Gerrit Kolthoorn 1783-1842 Zwollekerspel (spoolde)

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Herman van der Bent
Berichten: 293
Lid geworden op: 30 jul 2017, 12:09

Re: Gerrit Kolthoorn 1783-1842 Zwollekerspel (spoolde)

Bericht door Herman van der Bent » 05 mei 2024, 10:24

Hoe zeker zijn we over generatie VI, VII en VIII? En dan met name of de Egbertjen Assies (X Lambert Jansen, tr. Zwolle 30 april 1678) de dochter is van Assien Egberts, (X Geertien Geertsen Brants, tr, voor 1654) en dat hij de zoon is van Egbert Assiens, geb. Wijhe, tr. Zwolle 18 nov. 1627?

Dit hebben we eerder besproken op het forum en eerder heeft Egbert aangegeven Albert en Egbertien wel te zien als kinderen van Assien Egberts en Geertien Geertsen [Brant], met daarbij duidelijk aangegeven dat er geen echt bewijs is. Die inschatting maken is opzich prima.
Egbert_ schreef:
02 dec 2021, 17:55
Deze gegevens heb ik ook zo genoteerd. Mogelijk hoort er nog bij:
  • Bron: Lidmatenboek
    Voornaam: Eghbert
    Achternaam: Asjes
    Aangenomen: Nee
    Datum: 1675-06-21
    Tekst: wonende te Haarst, doet belijdenis
Ook al lijkt dit een manspersoon, het past wel. En is dan mogelijk een verschrijving.

Ik heb Albert en Egbertien als kinderen van Assien Egberts en Geertien Geertsen [Brant] genoteerd. Maar zonder bewijs. En heb nog wel wat ?? genoteerd bij dat echtpaar.

bijvoorbeeld of Geertie
  • 01-02-1676 Berent Wibbelts j.m. en
    Geertie Assies j.d. beide te Haerst
  • - sep 1677: Berent Wibbelsz wonende op het Blick, doet belijdenis
bij dit echtpaar hoort.

En wie Willem Jans, de kinderen hun oudoom, waarschijnlijk dan de oom van Albert Assijns, is, daar ben ik ook nog niet uit.

Dus ik ben ook benieuwd of er nog meer uitkomt.
Al blijft het gek dat er in de executie bij het overlijden van Assien Egberts geen kinderen worden vermeld:
Herman van der Bent schreef:
30 aug 2020, 21:23
ZK CZ 688 f220 1695-09-14 https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cat=451963
In zaker van preferentie en Concurrentie voor desen Ed: Schouten gerighte van Zwolle en over Zwollerkerspel Aridigh en ongedecideert hangende over den boedel van zal: Assijn Eghbers op het Blik bestaende uit 456 car: gl: 6 st van de meubelen geprocedeert, negen gulden eene st: in het sterfhuis aen gelt gevonden en de 47 car: gl: en 9 st: van den vierde part van eenig verhoft Land geprocedeert te zamen 512gl: en 16 st bedragende. Het Ed: Gerigte hier tegens alles de aengegeven schulden wel naukeurigh hebbende geexamineert ende gelettet waer op in desen eenigsins te letten stonde, verstaet, dat na desecatie van 9 gl en 19 st: betaalt aen de leerheer voor het consent om het land bij den dagelijksen Righter te verkopen versujn en leenverheffinge als mede zes gulden en 8 st: voor aangewende kost over het scheiden en deile van den boedel ende van 21 car gl geright kosten en accijs penn. in den eersten graad behoorden te werden gepreffereert, gelijck daer in werden gepreffereert mits desen partien van der mast met 4 gb en tijn stuive wegens geleverde kaes, stroop, en giften daer het bier op de begraffenisse uitgedronken is de weduwe van Gerryt Geers kuiper met 9 gl voor een opgeroefde dootkiste, Gerrijt ten stapel: met 5 gl 2 st 8 penn: wegens de grote en op accys van het groeten bier de wed: mollenbelt met 9 gl 9 st 12 penn: wegens anderhalve tonne groe ven bier Jan Hermsen Smit met drie gl en 15 stuivers wegens geleverd brood op de begraffenisse, ende dan wijders in de tweede graat de Gerigtschrijver Holt met 3 gl vaijesteden gelt en 1 gl 10: st zolt gelt van 1694, de Gesworens van de Bourschap Haarst met 33 Car: 9en 15 st wegens verpondinge en Contribatie van de jaren 1693 en 1694 Jannes Noterman met 1 gl 16st wegens gemaal van 1694, Assijn Hendrik met 15st verpondinge van 1693 van eene mergen hooyland, ende dan daer na in de overschietende 403 car gl 16 st de Heer Capitain Berninkhuisen als Landheer in de derde graad met zijn restante Landpaght van 452 carigb 18st waer mede den boedel meer als geabsorbeert zijnde, hebben de vordere aengegeven schulden als van geleverde waren van vrouw mismans Gecrediteerde bieren en geleent gelt van de Wed: mollenbelts gecrediteert gelt van Reiner Dier en het gene hij als momber over de kinder van Albert Gerrijt, moghte ontfangen hebben, Landpaght van Jochum Evers, Peter Roelof en klaes Peters, nogh verdient loon van Willem Hendriks en Jennighjen Jans, niet inconsideratie kunnen komen, sulk dat dan vorders een yder der geprafereer den bij desen werd opgeleght om de deugeelijkkeit van hare schultvorderinge met plemnelen Eede te bekraghtigen, waer toe de Gerightschrijver Holt werd geauthoriseert b desen.
En Ria zit dan meer op het spoor dat Willem, Egbertje en Albert wel bij elkaar horen, maar niet bij deze Assien Egberts.
ria van bessen schreef:
04 sep 2020, 09:47
Ik kan er niets over vinden in Zwollerkerspel of Zwolle. Ook niet in stift Essen.

