Doop van Cornelia Willem Elsman
-
Doop van Cornelia Willem Elsman
Zou dit de doop van Cornelia Willem Elsman kunnen zijn?
Ik kom de naam Elsman nl. geregeld tegen in combinatie met Raerhoek.
Raalte RK:
06-07-1762
d: Cornelia
v: Wilhelmus Joannis an Bonschotte
m: Joanna Lubberti
g: Suscipiente Wilhelmina Wilhelmi - Raerhoek
Ik kom de naam Elsman nl. geregeld tegen in combinatie met Raerhoek.
Raalte RK:
06-07-1762
Laatst gewijzigd door Willemijn Hofstra op 27 sep 2020, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- ria van bessen
Re: Doop van Cornelia Willem Elsman
Het lijkt er wel op.
invnr. 19 Wijhe
f23 - 18 nov 1791 - Coram Verw. Scholtus C. Pruimers.
Keurnoten Claas Berents Rietberg en J. Oldenhof.
Gecompareerd zijn Janna Lubberts, vrouw van Willem Elsman, en Janna, dochter van wijlen Gerrit Jan Cattenbelt, beiden geassisteerd door Jan Janssen als hun momber, en de tweede comparante de rato caverende voor haar moeder Maria Lubberts, weduwe van Gerrit Jan Cattenbelt. Zij beloven uit hun moeders en grootmoeders nalatenschap, na hun overlijden, aan hun dochter en nicht Cornelia Willems te zullen uitkeren tesamen 250 Caroli gulden, of uit ieders erfportie 125 gulden. Dit voor de diensten aan hun moeder, resp. grootmoeder, bewezen.
invnr. 19 Wijhe
f23 - 18 nov 1791 - Coram Verw. Scholtus C. Pruimers.
Gecompareerd zijn Janna Lubberts, vrouw van Willem Elsman, en Janna, dochter van wijlen Gerrit Jan Cattenbelt, beiden geassisteerd door Jan Janssen als hun momber, en de tweede comparante de rato caverende voor haar moeder Maria Lubberts, weduwe van Gerrit Jan Cattenbelt. Zij beloven uit hun moeders en grootmoeders nalatenschap, na hun overlijden, aan hun dochter en nicht Cornelia Willems te zullen uitkeren tesamen 250 Caroli gulden, of uit ieders erfportie 125 gulden. Dit voor de diensten aan hun moeder, resp. grootmoeder, bewezen.
-
Cornelia Willems Elsman trouwde met Jan Jansen Kattenbelt.
De Gerrit Jan Kattenbelt uit de akte van 1791 kan ik nog niet thuisbrengen i.r.t. Jan Jansen Kattenbelt, de man van Cornelia.
Jan Jansen Kattenbelt heeft, voorzover ik weet, geen broer Gerrit Jansen Kattenbelt.
De Gerrit Jan Kattenbelt uit de akte van 1791 kan ik nog niet thuisbrengen i.r.t. Jan Jansen Kattenbelt, de man van Cornelia.
Jan Jansen Kattenbelt heeft, voorzover ik weet, geen broer Gerrit Jansen Kattenbelt.
- ria van bessen
Jawel die ken je wel.
Maria Lubberts en Gerrit Jan Kattenbelt zijn de ouders van Lambertus Fransciscus die RK in Kampen gedoopt is.
Hier vlak onder op het Forum staat daar nog een vraag over.
Maria Lubberts en Gerrit Jan Kattenbelt zijn de ouders van Lambertus Fransciscus die RK in Kampen gedoopt is.
Hier vlak onder op het Forum staat daar nog een vraag over.
-
OK, ik snap het nu geloof ik.
De relatie loopt via de tak Lubberts. Ik had nl. gezocht naar een directe band via de Kattenbelten.
De relatie loopt via de tak Lubberts. Ik had nl. gezocht naar een directe band via de Kattenbelten.
- ria van bessen
bericht niet ter zake doende
Laatst gewijzigd door ria van bessen op 29 sep 2020, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Volgens mij stel ik de vraag niet duidelijk.
Ik probeer het beter, Ria.
Cornelia Willems Elsman trouwde met een Jan Jansen Kattenbelt.
Ik vermoed de doop van Cornelia gevonden te hebben met deze akte, maar ben daar niet zeker van:
Raalte RK:
06-07-1762
Jij haalde daarop deze akte aan:
invnr. 19 Wijhe f23 - 18 nov 1791 - Coram Verw. Scholtus C. Pruimers.
De directe relatie tussen de Gerrit Jan Kattenbelt uit de akte van 1791 en 'mijn' Jan Jansen Kattenbelt, de man van Cornelia, zie ik nog steeds niet.
Ik probeer het beter, Ria.
Cornelia Willems Elsman trouwde met een Jan Jansen Kattenbelt.
Ik vermoed de doop van Cornelia gevonden te hebben met deze akte, maar ben daar niet zeker van:
Raalte RK:
06-07-1762
Jij haalde daarop deze akte aan:
invnr. 19 Wijhe f23 - 18 nov 1791 - Coram Verw. Scholtus C. Pruimers.
De directe relatie tussen de Gerrit Jan Kattenbelt uit de akte van 1791 en 'mijn' Jan Jansen Kattenbelt, de man van Cornelia, zie ik nog steeds niet.
- ria van bessen
Ik vraag mij af welke directe relatie jij dan weer bedoelt.
Je weet toch wie Jannes is, de man van Cornelia- wiens zoon hij is?
Je weet toch ook waar Gerrit Jan [x MariaLubberts] van afstamt?
Die verbinding lijkt me toch duidelijk met al die gegevens die ik inmiddels heb geplaatst?
