Gezocht verklaring

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Plaats reactie
Daan

Gezocht verklaring

Bericht door Daan » 04 jul 2006, 20:11

Uit stukken betreffende rechtspraak der bisschoppen
?JudicialeFrerici deBlanckenhem terre Transisalane?
Judiciaal van het Oversticht van bisschop Florens van Wevelichoven 1380-1393

Dyric van Dorsten 1 boete vande dedinge tiege Henric van Horstesberge.

Roelf van Ansem wijsde dat Henric van Horstesberge syn toebrenge doen machte met tween goeden knapen
die gheervet sijn inden kerspel van Wye ende dat heeft Henric voornoemd toegebrenger met Oebric van Thongeren en Arnd ter Weden.

Mijn vraag wat is de betekenis van het woord gheervet, volgens ingewijden zou de hr. W. Huijsman mij hier een antwoord op kunnen geven,
maar voor mij mag het ook een ieder ander uit dit forum zijn die hier een verklaring voor heeft.

gr. Daan

leo moens

Geërfde zijn, erf-genaam,

Bericht door leo moens » 05 jul 2006, 23:33

Geërfde zijn, erf-genaam, bezitter van een erf.

Daan

Het is mij nu een stukje

Bericht door Daan » 06 jul 2006, 12:34

Het is mij nu een stukje duidelijker geworden omtrent deze, bezitter van een erf is dan ook de juiste vertaling in dit verhaal.
Dank voor de info Leo,

leo moens

Die twee goede knapen moesten

Bericht door leo moens » 06 jul 2006, 18:24

Die twee goede knapen moesten dus markgenoten zijn, gewaarden, stemrecht hebben op de markever-
gadering.

Daan

Is het dan ook

Bericht door Daan » 06 jul 2006, 20:25

Is het dan ook vanzelfsprekend dat Henric van Horstesberge markgenoot was danwel ook stemrecht in deze had.
Ik heb namelijk begrepen dat het om een koe of kalf ging welk in het weiland van de buurman liep zonder dat Henric daar schuld aan had, het feit was dat de buurman zijn afrastering niet in orde had dan wel achterstallig onderhoud vertoonde.

Plaats reactie