Ik denk trouwens nog steeds dat Assien Egberts geen kinderen heeft nagelaten. Dat zou nl in de executie moeten staat.Iets verderop worden ook een paar executies vermeld en daar worden ook kinderen als rechtmatige erfgenaam vermeld. En dat mis ik bij Assien Egberts.

Wel denk ik dat Willem, Egbertje en Albert bij elkaar horen, maar dat ze de kinderen zijn van een andere Assien.
En dan komt toch Assien Geerts uit Haarst weer in beeld, terwijl daar ook meerdere vragen bij gesteld kunnen worden.
Anders zou ik het niet weten, .. tenzij ze toch van 'buiten' komen.

Lambert Jans heb ik al eerder gevolgd omdat iemand anders van het Forum meende dat Willemtjen zijn voormoeder was. En ook iemand gegevens zocht over Assien Lamberts. Er 2 Assien Lamberts zijn, één is kort overleden na zijn huwelijk en en de ander vertrekt richting Hattem en is voogd over Stijntje Lamberts haar kinderen. Gegevens daarover zijn al geplaatst.
Lambert Jans zijn nageslacht zal trouwens niet van der Bent heten, dus of het zin heeft dit verder uit te pluizen?
En bezit is er niet.

Albert heeft een zoon Jan.
weet even niet of over hem al meer bekend is of dat ook hij jong is overleden?
Blijft dus lastig zonder aanvullend bewijs. De leenregisters van het Stift Essen geven ook niet meer duidelijkheid, al vroeg ik me af of iemand wel eens de Judicieelregisters 1618 - 1788 van het stift Essen heeft bekeken? Dat zou nog wel een interessante bron kunnen zijn. Ik heb de eerste twee boeken aangevraagd om in te laten scannen, de andere zal ik ook aanvragen.
https://proxy.archieven.nl/0/EBC4A13E2A ... B313AAF397

Egbert_
Berichten: 4082
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Gerrit Kolthoorn 1783-1842 Zwollekerspel (spoolde)

Bericht door Egbert_ » 05 mei 2024, 12:37

Bedankt voor je reactie!

Misschien goed om eerst vast te stellen wat wel bewezen is.
Generatie VI, het gezin van
  • Den 13 April 1678
    30-04-1678 Lambert Jans j.m. en
    Eghbertien Assies j.d. beijde tot Haerst
Er zijn 8 doopinschrijvingen met Lambert en Egbertjen Assies te vinden via de GI, doopboek Zwolle.

Van dit gezin geen aktes in de ORA gevonden, behalve van dochter Stijntje die volgens een akte van 14 okt 1741 Asjen Lamberts, als oom van de onmondigen, als voogd aanstelt.

Maar van zowel Lambert Jans, als van Eghbertien Assies heb ik geen doopinschrijvingen als dopeling gevonden. Dus ook geen (bewezen) ouders.