Zelfs zonder genealogisch programma.
Je weet toch wie Jannes is, de man van Cornelia- wiens zoon hij is?
Je weet toch ook waar Gerrit Jan [x MariaLubberts] van afstamt?
Die verbinding lijkt me toch duidelijk met al die gegevens die ik inmiddels heb geplaatst?
Zelfs zonder genealogisch programma.
- ria van bessen
niet van toepassing
Laatst gewijzigd door ria van bessen op 29 sep 2020, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Komt de vraag niet hiervandaan:
Wat wel vreemd is, is dat Joannes Jansen van den Kattenbelt te Herxen et (8 Juni 1793) Cornelia Wilms [Bonschot/Elsman] op 26-01-1830 als 76-jarige overlijdt. Hij zal dan rond 1774 geboren zijn. Dan kan hij toch geen zoon zijn van de Jannes die in 1774 nog minderjarig was? (Tenzij de minderjarige Jannes kort na de akte van 1774 getrouwd is, en een zoon Jannes kreeg.)
Ten tijde van de opstelling van het testament was Cornelia Willems Elsman nog niet getrouwd. Twee jaar later wel:
Wijhe NG 1793
18 mei ingetekent/9 juni getrouwd
Janssen Kattenbelt jm en Cornelia Willems Bonschot jd beide wonende op den Meijbergh in Tongeren onder Wijhe
Mogelijk moesten ze trouwen, want in 11-09-1840 overlijdt hun zoon Jan Meijberg op 46-jarige leeftijd. Hij zou dan geboren moeten zijn rond 1794.
N.B. Ik zie dat tijdens dit schrijven Ria een bericht heeft geplaatst. Mogelijk dat daar nog wat meer duidelijkheid uit voortkomt. Want Cornelia Willems Elsman als kleindochter blijft vreemd. En kleindochter lezen als schoondochter, is ook vreemd, want ze trouwde twee jaar later pas, als jd.
Albert Hendriks Cattenbelt woont op het erve Meijberg, en zijn neef Jannes Cattenbelt bij hem in. Die neef zal dan een zoon zijn van zijn broer Jan. Die heeft een zoon Jannes volgens Wijhe invnr 17 f106v - 24 aug 1778, die volgens WIJHE f346 - 8 sep 1774 nog minderjarig is, want niet genoemd bij de meerderjarige zonen. (Hij is zal dan niet de zoon Jan in de VOT1748)ria van bessen schreef: ↑26 sep 2020, 16:08WIJHE f102v - Actum Wijhe, 18 nov 1791 - Conrad Pruimers JUDr, Verwalter
Scholtus van Wijhe.
Keurnoten Claas Berents Rietberg en Jan Willems Oldenhof.
Albert Hendriks Cattenbelt (ziek van lichaam), wonende op het erve Meijberg in de buurtschap Wegterholte, maakt een testament. De testator institueert en stelt tot zijn enigste en universele erfgenamen van al zijn goederen, zowel mobiel als immobiel, zowel leen (ingevolge het reeds verkregen consent van de resp. leenkamers van het huis den Dam op 14 augustus 1791, als op het Nijenhuis op 15 augustus 1791) als allodiale goederen, voortvaring en inboedel van het huis, paarden en beesten, en bouwmansgereedschappen, zijn neef Jannes Cattenbelt en diens kleindochter [?] Cornelia Willems Elsman, beiden thans bij de testator inwonende en dienende, en bij vooroverlijden van één van hen de langstlevende van hen beiden.
Verder legateert de testator aan zijn ehevrouw Janna Lubberts gedurende haar leven de tucht en het vruchtgebruik van al zijn goederen.
De testator legateert aan zijn zuster Maria Hendriks, weduwe van wijlen Lambertus van der Meulen, 250 Caroli gulden, en aan de kinderen van wijlen zijn 3 broers Warner, Jan en Jannes Cattenbelt 250 gulden aan iedere staak (dus allen tesamen 1000 gulden in 4 gelijke porties onder iedere staak te verdelen en eerst te betalen na het overlijden van testators ehevrouw, dit als zij hem testator overleeft.
Kleindochter ?, misschien via een genealogisch programma een verband vinden.
Akte evt. controleren
Wat wel vreemd is, is dat Joannes Jansen van den Kattenbelt te Herxen et (8 Juni 1793) Cornelia Wilms [Bonschot/Elsman] op 26-01-1830 als 76-jarige overlijdt. Hij zal dan rond 1774 geboren zijn. Dan kan hij toch geen zoon zijn van de Jannes die in 1774 nog minderjarig was? (Tenzij de minderjarige Jannes kort na de akte van 1774 getrouwd is, en een zoon Jannes kreeg.)
Ten tijde van de opstelling van het testament was Cornelia Willems Elsman nog niet getrouwd. Twee jaar later wel:
Wijhe NG 1793
18 mei ingetekent/9 juni getrouwd
Janssen Kattenbelt jm en Cornelia Willems Bonschot jd beide wonende op den Meijbergh in Tongeren onder Wijhe
Mogelijk moesten ze trouwen, want in 11-09-1840 overlijdt hun zoon Jan Meijberg op 46-jarige leeftijd. Hij zou dan geboren moeten zijn rond 1794.
N.B. Ik zie dat tijdens dit schrijven Ria een bericht heeft geplaatst. Mogelijk dat daar nog wat meer duidelijkheid uit voortkomt. Want Cornelia Willems Elsman als kleindochter blijft vreemd. En kleindochter lezen als schoondochter, is ook vreemd, want ze trouwde twee jaar later pas, als jd.