrift eigen gemaakt.

pvdvecht
BerichtenCOLON 14

Bericht door pvdvecht » 03 Jul 2026, 14:15

Ria,

Het is een keurig document geworden door @ Jan Brunnekreef 2012. Er staan inderdaad ook transcripties in over pacht

Aangezien ze het Dalfser encyclopedie noemen heb ik ook beschrijvingen en soms inclusief foto's van andere erven op 't Neerveer/Nierveer in buurtschap Emmen toegestuurd gekregen. Wat ook interessant kan zijn is het overzicht van de bewoners in de tijd van zo'n locatie en hoe het ook wel werd genoemd. Groot Rekkelaar en haar verschillende namen kan daar over mee praten.

ria jongman
BerichtenCOLON 3851

Bericht door ria jongman » 03 Jul 2026, 14:39

Ik ken Jan Brunnekreef, heb meermalen email- en ook persoonlijk contact gehad samen met Jan Rientjes en anderen. Maar daarna uit het oog verloren.
Ik ben wel benieuwd naar wat hij jou dan heeft gestuurd aan gegevens over de Veldhoen.

pvdvecht
BerichtenCOLON 14

Bericht door pvdvecht » 03 Jul 2026, 14:55

Ria,

Ik heb ook een sheet van Nierveer/Corbelt met mooie foto's. Die kan ik ook meesturen als je wil. Hoe kan het ze naar je toesturen? Ik heb nog steeds hetzelfde e-mailadres.

Janny Lalkens
BerichtenCOLON 2834
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2006, 00:00

Bericht door Janny Lalkens » 03 Jul 2026, 15:36

Tot nu toe ben ik nog niet aan pachtboeken Rechteren/Milligen/Emmen/Marshoek enz. toegekomen. Misschien ooit nog eens.
De nieuwe graaf die kasteel Rechteren van zijn tante Elisabeth heeft geërfd is heel benaderbaar. Mijn opa en zijn tante, de gravin, kenden elkaar via de jacht. Maar beiden zijn er niet meer. Dus via deze opa kan ik niet vragen of alles van het familiearchief al gedeponeerd is.
Bedankt voor de informatie!

BUTTON_POST_REPLY