Het echtpaar Geertssen Brants en Assien Egbertssen is wel bewezen:
0197.1 Index op de leenregistiers van ambtman van het Stift Essen
2.564. Schoutambt Zwolle / buurschap Berkum
(vii:58v) Geerts Albertssen te Haerst na opdracht door procureur Jacobus van Gelre, als volmacht van vrouw Joanna Canters, weduwe van Joachem van Keppel, richter te Hattem, en van Arent Jorrien van Haersolte, sergeant-majoor van het Overijsselse regiment
Datering: 1648 mei 13
(viii:84) Albert Gerrytssen Brants na de dood van zijn vader Geert Albertssen
Datering: 1666 nov 25
(viii:150v) Gerryt Velthuis mede voor zijn vrouw Aeltien Jacobsen van Marckel, na opdracht door Albert Willemss en zijn zuster Jannechien Willemssen, kinderen van wijlen Willem Geertssen Brants, door Henrick Assienssen en zijn zuster Aeltien Assienssen, alsmede door Gerryt Hermsen en Henrick Assienssen als voogden van het kind van wijlen Jannechien Assienssen, kinderen en kleinkind van wijlen Grietien Geertssen Brants, door Geertien Geertssen Brants en haar man Assien Egbertssen, en door Gerryt Hendrix en Assien Egbertssen als voogden van de kinderen van wijlen Albert Geertssen Brants, tezamen kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen van wijlen Geert Brants
Datering: 1675 apr 6
Maar niet bewezen dat Eghbertien Assies een dochter is van dit echtpaar. En ook niet wie ouders of andere bloedverwanten van Assien Egbertssen zijn.
Eigenlijk is de woonplaats Haarst de enige verbinding.

Oftewel, het is inderdaad vrij onzeker of nr. 82 en 83 wel in deze kwartierstaat thuis behoren.
Bedankt voor de oplettendheid!

Egbert_
Berichten: 4082
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Gerrit Kolthoorn 1783-1842 Zwollekerspel (spoolde)

Bericht door Egbert_ » 05 mei 2024, 15:43

bericht 2
Herman van der Bent schreef:
05 mei 2024, 10:24
Al blijft het gek dat er in de executie bij het overlijden van Assien Egberts geen kinderen worden vermeld:
Herman van der Bent schreef:
30 aug 2020, 21:23
ZK CZ 688 f220 1695-09-14 https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cat=451963
In zaker van preferentie en Concurrentie voor desen Ed: Schouten gerighte van Zwolle en over Zwollerkerspel Aridigh en ongedecideert hangende over den boedel van zal: Assijn Eghbers op het Blik
[-]
en het gene hij als momber over de kinder van Albert Gerrijt, moghte ontfangen hebben
- mrt 1694 Albert Assijns, wonende op het Blick, is begraven op het Bergkloosterkerkhof
Geen bewijs, maar wel aannemelijk dat hij een zoon is van Assijn Eghbers op het Blik. Kan in 1695 geen erfgenaam zijn, want al overleden.
  • 0197.1 Index op de leenregistiers van ambtman van het Stift Essen
    2.564. Schoutambt Zwolle / buurschap Berkum
    (viii:150v) Gerryt Velthuis mede voor zijn vrouw Aeltien Jacobsen van Marckel, na opdracht door Albert Willemss en zijn zuster Jannechien Willemssen, kinderen van wijlen Willem Geertssen Brants, door Henrick Assienssen en zijn zuster Aeltien Assienssen, alsmede door Gerryt Hermsen en Henrick Assienssen als voogden van het kind van wijlen Jannechien Assienssen, kinderen en kleinkind van wijlen Grietien Geertssen Brants, door Geertien Geertssen Brants en haar man Assien Egbertssen, en door Gerryt Hendrix en Assien Egbertssen als voogden van de kinderen van wijlen Albert Geertssen Brants, tezamen kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen van wijlen Geert Brants
    Datering: 1675 apr 6
Assien Egbertssen de voogd over de kinderen van wijlen Albert Geertssen Brants lijkt me dan getrouwd met Geertien Geertssen Brants

- - - - - - - - - - - - - - - - - -
ria van bessen schreef:
04 sep 2020, 09:47
Ik denk trouwens nog steeds dat Assien Egberts geen kinderen heeft nagelaten. Dat zou nl in de executie moeten staat.Iets verderop worden ook een paar executies vermeld en daar worden ook kinderen als rechtmatige erfgenaam vermeld. En dat mis ik bij Assien Egberts.

Wel denk ik dat Willem, Egbertje en Albert bij elkaar horen, maar dat ze de kinderen zijn van een andere Assien.
En dan komt toch Assien Geerts uit Haarst weer in beeld, terwijl daar ook meerdere vragen bij gesteld kunnen worden.
Anders zou ik het niet weten, .. tenzij ze toch van 'buiten' komen.
- sep 1668: Tonissien Berents vrouw van Assien Geerts, wonende te Haarst, doet belijdenis (Lidmatenboek Zwolle)
- 2 mei 1684: Verschenen is Teunisjen Berens, weduwe van Assijn Geers te Haarst, in dezen met haar zoon Willem Assijs [-] mede gecompareerd gemelde Willem Assijs, met zijn zuster Merghjen Assijs

dopen met Assien Geerts en soms Tonissien Berents: Willem Assies (06-05-1656), Webbe Assies (09-09-1660), Jantjen Asjens (10-07-1664), Dirckien Asjens (23-10-1666)
hier hoort, denk ik, ook bij:
  • 01-02-1676 Berent Wibbelts j.m. en
    Geertie Assies j.d. beide te Haerst
- 17 maart 1677: Berent Wigbolts, woonachtig tot Haarst. Hij heeft over zijn onmondig kind Wibbechien Berents tot mombers verzocht Jan Derxen, neef van moeders zijde, en Assien Engberts, als nabuur.
- sep 1677: Berent Wibbelsz wonende op het Blick, doet belijdenis
Assien Engberts, de voogd, kan dus niet de vader zijn van Geertie Assies. Maar wel de buurman: er waren twee Blickhuizen, tegenover elkaar gelegen, met de weg naar de Horst er tussen.
Als Geertie Assies de dochter zou zijn van Assien Geerts, en Willem Asjes(ged. 06-05-1656) haar broer, dan was haar broer in 1677 nog onmondig. En haar zussen nog niet getrouwd.

Herman van der Bent
Berichten: 293
Lid geworden op: 30 jul 2017, 12:09

Re: Gerrit Kolthoorn 1783-1842 Zwollekerspel (spoolde)

Bericht door Herman van der Bent » 05 mei 2024, 20:01

Egbert_ schreef:
05 mei 2024, 15:43
.....
- mrt 1694 Albert Assijns, wonende op het Blick, is begraven op het Bergkloosterkerkhof
Geen bewijs, maar wel aannemelijk dat hij een zoon is van Assijn Eghbers op het Blik. Kan in 1695 geen erfgenaam zijn, want al overleden.
.....
Ja, dat is het lastige. Het is een glijdende schaal. Die Albert Assijn zit ook op het Blik in Haerst, net als Assijn Egberts, en het is daarom best aannemelijk dat hij een zoon is. Hij zelf is inderdaad bij de executie in 1695 overleden, maar zijn vrouw (die hertrouwt met Jan Jansen Witte) en zijn 2 kinderen zouden wel erfgenaam zijn. Voogd is Lambert Jans.
1691-11-24 Jan
1693-03-07 Stijntie

Als je accepteerd dat Albert Assijns een zoon is van Assijn Egberts, dan is het ook wel aannemelijk om Egbertje Assijns X Lanbert Jansen, ook uit Haerst, daarbij te plaatsen. Die heeft inderdaad 8 kinderen met onder andere ook een Jan en Stijntje en haar man Lambert Jans is de voogd van de kinderen van Albert Assijns.
1679-05-29 Jan
1682-10-01 Willemtjen
1684-02-19 Merrighie
1686-12-07 Gerrit
1687-12-27 Stijntie
1691-03-15 Willemtie
1696-03-01 Assijn
1697-06-25 Assje

Als je accepteerd dat Assijn Egebrts X Geertien Geertsen Brants in ieder geval al twee kinderen hebben, dan is het ook wel aannemelijk om Willem Assies x Annetje Warners daar bij te plaatsen, want die hebben ook een Stijntje, wonen ook in Haerst en en Willem Assies is pachter van het brandslag (o.a. 22-12-1722 testament van Haerstolte), het stuk land waar het in Stift Essen overgaat.
1686-01-17 Geertje
1687-10-30 Asje
1690-02-04 Stijntje
1694-06-28 Gerrit
1696-05-07 Cornelis
Herman van der Bent schreef:
16 apr 2020, 09:33
..
Stift Essen: 2.564 Schoutambt Zwolle / buurschap Berkum https://www.archieven.nl/nl/zoeken?miv ... iview=inv2
Een Maetgravenslach, gelandet tusschen colonel Mulert ter eenre ende Willem Hermsen ter andere syden, uyt het erve ende goet Roetermansgoet, gelegen in den carspel van Swolle, buyrschap Berckman. In 1698: "... Maatgravenslagh, genaamt Brantsslagh, tusschen d' welgeboren heeren Roebert van Heeckeren tot Enghuysen, etc., boven ter eenre ende Joan Wilhelm van Rechteren tot Verborgh beneden ter andere zyden ...". Afgespleten van de nrs. 558 en 562.
* (vii:58v) 1648-05-13 Geerts Albertssen te Haerst na opdracht door procureur Jacobus van Gelre, als volmacht van vrouw Joanna Canters, weduwe van Joachem van Keppel, richter te Hattem, en van Arent Jorrien van Haersolte, sergeant-majoor van het Overijsselse regiment
* (viii:84) 1666-11-25 Albert Gerrytssen Brants na de dood van zijn vader Geert Albertssen
* (viii:147) 1674-11-07 Gerryt Henrix te Genne als voogd van de kinderen van wijlen Albert Geertssen Brants
* (viii:150v) 1675-04-06 Gerryt Velthuis mede voor zijn vrouw Aeltien Jacobsen van Marckel, na opdracht door Albert Willemss en zijn zuster Jannechien Willemssen, kinderen van wijlen Willem Geertssen Brants, door Henrick Assienssen en zijn zuster Aeltien Assienssen, alsmede door Gerryt Hermsen en Henrick Assienssen als voogden van het kind van wijlen Jannechien Assienssen, kinderen en kleinkind van wijlen Grietien Geertssen Brants, door Geertien Geertssen Brants en haar man Assien Egbertssen, en door Gerryt Hendrix en Assien Egbertssen als voogden van de kinderen van wijlen Albert Geertssen Brants, tezamen kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen van wijlen Geert Brants
Maar goed dat is een glijdende schaal die we al eens eerder besproken hebben. Als je zowel Albert, Egbertjen en Willem Assies koppelt aan Assijn Egberts X Geertien Geertsen Brants, dan is het zo opvallend dat daar verder helemaal geen ondersteunend bewijs voor te vinden is, (en dus ook niet in de executie, waar je dat wel zou verwachten). Daarom voorlopig rustig doorpluizen of er toch niet iets te vinden is.

Egbert_
Berichten: 4082
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Gerrit Kolthoorn 1783-1842 Zwollekerspel (spoolde)

Bericht door Egbert_ » 05 mei 2024, 21:12

Ik snap wat je bedoeld. Als zou ik zelf de term glijdende schaal niet gebruiken. Maar ik heb wel ook mijn twijfels.

Als Egbertjen Assies de dochter is van Assien Egberts x Geertien Geertsen Brants, waarom heeft ze dan geen dochter Geertje?

En de vraag is nog steeds open, van wie is Lambert Jans (x Eghbertien Assies) een zoon. Van een Willemtjen, of Marrigjen ?

Willem Assies x Annetje Warners hebben als eerste dochter een Geertje. Maar als ik naar mijn reconstructie van de bewoners van Haarst kijk, lijkt hij mij een zoon van Tonissien Berents.
- 6 mei 1656: Willem Assiens, zoon van Assien Geerts, wordt gedoopt.
- 2 mei 1684: Teunisjen Berens, weduwe van Assijn Geers te Haarst, met haar zoon Willem Assijs

Maar Willem heeft geen dochter Teunisje, en ook geen zoon Teunis. Tenminste, niet in de doopboeken gevonden of in de ORA.

Wel het ik de indruk dat de doopboeken van Zwolle niet helemaal compleet zijn. Er waren drie NG kerken.
https://collectieoverijssel.nl/collecti ... inr=770307
St. Michaël- of Grote-, de Bethlehem- en de Broerenkerk, vóór 1774 en van 1795 tot 1811 werd er voor de drie te Zwolle in gebruik zijnde Gereformeerde kerken één register gehouden. Mijn vermoeden is dat er zo nu en dan hiaten zijn voor één van de kerken. Sommige jaren hebben namelijk wel heel weinig dopelingen. Vooral rond 1650.

Misschien heb ik iets gemist, maar ik heb ook nog geen doopdatum gezien voor Annigjen Warners j.d. an de barckenbrugge.

- - - - - - - - - - - - - - - - -

En verder nog een losse gedachte:
Janny Lalkens schreef:
29 sep 2018, 16:55
In Vuursteden 1675 Haerst staan 2 aantekeningen, dat Asken Egberts is vertrokken.
Onder Hooftgelt /500e pennink 1675 Statenarchief oude nummering 2681 staat als inwoonster onder Haerst Wed: van Jan Geerts en een P. voor haar naam, dus Pauper.
In Vuursteden 1675 Haerst eerste versie, Statenarchief oude nummering 2568:
Wedùe van Jan Geerts p.p. [  pretendeert pauper te zijn]  v.d.a.  [volgens de andere, nl. de andere gesworene]  voorheen bewoond door Asker Egberts.    1 schoorsteen.
Eigenaar: De Heer Broeckhùisen 
In de 2e overgeleverde versie van Vuursteden 1675: Haerst   Asker Egberts vertrocke wordende het huijs bewoond door een arme wedewe.     1/2   [schoorsteen en dat is dan ook nog eens doorgestreept.] 
Er is mij één weduwe Jan Geerts bekend:
- 9 nov 1667: Willemtien Willemssen Snelle, mede voor haar moeder als moeder-voogdes van haar kinderen bij wijlen Jan Geertssen in 't bluck, onder hulderschap van dr. Bernardus Wyer (HCO 0197.1 Ambtman van het Stift Essen 2.548. Schoutambt Zwolle / buurschap Berkum viii:92v)
Maar zij hertrouwde:
1667-11-30 - Den 30 Novemb. 1667 - Jacob Willemsen, wed. op de Gansepanne in Lente, en Willemtien Willems, wed. te Haarst - proc. gaen te Heino - att. gegeven op Heino (Ondertr./tr. Zwolle, RBSO 724, f290)
En mij niet bekend wanneer en waar ze overleden zijn.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Blijft dus, dat je met meest waarschijnlijke scenario's werkt. Totdat hopelijk er een akte opduikt die meer duiding geeft.

Wie weet: Judicieelregisters 1618 - 1788 van het stift Essen. Zou mooi zijn.

ria jongman
Berichten: 2429
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Gerrit Kolthoorn 1783-1842 Zwollekerspel (spoolde)

Bericht door ria jongman » 05 mei 2024, 22:21

Albert Assiens [overleden voor 1675] is de zoon van Assien Willems uit zijn 1e huwelijk.

f175 - 30 okt 1661 - Richter Bernardt Holt.
Keurnoten Gerrardt Holt, hopman, en Rodolff Crans.
Door het Gericht zijn tot mombers geauthoriseerd en gesteld over de vier onmondige kinderen van Assien Willems te Spoelde, bij zaliger Grietien Geertsen in echte geprocreerd, Jan Willemsen en Albert Geertsen, de kinderen [hun] resp. ooms van vaders en moeders zijde. Die de momberschap hebben aangenomen en beloofd hebben der kinderen beste en voordeel in alles te zoeken en waar te nemen, zoals goede en getrouwe mombers toestaat en behoren te doen.
Waarna Assien Willems aan zijn vier kinderen, met name(n) Henrick, Albert, Jantien en Aeltien Assiens, etc.

Vlgs stift Essen worden alleen nog de kinderen - Hendrik, Aaltien en een kind van Jantien Assiens genoemd.

1675 apr 6 (viii:150v)
Gerryt Velthuis mede voor zijn vrouw Aeltien Jacobsen van Marckel, [= zus van Peter Jacobs van Markel, zij was 1e x wedr Hendrik Everts Snel, 2e x met wedr Lambert Jansen brouwer getrouwd; uit 2e huwelijk dochter Jacomina RvB]
na opdracht door Albert Willemss en zijn zuster Jannechien Willemssen, kinderen van wijlen Willem Geertssen Brants, door Henrick Assienssen en zijn zuster Aeltien Assienssen, alsmede door Gerryt Hermsen en Henrick Assienssen als voogden van het kind van wijlen Jannechien Assienssen, kinderen en kleinkind van wijlen Grietien Geertssen Brants, door Geertien Geertssen Brants en haar man Assien Egbertssen, en door Gerryt Hendrix en Assien Engbertssen als voogden van de kinderen van wijlen Albert Geertssen Brants, tesamen kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen van wijlen Geert Brants

Kinderen van wijlen Albert Geerts Brant zijn - Willem, Berentjen, Grietjen, Geertjen, Jannichjen en Gerrijt Alberts

*
Onderstaande Albert Assies zit op het erve van Assien Egberts.
Staat niet bij waar hij vandaan komt.

Zwolle - Aelbert Assis jm 29-09/14-10-1690 Gertin Jans jd
- uit dit huwelijk
Jan 24-11-1691
Stijntje 7-3-1693

En de voogd Lambert Jans over Albert zijn kinderen bleek bij controle door Herman vd Bent te zijn - ene Lubbert Jans aangehuwde oom van MZ
NB VOOGD LUBBERT JANS MOET TOCH ZIJN VOOGD LAMBERT JANS
- ZIE BERICHT HIERONDER
Laatst gewijzigd door ria jongman op 06 mei 2024, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Herman van der Bent
Berichten: 293
Lid geworden op: 30 jul 2017, 12:09

Re: Gerrit Kolthoorn 1783-1842 Zwollekerspel (spoolde)

Bericht door Herman van der Bent » 06 mei 2024, 00:06

Die aktes zijn bekend. En om verwarring te voorkomen: voogd bij Albert Assies is Lambert Jansen (en dus juist niet Lubbert Jansen).
Herman van der Bent schreef:
23 aug 2020, 15:34
ria van bessen schreef:
23 aug 2020, 12:45
En zoals ik hiervoor in een andere post aangaf zit Albert Assies op hetzelfde erf als dat van Assien Engberts.
Voogd van VZ = de oudoom Willem Jans - geen broer of een oom. Waarom niet? Omdat die er niet zijn. Zo simpel ligt het.
Naaste familie ging voor andere familierelaties.
Dat valt nog te bezien. De transcriptie van de voogdijakte van Albert Assijs is niet geheel correct. Zie hier de originele akte: https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... ?cat=32682.

Daarin worden als mombers aangewezen: Willem Jans der kinderen oude oom, ende Lambert Jans der selver aangehylikte oom van de moederszijde. En dus niet Lubbert Jans, zoals in de transcriptie staat en ook ik eerder fout heb overgenomen (ik ga het met terugwerkende kracht even aanpassen in de hypothese familieoverzicht Brants). Er staat niet concreet wie de voogd van vaderszijde is. Deze Lambert Jans zou de man van Egbertje Assies kunnen zijn? Al weet ik niet hoe hij dan ook aangehylikte oom van de moederszijde kan zijn. Wat dat betreft is het nog wel de moeite waard om de familieband tussen Lambert Jans, Geesjen Jans en oude oom Willem Jans nog eens nader te bekijken. Eens?
ria van bessen schreef:
23 aug 2020, 12:45
Als je uitgaat van Geert Alberts als stamvader van de Brants, dan kom je toch uit bij Assien Egberts X met Geertje Gerrits Brants?
En als jij de koppeling maakt/vermoed met het land wat Willem Assiens pacht dan zit je toch in Haarst? --> Het Brandslag ligt in Berkum (stift Essen)

Albert Gerrits huwt als jm van Haarst. Zijn zwager is Assien Egberts. Zijn weduwe huwt als van Haarst met Jan Lamberts --> Eens
Vanwege de dubbele vermelding van Assien Egberts in de VS 1e versie 1675 heb ik echter ook nog wel wat twijfels of die Assien Egberts X Geertien Geertsen Brants inderdaad dezelfde is als de Assien Egberts van Haerst ('t Blik). Qua vernoemingen klopt het wel aardig. En ik acht de kans ook steeds groter dat Willem Assies, Egbertje Assies en Albert Assies bij elkaar horen. Al valt me wel op dat zij alledrie een Stijntje hebben (Dat zou kunnen komen van de vrouw van Geert Alberts Brands (Stijne Willems), maar bij Willem Geerts, Grietje Geerts en Albert Geerts komt die naam weer niet voor. Misschien een generatie later wel, maar daarvoor moet ik eerst de kinderen daarvan uitzoeken. Als andere mogelijkheid zou het ook een aanwijzing kunnen zijn dat er aan de kant van Assien Egberts ook de naam Stijne voorkomt. Of het zijn toch nog twee verschillende Assien Egberts.

Ik hoop dat u Ria, en ook de andere forumleden niet een beetje moe worden van deze zoektocht. Het blijft ook wel zoeken, zoeken, zoeken. Voel u tot niets verplicht. Het moet wel leuk blijven :)
ria van bessen schreef:
23 aug 2020, 15:57
Nou, ik vind het nog steeds leuk hoor - dat klinkt misschien niet altijd zo in mijn antwoorden] - én heel intrigerend - bovendien hoef ik nooit gelijk te hebben, scheelt ook. Dus we houden het leuk.
Het enige wat ik altijd wel wil, is bewijs.
En zolang dat er niet is, blijft het bij een ?.

En mooi, dat de voogd Lubbert dus Lambert moet zijn. Ik heb het ook gelezen.
In ieder geval een naam bij een oom waar we wat mee kunnen.

De andere oom - oudoom Willem Jansen - is lastiger. Ik heb er via de VST 1682 een aantal uitgeplukt -
En toen kwam ik op Albert Assiens z.v. Grietje G. Brants. Die Willem Jans kan dan de zoon zijn van de voogd Jan Willems, broer van Albert zijn vader Assien Willems. En oudoom van de kinderen van Albert Assiens.

ria jongman
Berichten: 2429
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Gerrit Kolthoorn 1783-1842 Zwollekerspel (spoolde)

Bericht door ria jongman » 06 mei 2024, 10:40

Bedankt voor de correctie - ik heb mijn bericht aangepast.

Mogelijk heeft Jan Willems de broer van Assien Willems dus een zoon Willem, uit zijn huwelijk met de weduwe Willemtje Willems.

Zwolle 09-02-1640 Jan Willemsen Willem Hermense sone tot Barckum, ende Willemtijn Willems Lodewijck Gerrijts N.W. buijten de sassenpoort

Als Jan Willems hertrouwt is er geen onmondige zoon Willem genoemd, wel 4 onmondige andere kinderen.
Maar gezien het huwelijksjaar van Jan Willems [plus zoveel patroniem Willem] zal er toch een zoon Willem geboren zijn die al volwassen is bij hertrouw, en daarom niet wordt genoemd?

Jan Willems hertr Willemtien Jans 30 april 1667 te Zwolle

PS
Jan Willems zijn stiefdochter Lodewijkje trouwt met Egbert Jans van Berkum

Egbert_
Berichten: 4082
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Gerrit Kolthoorn 1783-1842 Zwollekerspel (spoolde)

Bericht door Egbert_ » 06 mei 2024, 13:29

Om even de laatste berichten samen te vatten:

De filiatie van kwartiernummer 41. Egbertjen Assies
is niet bewezen, zelfs twijfelachtig.
Het is zelfs niet bewezen of
82. Assien Egberts, † okt. 1694, begr. Bergklooster, tr. vóór 1654
83. Geertien Geertsen Brants, ged. Zwolle 12 aug. 1623, † okt. 1693, begr. Bergklooster.
wel kinderen hebben gekregen.

Een zoon Albert is twijfelachtig, maar aannemelijk. Hij heeft het juiste patroniem, en is op hetzelfde erf overleden als Assien Egberts en Geertien Geertsen Brants: één van de Blickhuizen.
  • Den 13 April 1678
    30-04-1678 Lambert Jans j.m. en
    Eghbertien Assies j.d. beijde tot Haerst
Beide zijn dus woonachtig in Haarst bij hun ondertrouw. Maar je kunt er niet uit opmaken dat ze van Haarst zijn, er geboren zijn.
Maar een Assien die een dochter Egbertje laat dopen voor 1660 is niet gevonden. Ook niet en Jan met een Lambert waarvan bewezen kan worden dat het deze Lambert Jans is,


Kortom, er zij geen extra gegevens gevonden sinds de vorige vraag van de vraagsteller:
hulp cq bevestiging gevraagd Asje Lammerts van Barkum gehuwd Hattem 20-09-1721 met Marrigje Klaasen

Ik heb nog wel een aanvullende vraag: is het ook bekend waar Lambert Jans en Egbertjen Assies zijn gaan wonen?
Alle 8 Kinderen worden in Zwolle gedoopt. En bij de trouwinschrijving van Asje Lammerts: j.m. van Berkum gewoont hebbende te Ittersum.

Vreemd genoeg kan ik in het vuurstedenregister van 1682 maar één Lambert Jans vinden:
Windesheim, Lambert Jans (op den Vrijfhof)
Maar die zal het niet zijn, hij woont er als volgens hoofdgeld 1675, en bewoners van Windesheim lieten daar hun kinderen dopen.
Mogelijk dat ze bij iemand inwoonden?

In zoutgeld 1694 is er een Lambert Jans in: Spoolde, Windesheim, Poepershoek (Berkum)
Omdat Asje Lammerts (ged.25-06-1697) volgens zijn trouwinschrijving van Berkum komt, lijkt me de laatst Lambert Jans uit de Poepershoek zijn vader:
Lambert Jans op ’t Verlaet 10 (stuivers aanslag)

Kunnen we daar nog wat mee?

ria jongman
Berichten: 2429
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Gerrit Kolthoorn 1783-1842 Zwollekerspel (spoolde)

Bericht door ria jongman » 06 mei 2024, 16:24

ZWK f384 - 12 mei 1705 - Richter Wilhelm Vriesen.
Keurnoten Jan Lubbers op Vechterdam en Jan Lambers aan t Verlaet.

Geen idee waar Lambert Jansen X met Egbertje Assies woonde.

Daarna wat aktes over het Verlaet, betr het echtpaar Hendrik Egberts Meulenbelt x Lamberta [Bartien] Jans weduwe Willem Vermeer

Zwolle 18-11-1710 Hendrick Egberts Meulenbelt j.m. in Heino en Lamberta Jansen wed. van Willem Vermeer aan 't Verlaat met attestatie van Heino, en sullen de proclamatien aldaar oock moeten gaan

f124 - 18 apr 1726 - Richter Willem Vriesen.
Keurnoten Menso Vermeer en Peter Reiner Bresser.
In het Gericht zijn verschenen de HoogWelGeboren Gestrenge Heer Ludolp Hendrik Borchard Silvius baron van Hekeren, Heer tot Camperbeek en Welien, en zijn HoogWelGeboren gestrenge Vrouw eheliefste vrouw Suzanna Johanna Everdina Valk, met haar welgemelde eheheer als momber geassisteerd. Zij verklaren om een welvoldane somma van penningen te hebben verkocht, gecedeerd en getransporteerd aan Hendrik Meulenbelt en Berent[= Barta] Jansen het goed genaamd het Nieuwe Verlaat aan de Groote Vegt, zoals het huis dat door hem zelf bewoond wordt, vijf koeweiden in het Drosten Blok en een slag op de Maatgraven in de boerschap Berkum, alsmede één morgen in de Hoeven, alles onder dit kerspel van Zwolle gelegen, en zulks met het recht en de gerechtigheid, raad en onraad, vanouds daartoe behorende, als vrij eigenlijk goed.


Barckummer Veldt.
VST 1751
No. 9 - ... [1682 eigenaar Jo. Keppel 1
[1751] huurder Jan van der Veght eigenaar Henr. Meulenbelts Erfg. aant Verlaat
Laatst gewijzigd door ria jongman op 07 mei 2024, 13:32, 5 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie